Perfektní kancelář za miliony může zkazit vynechání položky za jednotky tisíc, říká šéf Cre8
Akustika, židle, stoly i světla. Tyto všechny prvky určující ergonomii pracovního místa dodává česká společnost Cre8 od špičkových světových výrobců.
Přístup firem k využívání kanceláří se v posledních letech výrazně proměnil. Hybridní práce částečně z domova a částečně z kanceláře, mnohem více videohovorů… To všechno vytvořilo tlak na firmy, které dnes zaměstnancům musí v kancelářích nabízet příjemnější pracovní prostředí a mimo jiné je i tím motivovat k pravidelné docházce. Společnost Cre8 na český trh dodává téměř dva tucty značek vybavení vysoké kvality a ze zkušeností se zařizováním kanceláří o stovkách pracovních míst přesně ví, co funguje a kde se nevyplácí šetřit.
V showroomu Cre8 na pražském Jarově jsou v industriálně působící budově k vidění nepřeberné kombinace materiálů, barev a tvarů. Židle, stoly, svítidla nebo akustické budky, některé modely vycházející z legendárních designů dvacátých let minulého století, jiné sázející čistě na futuristický vzhled. V jednom z hi-tech modelů akustických budek od značky Framery jsme se o kancelářském vybavení bavili s Janem Bastařem, šéfem a jedním ze dvou spoluzakladatelů české firmy Cre8.
„Jsme podnik klasického střihu, který si na všechno vydělá, nemáme významné půjčky ani investice. S Michalem se známe přes dvacet let, máme velmi podobný postoj k podnikání, a když se neshodneme, tak spíš o malichernostech, jako je barva židle, kterou objednáváme na showroom,“ popisuje s úsměvem Bastař, jak s Michalem Havrdou jako spoluzakladatelé fungují.
Jejich firma vyrostla od založení v roce 2010 na dvacet lidí, za rok prodají zboží za více než 300 milionů korun a stojí za vybavením kanceláří Livesportu, Pražské energetiky, herního studia SCS Software nebo místní pobočky Amazonu. V portfoliu Cre8 jsou značky ze skupiny MillerKnoll, kam patří především světově proslulé kancelářské židle Herman Miller a klasický nábytek Knoll jako křeslo Barcelona či židle Brno ze známé vily Tugendhat. A dále značky z oblasti akustických řešení jako BuzziSpace či EchoJazz nebo zmíněná špička mezi akustickými budkami Framery.
Cre8 v Česku a na Slovensku tyto výrobce zastupuje a jejich zboží spolu s poradenstvím ohledně přemýšlení o moderních kancelářích dodává do projektů o desítkách a stovkách pracovních míst. Špičkové kancelářské vybavení si mohou přes online obchod Cre8shop objednat i koncoví zákazníci. V rozhovoru s Janem Bastařem řešíme, jaké jsou dnes v kancelářském vybavení trendy i proč se poslední tři roky jeho firma pohybuje okolo třísetmilionové mety a nejspíš ještě chvíli bude.
Když se podíváte na to, jak firmy přemýšlí o kancelářích, změnilo se v posledních letech něco zásadního?
Zlomem byl covid. Progresivně smýšlející firmy, které už tehdy kanceláře budovaly podle moderních přístupů označovaných jako activity-based working, living office nebo design with impact fungují dál a v tomto typu řešení kanceláří pokračují. Velkou změnu to znamenalo pro konzervativní společnosti, pro které byly hybridní přístup k práci, otevřenější kanceláře a využívání pokročilých IT možností do té doby nepředstavitelné. Požadavky na kanceláře se točí hlavně kolem flexibility, proto jsou populární mobilní akustické budky, snadno přestavitelné dělicí stěny, flexibilní půdorysy a vše navržené tak, aby šlo svižně reagovat na nové výzvy. Práce pro nás je tak stále víc než dost.
Jak se tedy daří samotnému Cre8?
V posledních letech se pohybujeme v tržbách nad 300 miliony korun. V roce 2022 to bylo 342 milionů, loni 301 milionů, letos směřujeme ke 320 milionům. Je pro nás důležitější plnit rozpočty vůči značkám než usilovat o růst za každou cenu a řešit pár procent nahoru nebo dolů. Finální sumu obvykle určí jedna či dvě větší vyhrané zakázky. Pracujeme se stabilní marží a ve dvaceti lidech zvládáme pokrýt B2B i B2C segment.
Co máte v plánech do budoucna, budou přibývat nové značky?
