Pilulka jako první e-commerce firma v Česku míří na burzu. Úspěch ji může ocenit na miliardu

Peter BrejčákPeter Brejčák

kasa-pilulkaInsider

Foto: Pilulka/CzechCrunch

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

0Zobrazit komentáře

České e-commerce se letos daří i díky jinak neblahé pandemii růst ještě rychleji než obvykle, což se podepisuje na výsledcích firem, jako je Pilulka. Lékárenská skupina za šestiletou historii zaznamenala nejlepší výsledky, když během prvního pololetí utržila 1,6 miliardy korun, což znamená téměř poloviční meziroční nárůst. Poprvé se pochlubila také mírným ziskem ve výši 16 milionů korun, a aby svůj růst podpořila, obrací se teď na investory. Na pražské burze Start nabídne celkově pětinu nově emitovaných akcií.

Pokud vše projde u regulatorních orgánů, Pilulka se stane historicky první veřejně obchodovanou e-commerce společností na pražské burze. V rámci trhu PX Start se obchodují akcie menších inovativních společností, ale v dalších letech by progresivní lékárenská firma chtěla využít také možností kapitálového trhu a přejít na hlavní trh pražské burzy.

„Chceme jít příkladem jiným e-commerce firmám a rozhýbat kapitálové trhy v České republice. Měli jsme celou řadu nabídek od finančních i strategických investorů z České republiky i ze zahraničí, ale rozhodli jsme se pro veřejnou nabídku,“ popisuje Martin Kasa, spoluzakladatel a spolumajitel Pilulka.cz.

Pro CzechCrunch Martin Kasa potvrdil, že v rámci emise akcií chce firma získat přibližně 100 až 200 milionů korun, což by vzhledem k nabízenému pětinovému podílu skupinu Pilulka ohodnotilo na 500 milionů až 1 miliardu korun. „Suma, kterou chceme vybrat, byla stanovena s ohledem na jasný byznys plán,“ uvádí Kasa s tím, že veřejný úpis akcí získal přednost před soukromými investory z jasného důvodu.

kasa-pilulka-auto

Foto: Pilulka

Martin Kasa, spolumajitel Pilulky

„Neznamená to, že bychom nedokázali získat investora. Naopak. Měli jsme celou řadu nabídek. Ale jak finanční, tak strategický investor – každý lehce jinak – chce významně ovlivňovat firmu ve svém zájmu,“ říká Kasa. V posledních letech prý byla firma dotazována desítkami lidí, kteří by do ní chtěli investovat.

„Nyní budou moci investovat skrze jasně danou platformu a s parametry, které jsou naprosto transparentní,“ pokračuje čtyřicetiletý podnikatel. „Pokud se úpis zrealizuje podle plánu, bude se jednat o neporovnatelně zajímavější postup než prodej části firmy finančním či strategickým investorům.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Současní akcionáři skupiny tvoří ze 69 procent zakladatelé firmy, bratři Martin a Petr Kasovi, společně s obchodními partnery a zaměstnanci, zbytek připadá investiční skupině Wood & Company. S emisí akcií se podíly všech sníží ve prospěch nově emitovaného dvacetiprocentního podílu, jenž bude nabídnut investorům.

Skupina Pilulka aktuálně působí na třech trzích, kromě domovské České republiky také na Slovensku a v Rumunsku. Loni ohlášený vstup do Maďarska se kvůli pandemii koronaviru zpozdil, podle současných plánů má proběhnout příští rok a i tomu mohou pomoci nové finanční zdroje ze vstupu na burzu.

pilulka-cz-expedice-balik

Foto: Pilulka.cz

Balení zásilky z Pilulka.cz

Loni Pilulka na všech trzích utržila téměř 2,5 miliardy korun. Během první poloviny letošního roku její tržby z internetového prodeje meziročně vzrostly o 68 procent, kamenné lékárny utržily o 33 procent více než loni. Polovinu z celkových tržeb přitom tvoří prodeje na internetu, druhá polovina je pak rozdělena mezi kamenné lékárny provozované přímo Pilulkou a její franšízové partnery.

Do budoucna Pilulka očekává, že její roční tržby porostou třicetiprocentním tempem, zároveň však plánuje další navyšování svého zisku. „Od veřejné nabídky si slibujeme zajištění financování další expanze do zahraničí a technologický vývoj,“ popisuje Martin Kasa. „Nejen poslední měsíce ukázaly, že digitalizace postupuje velmi rychle, dokonce ještě rychleji, než jsme si před několika měsíci dokázali všichni představit,“ pokračuje s odkazem na jednorázový březnový skok náporu na úrovni stovek procent oproti normálu.

