Písničkář Rodriguez byl oblíbený jako Bob Dylan, o své slávě ale dlouho vůbec netušil

Před několika dny zemřel Sixto Rodriguez, hudebník, jehož neuvěřitelný životní příběh vypráví oscarový dokument Pátrání po Sugar Manovi.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

sixto-rodriguez

Foto: guah / Flickr

Sixto Rodriguez na koncertě v roce 2013

0Zobrazit komentáře

I když žijeme v informační době a v kapse nosíme zařízení s rychlým přístupem k velké části veškeré nahrané hudby v dějinách, existuje celá řada skvělých umělců, které nikdy neobjevíme. Mezi takové dlouho patřil i Sixto Rodriguez, americký písničkář, který na počátku 70. let nahrál dvě alba, ale nedočkal se zájmu, v jaký doufal. Alespoň ne hned. Příběh o jeho fascinující cestě ke slávě zpracovaný v dokumentu Pátrání po Sugar Manovi byl oceněn Oscarem a proslavil ho i doma. Před několika dny Rodriguez v 81 letech zemřel.

Smutná zpráva se objevila ve středu na jeho oficiálním webu a sociálních sítích. „S velkým zármutkem my z webu Sugarman.org oznamujeme, že Sixto Diaz Rodriguez dnes ráno navždy odešel. Chtěli bychom tímto vyjádřit nejhlubší soustrast jeho dcerám – Sandře, Evě a Regan – a celé jeho rodině.“ Důvod jeho skonu nebyl uveden.

Kdyby se Rodriguezův nanejvýš nezvyklý příběh měl udát dnes, kdy je ve většině světa dostupné připojení k internetu, jeho cesta ke slávě by byla mnohem přímočařejší. Shodou náhod si našel velké publikum, mnoho let o tom ale vůbec nevěděl, nacházelo se totiž na jiných kontinentech. Sám hudebník, narozený do relativně chudé rodiny mexických imigrantů v americkém Detroitu, se až do 37 let vůbec nevydal za hranice Spojených států.

Rodriguez byl jedním z šesti sourozenců a jeho rodina byla součástí vlny příchozích z Mexika, kteří na americkém Středozápadě hledali práci kolem detroitského průmyslu. Čelili nicméně silným pocitům kulturního i sociálního odcizení a okolní společnost je marginalizovala. Když bylo Rodriguezovi pětadvacet, nahrál svůj první singl I’ll Slip Away a vydal ho u malého vydavatele. Na tři roky se odmlčel, na konci 60. let se ale upsal jinému menšímu vydavateli a v roce 1970 nahrál svoje debutové album Cold Fact.

Nemalá část skladeb byla výrazně politicky laděná a týkala se jeho zkušeností jako potomka chudých mexických imigrantů. O pouhý rok později na debut navázal albem Coming from Reality. Ani jednomu se ale nedostalo mnoho pozornosti. Prodala se malá část kopií a vydavatel s umělcem ukončil spolupráci v době, kdy pracoval na třetím albu. Nikdy ale nespatřilo světlo světa. V roce 1976 Rodriguez svoji hudební kariéru de facto ukončil.

Tím ovšem jeho příběh teprve začíná. Zatímco on za symbolickou částku získal zchátralý dům v Detroitu a začal pracovat v různých dělnických pozicích jako člen demoliční čety, na konstrukcích budov nebo ve výrobě, jeho hudba začala zcela bez jeho vědomí pronikat do světa. Práva na ni po vyprodání několika dostupných kopií koupil australský vydavatel Blue Goose Music a obě alba spolu s kompilací několika samostatných nahrávek At His Best se postupně dostala na pulty obchodů v Austrálii, na Novém Zélandu, v Botswaně, Rhodesii (dnešní Zimbabwe) a Jihoafrické republice.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zejména v Jižní Africe se Rodriguezova tvorba stala naprostým hitem. At His Best získalo platinový status a díky svému antiestablishmentovému vyznění bylo hymnou zdejších mladých generací bojujících proti apartheidu. Rodriguez měl velký vliv na jihoafrickou kulturu v 70. letech a mnoho mladých hudebníků v něm vidělo svůj umělecký i politický vzor.

Písničkář, jehož tvorbu přirovnávali k velikánům jako Bob Dylan, Leonard Cohen nebo Lou Reed, přitom v 70. letech pracoval a žil jako dělník. Na přelomu 70. a 80. let ale přišel první průlom. Rodriguez zjistil, že je velice oblíbený v Austrálii a vydal se tam na sérii koncertů. Objevit jak zásadní personou byl pro Jihoafričany, trvalo mnohem déle. Teprve v roce 1991 tam vyšla jeho dvě studiová alba a mnozí ho považovali za mrtvého.

Až o dalších šest let později Rodriguez zjistil, jaký vliv v Jižní Africe má. Tehdy jeho dcera Eva brouzdala internetem a náhodou narazila na fanouškovský web. Ozvala se jeho správcům a odstartovala novou kapitolu života svého 55letého otce. V zemi odehrál celkem šest koncertů, na každý dorazily tisíce fanoušků a vyjádřily mu, jak moc pro ně jeho hudba znamená. Rodriguez se tam v průběhu následující dekády ještě párkrát vrátil. Stejně tak i do Austrálie. 

Až o dalších patnáct let později ho objevilo také jeho domácí americké publikum, to když v roce 2012 vyšel dokument Pátrání po Sugar Manovi sledující dvojici Jihoafričanů snažících se zjistit, co se stalo s jejich milovaným hudebníkem. Snímek vyhrál Oscara, jeho subjekt ale na ceremoniál nedorazil – nechtěl brát pozornost filmařům. Místo toho se postupně vydal do několika talk show, byl hostem například u Davida Lettermana nebo Jaye Lena.