Rozšiřovat portfolio o nové značky neplánujeme, v současnosti pokrýváme všechny hlavní oblasti ergonomie kanceláří. Je pro nás stěžejní špičková kvalita a přesah do udržitelnosti, kdy je například ve výrobě židlí Herman Miller nebo akustických panelů EchoJazz použito určité procento recyklovaných materiálů. Máme vysoké nároky, které mnoho dalších značek nesplňuje.
Rozšiřovat se budeme určitě produktově v rámci dvaadvaceti současných výrobců, které v Česku zastupujeme. Podařilo se nám získat u některých značek zastoupení navíc i pro Slovensko, kde začínáme aktivněji působit a aktuálně tam stavíme tým.
Jak to vypadá s prodeji akustických budek Framery, které se proslavily po celém světě?
Každý rok navyšujeme prodej budek v řádech jednotek procent a nemyslím si, že se trh blíží nasycení. S přechodem na videohovory vzrostla poptávka po možnostech, aby jeden člověk na videokonferenci nerušil všechny ostatní kolegy. Sám si kolikrát neumím představit, kam všechno to kancelářské vybavení jde. Každý rok prodáme například kolem patnácti tisíc pracovních židlí, a to jsme jen jeden z dodavatelů na trhu.
Na webu se píše, že budky Framery lze rozložit šestkrát bez ztráty akustiky. Je to pro firmy velká výhoda?
Šestkrát je ještě málo. Máme tu testovací budky, které jsme rozkládali a skládali i patnáctkrát a pořád těsní správně. Máme zkušenosti se dvěma dalšími výrobci budek, které už po prvním rozložení vyžadují improvizované úpravy, aby jakž takž těsnily a díly na sebe pasovaly. V tomto je finská společnost Framery kvalitou o mílové kroky před konkurencí a je pro nás jedinou volbou, která podobně jako židle Herman Miller rezonuje s našimi hodnotami. A abych odpověděl na otázku, možnost budky volně stěhovat je pro firmy určitě důležitá, budky se často přesunují v rámci kanceláří a firmy se s nimi stěhují i do nových prostor.
Stěhují se takto s firmami i židle?
Je to tak. Na ty od značky Herman Miller je dvanáctiletá záruka a firmy je obvykle nemění, dokud morálně nezastarávají. Máme v nabídce židle Aeron, které jsou na trhu od roku 1994, nebo židli Mirra z roku 2002. Za ty roky prošly menšími facelifty, ale způsob sezení je pořád stejný. Měli jsme tu člověka, kterému jsme židli servisovali po 27 letech, někomu po patnácti letech měníme píst nebo dvě kolečka. Výdrž je i v nonstop nasazení u této americké značky neskutečná.
Na e-shopu věnujete velký prostor nabídce pro hráče počítačových her. Jak významný je tento tržní segment v porovnání s mnohamilionovými projekty vybavení pro kanceláře o stovkách pracovních míst?
Gaming pro nás byl velkým překvapením. Spolupráce s několika influencery rozpoutala obrovskou vlnu zájmu. Ta navazuje na úspěch židle, kterou Herman Miller na americkém trhu představil s firmou Logitech, poptávka tehdy v krátké době zahltila výrobu v nevídaném stylu (jde o židli Herman Miller X Logitech G Embody – pozn. redakce). A my patříme k jedněm z mála partnerů v Evropě, kteří mohou v zastoupení tyto židle prodávat napřímo. Dalším trendem jsou židle Cosm s automatickým nastavením, kde si uživatel již nemusí židli přizpůsobovat, ale ona se přizpůsobuje jemu.
Vraťme se ke kancelářím. Když do nějaké vstoupíte a rychle se rozhlédnete, dokážete říct, jestli je pracovní prostředí správně navržené? Trknou vás hned některé věci, které by šly zlepšit?
Ano, rozhodně jsou věci, ve kterých firmám umím poradit sám, ale to není úplně to, čím se Cre8 zabývá. Spolupracujeme obvykle s externími architekty, designéry interiérů a projektovými manažery, kteří s klientem připraví návrh kanceláří a vyžádají si určitá řešení, jež budou jednak podporovat ergonomii prostoru, kulturu společnosti, její způsob práce, ale také budou zapadat do představ o designu a do barevných kombinací architektonického návrhu. Pracovní místo jinak vždy začíná židlí a stolem, důležitou roli hraje i práce s akustikou, klidovými zónami, osvětlením a dalšími prvky.
Chápu správně, že poptat si vás musí architekt?
Samozřejmě nás oslovují společnosti i napřímo. Firmě, které prostor nějakým způsobem nefunguje, potřebuje jej změnit, rozšířit, zmenšit či se přestěhovat, umíme poradit. Umíme pomoci s řešením prostoru nebo řešením ergonomie kanceláře a jednotlivých pracovišť. U větších projektů ale vždy doporučujeme využít služeb architekta a projektového manažera.
