Pilulka nabízí nové akcie. Máme velkou rezervu a s byznys plánem jsme flexibilní, říkají Kasovi
Lékárenská skupina v sekundárním úpisu stávajícím akcionářům prodala přibližně čtvrtinu nových akcií za 50 milionů. Nyní probíhá nabídka ostatním.
Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky
Když před dvěma a půl lety vstupovala česká lékárenská skupina Pilulka na trh Start pražské burzy, který je určen zejména menším společnostem, stala se „miláčkem“ investorů. Nabízené akcie vyprodala, jejich cena se pohybovala kolem hranice 500 korun – což firmě přineslo přes 300 milionů korun – a až do loňského ledna rostla na úroveň 1 800 korun. Od té doby s ohledem na klesající apetit investorů i obecný pokles maloobchodních tržeb ale hodnota akcií opět spadla na aktuální úroveň 450 korun.
Právě za tuto cenu Pilulka nabídla téměř 500 tisíc kusů nových akcií v rámci druhého úpisu, takzvaného SPO. Do šestého června probíhalo první kolo jejich prodeje jen pro stávající akcionáře, kteří nakoupili 110 tisíc akcií za celkem 49,6 milionu korun. „Dopadlo to lépe, než jsme očekávali,“ komentují bratři Petr a Martin Kasovi, zakladatelé a společně největší akcionáři skupiny. Aktuálně probíhá druhé kolo sekundární nabídky, které je otevřené i pro nové investory. „Panuje u nás optimismus,“ doplňují.
V rozhovoru pro CzechCrunch Petr a Martin Kasovi mluví kromě aktuálního úpisu akcií také o největších současných výzvách Pilulky, na první pokus ne zrovna povedené expanzi do Rumunska, nových produktech a celkové vizi. Reagují na vyjádření analytiků a vysvětlují, jestli je Pilulka pořád ještě lékárna – čtvrtinu jejích prodejů totiž tvoří elektronika a další čtvrtinu pak potraviny.
Jak hodnotíte výsledky prvního kola úpisu nových akcií?
Petr Kasa: Dopadlo lépe, než jsme očekávali, a jsme spokojeni. Musíme brát v potaz, že největší akcionáři jsme my zakladatelé. A na rozdíl od investorů moc peněz nemáme. Panuje u nás optimismus.
I s ohledem na veřejnou nabídku?
Martin Kasa: Ano, to určitě. Noví investoři již mají možnost akcie nakupovat, první výsledky budou veřejně známé ve čtvrtek 15. června. Tehdy uvidíme, jak vypadá druhé kolo, úpis pak skončí o týden později. Pak se opět začne s akciemi Pilulky obchodovat (aktuálně je na burze kvůli dalšímu úpisu obchodování s akciemi skupiny pozastaveno – pozn. red.).
Jak reagujete na analytiky České spořitelny, které cituje deník E15, že potřebujete vybrat alespoň sto milionů, abyste mohli „pokračovat v provozu a rozvoji jádrového byznysu v ČR a SR s částečnou zahraniční expanzí“?
Petr Kasa: Nijak na analytiky nereagujeme, ale je to tak, že stávající byznys plán, který investorům prezentujeme, počítá s přibližně takovou částkou. Pokud to bude dramaticky více, můžeme být mnohem agresivnější jak v akvizici, tak v posilování stávajícího byznysu. Pokud by to bylo naopak méně, museli bychom některé expanzivní aktivity odložit na později, až si na ně firma vydělá sama.
Když se dokončí tato SPO, co pro vás bude největší výzva?
Petr Kasa: Zrealizovat to, co jsme si dali do plánu. Peníze chceme ze dvou důvodů – posílení stávajícího byznysu speciálně na nových trzích, kde zatím ještě nejsme profitabilní, protože jsme malí. Druhá věc je více šlápnout do stavění služeb s přidanou hodnotou, což je naše větev eHealthu. Ta není jen o prodeji krabiček, ale též o zdravotních službách jako chytré technologie a aplikace, podpora průběhu léčby, za což jsou pojišťovny, farmaceutické firmy a pacienti ochotni platit výrazně více než za krabičky. Podle toho, kolik peněz budeme mít, přizpůsobíme naše ambice.
Vašim cílem je vybrat 250 milionů?
Petr Kasa: Pokud se upíše 500 tisíc akcií, tak to bude v cenovém rozpětí 225 milionů až 275 milionů korun.
Jsme konzervativní a uvidíme, zda se upíšou všechny akcie. Pracujeme s různými scénáři.