Rodriguez tak v pozdějších letech svého života konečně získal uznání, jaké mu za jeho skvělou, zábavnou i melancholickou, odlehčenou i politicky angažovanou hudbu náleželo. V roce 2016 dokonce se svojí kapelou navštívil i Česko – vystoupil ve Foru Karlín, které vyprodal. Teď už na pódium nikdy nevystoupí, jeho umění ale bude jistě ještě dlouho žít vlastním životem. Ostatně pro to má obří precedent.

Netflix vydal nový akční thriller s Gal Gadot. Je jako The Gray Man: zábavný, ale zapomenutelný

Novinka od Netflixu Rachel Stoneová: Sázka na Srdce představí Gal Gadot jako elitní špionku zachraňující svět. Jako film na víkend postačí

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Heart of Stone

Foto: Robert Viglasky/Netflix

Film Rachel Stoneová: Sázka na Srdce

0Zobrazit komentáře

Netflix vydal nový akční blockbuster, který zaujme hlavně akcí a Gal Gadot v hlavní roli. To a mnoho dalšího přináší nové vydání newsletteru Watch, kde shrnujeme nejzásadnější dění ve filmovém i televizním světě, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, co si pustit. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Netflix se snaží vydávat každý týden nové filmy z vlastní produkce a na léto si schovává spíš nenáročnou zábavnou tvorbu v akčním, dobrodružném či komediálním žánru. Ta většinou dostačuje pro nepříliš pozorné sledování o víkendu večer, ale na více ne. Podle všeho je přesně tohle případ i akčního thrilleru Rachel Stoneová: Sázka na Srdce s Gal Gadot v hlavní roli.

Gadot hraje Rachel Stoneovou, členku elitní jednotky MI6. Působí jako ne vždy dokonalé obratný nováček, přede všemi ovšem skrává velké tajemství – ve skutečnosti pracuje pro tajnou organizaci Charta, jejímž cílem je mimo zraky globálního publika neutralizovat ty nejzásadnější hrozby. Když ale jednu její misi zmaří hackerka Keya, Stoneová se ocitne na rozcestí, zatímco zařízení s mocí ovládnout svět padlo do špatných rukou.

Snímek si v recenzích vysloužil nejedno přirovnání k sérii Mission: Impossible, v žádném z nich ale nevychází zdaleka jako její adekvátní obdoba. Prakticky se ani nesnaží přiblížit extrémnímu kaskadérství Toma Cruise, které spolehlivě strhne, a po dějové stránce má jít přinejlepším o rutinní špionážní thriller. Nicméně přeci jen je zde také co si užít.

Zejména Gal Gadot v roli akční hrdinky opět ukazuje charisma, které jí získalo roli Wonder Woman, a její postava přemýšlí trochu jinak, než její typičtí mužští kolegové z jiných franšíz. Také akce, byť nemá šanci v přímém srovnání s M:I, je natočená velice kompetentně a dokáže zaujmout svou hybností. Zvlášť když diváky zavádí do ulic rušných měst, do zasněžených hor, písků afriské pouště nebo vulkanické krajiny Islandu. Ve výsledku jde o podobný případ jako loňský The Gray Man – do paměti se nezaryje, málokdo se ale na Stoneovou bude snažit rychle zapomenout. Film je na Netflixu dostupný ode dneška.


Co ukazují trailery

Fair Play

Emily a Luke jsou po uši zamilovaní, dynamika jejich vztahu se ale zásadně promění, když Emily povýší v silně kompetitivní finanční firmě, kde oba pracují. Z romantického dramatu se rychle stává thriller.


Co hýbe světem filmu a televize

Disney+ tratí předplatitele a zvedá ceny (i v Česku)

Dlouho se zdálo, že streamovací služba Disney+ šlape Netflixu na paty, situace ale není tak jednoduchá. Jednak už tři čtvrtletí po sobě ztrácí velký počet uživatelů, jednak investoři na tato čísla hledí čím dál méně. Důležitá je stabilní ziskovost a k té má celý streamovací segment stále poměrně daleko. Disney proto navyšuje ceny předplatných (v Česku o 40 kč měsíčně od 1. listopadu), chce zakročit proti sdílení hesel a opět vyvolává otázku, kam vlastně streamování spěje? Více v článku.


Co si pustit

Jen vraždy v budově

Disney+  |  Krimi  |  2021-dnes  |  3 řady  |  ČSFD

The Show Must…

Foto: Disney

Seriál Jen vraždy v budově

Seriál Jen vraždy v budově sleduje trojici fanoušků kriminálních záhad, kteří se na vlastní pěst pustí do vyšetřování skutečného zločinu. Už třetí řada je zavede do zákulisí broadwayské show, kde před svým prvním vystoupením zemře akční hvězda z Hollywoodu. Hrdinové s tvářemi Steva Martina, Martina Shorta a Seleny Gomez mají čelit dosud nejnáročnějšímu případu, s nímž se setkali, a pomůže jim i herečka z broadwaye Loretta – samotná Meryl Streep. Jen vraždy v budově se od premiéry až dosud těší skvělým ohlasům.

Pro přehled dalších trailerů, novinek z filmového světa a tipů, co si o víkendu pustit, se podívejte na kompletní vydání newsletteru Watch a přihlaste se k jeho odběru zde či v boxu v úvodu článku.