Dobře složený tým pak může přinést správné řešení v dlouhodobém horizontu. Prostor, který podtrhne kulturu společnosti, podpoří týmovou i individuální práci, zlepší pracovní efektivitu a bude dostatečně flexibilní, aby firma mohla rychle reagovat na vývoj trhu. My se v procesu snažíme ukazovat možná řešení, která jsou časem ověřená, a prezentovat trendy a novinky, které naši dodavatelé produkují. V oblasti ergonomie nabízíme školení, kde si nás může objednat kdokoliv, ať už naším klientem je, či nikoliv.
Zní to, že učíte lidi sedět. Opravdu je potřeba něco tak elementárního školit?
Člověk je evolucí zrozený k neustálému pohybu a jakékoliv delší setrvávání ve statické poloze může být zdraví škodlivé. V současnosti většinu svých dní prosedíme, ochabuje nám stabilizační systém a nezvládáme dlouhodobě ani správně stát. Na školeních tak neřešíme jen to, jak správně sedět, ale také jak dlouho sedět, kdy stát, proč se hýbat, jak používat telefon, notebook, jak se v průběhu dne občerstvit… Často narážíme na základní neznalosti, ale o tom mluvíme více na našich školeních. Pokud firmy investují do kvalitního ergonomického vybavení, je dobré zaměstnance proškolit, aby tak investice nepřišla vniveč.
Problémy s páteří začínají mít čím dál mladší ročníky.
Jak často u práce doporučujete stát?
U stání je stejný problém jako u sezení. Většina z nás nemá dost silné hluboké stabilizační svalstvo, abychom vydrželi správně stát delší dobu. Je to trend současnosti, ale naše doporučení je deset až patnáct minut z hodiny stát, zbytek sedět. To se týká i klekátek, sedacích vaků nebo různých „terapeutických“ židlí.
Kvalitní a správně nastavená židle mi pomůže udržet páteř a pánev ve správné poloze, abych nemusel časem řešit vyhřezlé ploténky v bederní oblasti nebo chronické problémy s krční páteří. Bez toho se v sedě i ve stoje po chvilce nahrbím a budu hledat různé úlevové polohy, které ale naše dvojitě esovitě prohnutá páteř dlouhodobě nezvládá. Problémy s páteří začínají mít čím dál mladší ročníky.
Jsou nějaké další chyby, na které často narážíte při výběru vybavení do kanceláří?
Napadá mě například absence ergonomicky nastavitelného ramena pro monitor, když firma pořizuje například výškově nastavitelné stoly. Je to položka za jednotky tisíc, na které nemá smysl v investici šetřit. U devadesáti procent poptávek ale flexibilní rameno chybí. Bez ramena pak stůl ztrácí veškerou ergonomii, protože správná výška monitoru je při sezení a stání zcela odlišná. Další častou chybou je, že spousta lidí pracuje celý den pouze na notebooku bez externího monitoru či nějakého jednoduchého ergonomického doplňku. Krční páteř tím neskutečně trpí.
Dále vždy doporučujeme oddělovat nábytek a technologie, protože stárnou různým tempem. Zatímco technologie odejde v řádu pěti let, nábytek může sloužit i dvacet. Narazili jsme na kuriózní případy, kdy například firma nakoupila stoly s HDMI přípojkou, kterou si výslovně vyžádala. Jedna zásuvka stála přes dvanáct tisíc a ve firmě bylo přes tři desítky takto vybavených zasedaček. Při nastěhování zaměstnanci zjistili, že jejich nové notebooky jsou již bez HDMI konektorů, takže se musely měnit zásuvky i celé desky stolů, protože nešlo o modulární řešení. To jsou drobnosti, na které upozorňujeme a myslíme už při návrhu.
Když se vrátím k celkové ergonomii pracovního místa, velkým tématem je akustika. Jaká jsou moderní řešení?
Kromě akustických budek jde o vybavení, které v kancelářích pohlcuje dozvuky, aby vzniklo příjemné pracovní prostředí. Akustické podhledy, měkké stěny nebo velká svítidla jako ta od BuzziSpace, která nabízí kromě osvětlení akustickou absorpci i ve veřejných částech kanceláří a zónách pro jednání. Zároveň ale lze tyto prvky použít a upravit, aby pomáhaly dotvářet design celého interiéru. Je to křehká rovnováha, kde bych firmám určitě doporučil pracovat s architektem, který se nebude bát odvážných funkčních řešení. Architektura samotná by totiž neměla vyhrávat nad funkcí.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.