Peter Parker boří rekordy. Nový Spider-Man dosáhnul na třetí nejúspěšnější premiéru všech dob

SPIDER-MAN: ™ FAR FROM HOME

Foto: Falcon

Záběr ze superhrdinského snímku Spider-Man: Bez domova

Od začátku pandemie (respektive loňského března) se považovalo za velký úspěch, když film v kinech překročil příjmy 100 milionů dolarů celosvětově za první víkend. Vysoce očekávaná novinka Spider-Man: Bez domova přepisuje rekordy nejen v rámci současné situace, ale také v rámci filmových dějin obecně. Od čtvrtečního uvedení globálně vydělal přes 587 milionů dolarů a potvrdil, že další pokračování příběhu je nevyhnutelné.

Vyvrcholení pavoučí trilogie Toma Hollanda se tím za pouhých pár dnů stalo šestým nejvýdělečnějším filmem letošního roku. S velkým náskokem překonalo celkové výsledky velkých událostí jako Duna, Eternals nebo Shang-Chi a legenda o deseti prstenech. Suma zároveň představuje třetí největší premiéru v historii. Na větší číslo dosáhly jen Star Wars: Síla se probouzí a Avengers: Endgame.

Tím rekordní zápisy nekončí. Už jen půl miliardy za první víkend představuje hranici, kterou v minulosti pokořilo jen pět filmů – nyní šest (zahrnujíc pokračování příběhu Petera Parkera). Úspěch Bez domova je přitom třeba vnímat v kontextu současné situace. Pro srovnání, status nejsilnější premiéry roku předtím patřil snímku Venom: Carnage přichází s ani ne třetinovou hodnotou.

Spider-Man: Bez domova navíc tento milník překonal bez uvedení v Číně, což se v minulosti podařilo pouze jednomu dalšímu filmu. Megahit Sony a Marvelu v asijské velmoci stále nemá datum premiéry – a možná ani mít nebude. Ačkoliv jde po USA o druhý největší filmový trh světa a Hollywood mu pravidelně nabízí i kreativní ústupky, zdejší schvalovací systém je velice přísný a v poslední době méně otevřený, zvlášť americké produkci.

Protentokrát si ale Peter Parker skvěle poradil i bez Číny. Téměř polovina premiérového výdělku, konkrétně 253 milionů dolarů, pochází jen ze Spojených států. To je druhé nejvyšší číslo v historii země a lepší výsledek, než jaký se podařil Avengers: Infinity War nebo Star Wars: Síla se probouzí. Zároveň je to pro Američany nejlepší prosincová domácí premiéra vůbec.

Pro Sony, Marvel i kina znamenají výsledky nového Spider-Mana zdaleka největší úspěch od uvedení posledních Avengerů. Pokud se příjmy nezačnou propadat mnohem rychleji, než je typické, v zásadě jisté jsou celkové tržby značně přesahující miliardu dolarů. Na překročení tohoto milníku se čekalo více než dva roky jako určitý symbol návratu příjmů kin do předpandemické doby.

Spider-Man: Bez domova se v tomto ohledu stal zcela regulérní filmovou událostí, která pohne celým trhem. Přispěl k tomu například předpoklad velkého vyvrcholení jedné z linií MCU, kdy Peter Parker vyrostl z puberťáka s velkou mocí na komplexního hrdinu. Jeho vývoj byl navíc motivován propojením jeho univerza se světy předchozích pavoučích hrdinů – už dlouho před potvrzením se v trailerech diskutovalo, zda se ve filmu objeví Dock Ock, Electro, Green Goblin a další padouši.

Tvůrcům Bez domova se tím podařilo vybudovat obrovská očekávání. Ještě důležitější je fakt, že je v očích většiny diváků splnili. Byť někteří novince vytýkají přílišné spoléhání se na nostalgii a těšení diváků, především se oceňuje Peterův emoční vývoj, chytrý průběh i vyvrcholení zápletky a herecké výkony, jak ze strany Hollanda, tak třeba Alfreda Moliny (Dock Ock) nebo Willema Dafoea (Green Goblin).

Těm, kterým se Hollandova trilogie – a zvlášť Bez domova – líbila, Sony nedávno sdělilo dobré zprávy. Producentka studia Sony Pictures Amy Pascalová v rozhovoru pro server Fandango řekla, že završení trojice filmů rozhodně neznamená konec pavoučího hrdiny v rámci univerza Marvelu. S Hollandem se už teď připravuje další trilogie.

Aktualizace 20. prosince, 16:55: Předchozí verze článku uváděla, že Spider-Man: Bez domova dosáhnul na třetí nejsilnější premiéru vůbec ve Spojených státech. Aktualizovaná statistika snímek posunula na druhé místo.

Tomáš Chlebek

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.