„Jsme přesvědčeni, že Pilulka bude za pár let dominantní hráč na poli lékárenských a zdravotnických služeb ve střední Evropě.“

Akcie Pilulky budou moci zájemci zakoupit po schválení regulačními orgány – což Kasa očekává v řádu týdnů – přes běžné obchodníky s cennými papíry, jako jsou zmiňovaní Wood & Company. „Pražská burza získává další zajímavou emisi, navíc ze sektoru, jehož význam poroste nejen v současné koronavirové době, ale i do budoucna,“ říká Jan Sýkora, předseda představenstva Wood & Company.

„Koronavirové období dramaticky urychluje posun nás všech do online světa, kde je Pilulka silným disruptorem, což je perspektivní a nám sympatické. Pilulka vnáší nový komfort do lékárenského byznysu ve střední a východní Evropě a je připravena jej aktivně proměňovat,“ dodává Tomáš Jaroš, generální ředitel Patria Finance, jejímž prostřednictvím budou moci investoři akcie Pilulky nakupovat.

„Jsme přesvědčeni, že Pilulka bude za pár let dominantní hráč na poli lékárenských a zdravotnických služeb ve střední Evropě, a právě transparentnost burzy tomu může pomoci. Rozhodli jsme se dát šanci také menším investorům a lidem z oboru, kteří se na nás v posledních letech obraceli s tím, že by do nás chtěli investovat a být součástí úspěšného příběhu Pilulky,“ dodává Martin Kasa.

Sledování filmů z domova podporuje, práci ne. Podle šéfa Netflixu Reeda Hastingse home office zabíjí kreativitu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

hastings-r

Reed Hastings, CEO Netflixu

0Zobrazit komentáře

Netflix je ideální způsob, jak si užívat alespoň některé nejnovější filmy, aniž bychom se museli vydávat do kina. Streamovací služba, která začala jako půjčovna DVD na dálku, tento model dokonce jako první prosadila a v současnosti je i přes stále větší konkurenci jeho synonymem. Práce na dálku je ale něco jiného. Něco, co podle výkonného ředitele Netflixu Reeda Hastingse příliš nefunguje.

Online služba, která se dnes sama postará asi o čtvrtinu celkového internetového provozu, svůj obří úspěch dnes do velké míry přisuzuje produkci stovek vlastních pořadů, které nelze zhlédnout nikde jinde. Něco zajímavého si zde najde snad každý, jeden týden tak je na vrcholu žebříčku sledovanosti reality show o atraktivních lidech na ostrově, kteří spolu nesmí souložit, druhý zase temné sci-fi o cestování v čase.

Jak se Netflixu výrazné a hlavně velmi úspěšné změny byznysu podařily, přibližuje v nové knize No Rules Rules: Netflix and the Culture of Reinvention sám šéf firmy. Popisuje například, že největší výhoda jeho startupu čelícímu tehdejšímu gigantovi na poli půjčování filmů na fyzických nosičích, společnosti Blockbusteru, spočívala ve firemní kultuře podporující nové nápady a rychlý vývoj.

netflix-office2-min

Foto: Netflix

Kanceláře Netflixu

Proto teď Reed Hastings prohlásil, že by se zaměstnanci největší streamovací služby na světě měli do kanceláří vrátit ideálně hned dvanáct hodin poté, co bude schválena vakcína na koronavirus. Realisticky šéf Netflixu samozřejmě mluví spíše o šesti měsících, rozhodně je pro něj ovšem důležité s kolegy interagovat osobně.

„Diskutování o nápadech je teď mnohem těžší,“ odpovídá Hastings na otázku magazínu The Wall Street Journal, která část firemní kultury Netflixu nyní trpí nejvíce. Příchod pandemie totiž znamenal naprosto zásadní krátkodobé a dost možná také dlouhodobé změny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Největší z nich je rozšíření práce z domova, která je tématem mnoha diskuzí a experimentů dlouhé roky, ale v praxi mnoho pozornosti nikdy nedostala. Ovšem v době, kdy setkávat se s lidmi mimo vlastní domácnost může být i životu nebezpečné, se alternativní perspektiva rychle stane jedinou možnou. Nucené přizpůsobení podmínek pak znamenalo nový přístup.

Práce na dálku podle Hastingse není ideální pro kreativní rozvoj firmy

Velké technologické i jiné společnosti jako Twitter se tak rovnou rozhodly, že své zaměstnance nebudou nutit fyzicky chodit do práce ani v době, kdy to bude bezpečné. Microsoft natolik ostrý krok prozatím neoznámil, nicméně svoje lidi nechá pracovat z domu přinejmenším do příštího léta. Směrem ke snižování důrazu na to, kde se zrovna který kolega nachází, se pak do budoucna plánují pohybovat i české firmy, jichž jsme se nedávno ptali.