Když jsem se díval do vašich podkladů, všechny projekce počítaly s částkou 250 milionů. Pokud se vám to nepodaří, jak budete plány upravovat?
Martin Kasa: Celkově máme nastavenou velkou rezervu, která byla ponechána na třetí cíl související s možnými akvizicemi. Jde o zhruba třetinu peněz z maxima. Jsme konzervativní a uvidíme, zda se upíšou všechny akcie. Pracujeme s různými scénáři a máme kaskádu priorit, do čeho bychom peníze investovali.
Podívejme se na ty priority. Investoři se obecně v dnešní době mnohem více dívají na schopnost firem generovat zisk. U jaké velikosti na vašich rozvíjejících se trzích očekáváte, že se překlopíte do černých čísel?
Petr Kasa: Je to kolem úrovně 300 až 350 milionů korun na daném trhu, kam bychom se měli dostat na přelomu let 2025 a 2026. Byznys plán máme nastavený tak, že se na tuto hranici musí dostat každá z těch třech zemí. Kdybychom měli peněz méně, některou zemi bychom mohli například utlumit, jinou zrychlit. Plán počítá s flexibilitou.
Je vůbec rozumné jít v této době na tři trhy současně?
Petr Kasa: Má to své plusy, jako jsou výrazné úspory z rozsahu, efektivnější management i efektivnější management kategorií, produktů. Na druhou stranu bojujeme na třech frontách zároveň, což má i své nevýhody.
Martin Kasa: Na nových trzích, na které jsme šli, ale očekáváme vyšší efektivitu než v Rumunsku. A do černých čísel se můžeme překlopit i dřív, a to díky odlišnému modelu vstupu na tyto trhy.
Petr Kasa: Již teď nám dohromady Rakousko a Maďarsko, které jsou tzv. cross-border trhy, dělají více tržeb než Rumunsko. Dosáhnout efektivity je jednodušší. Zatímco v Rumunsku s centrálou sdílíme menšinu operativních nákladů, u těchto dvou trhů je to většina. Když si musíme expanzi odmakat čistě lokálně, je to komplikovanější, než když již máme odpracováno ze stávajících poboček.
Rumunskou pobočku jsme drželi v minimalistickém režimu. Místo toho jsme se věnovali Česku a Slovensku.
Nové trhy jsou u vás Rakousko a Maďarsko, v Rumunsku působíte již čtyři roky. Proč o něm také pořád mluvíte jako o novém trhu?
Petr Kasa: Naše působení v Rumunsku mělo komplikovanější průběh. Šli jsme tam na přelomu let 2018 a 2019 s partnerem, který provozoval síť lékáren, a měli jsme velké plány. Pak přišel covid a o chvíli na to naši partneři síť prodali. Tamní pobočku jsme začali držet v minimalistickém režimu, protože se moc nedalo cestovat ani rozvíjet byznys. Místo toho jsme se věnovali Česku a Slovensku, které v té době rostly meziročně o více než 35 procent.
Tou dobou jsme již rozšiřovali infrastrukturu v Česku a na Slovensku a čekali jsme na to, až přibude Rakousko a Maďarsko, abychom také Rumunsko opět rozběhli v plné kráse, což nastalo letos. Nyní chceme všechny tři trhy posunout hodně dopředu. Teď nám 96 procent transakčního byznysu dělá Česko a Slovensko, kdyby nepřišel covid a změny vlastníků v Rumunsku, dělalo by výrazně větší podíl.
Při oznamování loňských výsledků jste zmínili, že letos plánujete růst o patnáct procent nad trhem. Co to vlastně znamená?
Martin Kasa: To se týká hlavně e-commerce, která má na našem byznysu největší podíl. Na číslech letošního roku vidíme, že náš segment více méně stagnuje nebo roste o nízké jednotky procent. My očekáváme meziroční růst o patnáct procent nad tímto trhem. První polovina loňského roku byla relativně silnější než v letech předešlých. Největší negativní dopady začaly v rámci e-commerce působit ve druhé polovině roku. Proto očekáváme největší část meziročního růstu zejména v druhém pololetí letošního roku.
Náš byznys je nutné vnímat po jednotlivých segmentech – kamenné lékárny, z nichž většina jsou franšízy, meziročně rostou o jednotky procent. A pak e-commerce, která je fragmentovaná regionálně, v každé zemi roste jinak. A i například české online prodeje jsou rozděleny mezi běžný prodej a prodeje přes benefitní cafeterie. Benefitní programy jsme cíleně utlumovali. Běžný prodej, jenž dělá většinu příjmů, roste letos dvojciferným tempem.