Hastings předpovídá, že blízkou budoucností je čtyřdenní pracovní týden v kanceláři a jeden den práce z domova. Volnější model by podle něj pro jeho vlastní společnost mohl být kontraproduktivní, jelikož z organických kreativních diskuzí těží nejvíce a současnou situaci vnímá jako nutné zlo: „Nevidím žádná pozitiva. Nemít možnost se setkat osobně, zvlášť v mezinárodním měřítku, je čisté negativum,“ říká.

netflixfree-2

Foto: Netflix

Netflix nedávno nabídl vybrané tituly jako Vražda na jachtě všem zdarma

Alespoň produkce nových seriálů a filmů se ale postupně vrací k normálnímu, respektive vůbec nějakému běhu. „Fungujeme už ve velké části Evropy a Asie a na pár věcech pracujeme i v Los Angeles,“ zmiňuje Hastings. I přes pandemii má jeho streamovací služba na příští rok naplánováno více nových titulů než letos.

V jiném místě rozhovoru ale zakladatel Netflixu zároveň poznamenává, že v otázce lidí je pro firmu důležitá kvalita, ne kvantita, a je ochotna si platit ty nejlepší. Velký disruptor je tak v Hollywoodu známý mimo jiné vyššími platy než jiná produkční studia. „Chceme mít ty nejlepší hráče a odměny jsou toho součástí. Raději budeme mít tři skvělé lidi než čtyři dobré,“ vysvětluje autor knihy směřované na začínající a menší společnosti.

pliskova

Přečtěte si takéEurosport ukázal budoucnost televizních přenosů. Do svého studia přes půl světa virtuálně přenesl Karolínu PlíškovouEurosport ukázal budoucnost televizních přenosů. Do svého studia přes půl světa virtuálně přenesl Karolínu Plíškovou

V běžném fungování filmy se neustále podněcuje kreativní diskuze a pozitivní tlak. Kolegové se nemají ostýchat být k ostatním kritičtí, pokud jejich výtky mohou vést k lepším řešením. „Vytváří to dostatek nepohodlí pro rozvíjení se, ale ne tolik, že na druhého člověka útočíte nebo to tak působí,“ říká Hastings.

Na jednu stranu takový přístup přispěl k letošním rekordním 160 nominacím na televizní ceny Emmy (HBO má 107), na druhou stranu si vysloužil, podle Hastingse zcela neadekvátní, přirovnání k Hunger Games. Může za to především praktika, kdy se v myšlenkovém experimentu zvažuje, zda by se firma o určitého zaměstnance poprala, kdyby dostal nabídku od někoho jiného.

Pokud ne, nejspíš není esenciální a může dostat výpověď, i když s bohatým odstupným. Sám Hastings ale zdůrazňuje, že neexistují kvóty počtu zaměstnanců nebo pravidelná hodnocení jejich přínosu. Spíše jde o každodenní přístup, kdy mají všichni myslet na to, jak se díky nim Netflix vyvíjí. Ředitel přitom co nejvíce dílčích rozhodnutí nechává na ostatních a zaměřuje se spíše na dlouhodobé směřování služby.

tiger-king-netflix-3

Foto: Netflix

Dokumentární série Netflixu Pán tygrů měla větší úspěch než druhá řada Stranger Things

Přesto přiznává, že kromě přetrvávajícího byznys modelu je takřka nemožné předvídat, kde společnost jako Netflix bude za pět let. Málokdo například očekával, jak úspěšný bude po drahých seriálech nonfikční obsah, tedy dokumenty či true-crime žánr jako Tiger King. Do budoucna se Hastings ptá na další podobné experimenty: „Můžeme přijít na to, co s animací? Můžeme v ohledu rodinných animovaných titulů konkurovat Disneymu?“

copy-of-dejvice-catering

Přečtěte si takéSnaží se byznys skloubit s mateřstvím. Tady jsou její čtyři tipyVybudovala mentoringový byznys, teď se ho snaží skloubit s mateřstvím. Sepsala čtyři tipy, jak na to

Jak ve svém rozhovoru s ředitelem Netflixu píše The Guardian, služba se docela ve velkém pouští také do reality TV, viz pořady jako Láska je slepá nebo Too Hot to Handle. Nejedná se zrovna o prestižní tituly typu Orange is the New Black Mindhunter, ale právě proto jsou zajímavé při hledání nového publika. „Jde nám to docela dobře. Ale jsme k ničemu ve srovnání s tím, co budeme dělat za tři roky,“ shrnuje Hastings filozofii firmy.

V tomto kontextu Netflix nemá příliš čas se obávat konkurence, to spíše u ní se objevují obavy – ne jen u streamovacích služby, ale i místních televizí. Americký gigant se nebojí kupovat odkudkoliv a mnohé stanice nejsou jeho rozpočtům schopny se vyrovnat. Samy se tak mohou dostat do úzkých, jelikož ztratí diváky i prostředky na další tvorbu lokálnějšího obsahu, který pro mezinárodní streamovací službu není zajímavý. Alespoň prozatím.