Pivo a fotbal? Nic takového. Šampionát v Kataru změnil názor a zakázal na stadionech alkohol
Mistrovství světa sponzoruje Budweiser, jeho pivo si ale na stadionech už fanoušci nedají. Katar o tom rozhodl jen dva dny před výkopem.
Fotbalové mistrovství světa začne doslova za několik málo hodin. Už v neděli večer dojde k úvodnímu výkopu klání mezi Ekvádorem a pořadatelským Katarem. Sportovní svátek spojuje fanoušky napříč státy a kulturami, tentokrát se ale odehraje v zemi, kde jsou zvyky a pravidla přísnější než jinde. Přesto měl Katar v plánu učinit dílčí ústupky a například povolit konzumaci alkoholu na stadionech. Svůj postoj teď však přehodnotil.
Fotbal je často záminkou k alkoholem posílenému veselí. Pro mnohé fandy je se skandováním na tribunách (nebo na křesle před televizí) neodmyslitelně spojené. Ti, kteří se v netradiční předvánoční čas vydají do arabské země, si ale budou na pivo na stadionech muset nechat zajít chuť. Navzdory předchozím prohlášením, že kvůli západním fanouškům nebude prosazován zákaz alkoholu, pořadatelé katarského šampionátu své rozhodnutí údajně kvůli tlaku vládnoucí dynastie Ál Thání nečekaně odvolali.
„Dorazí velké množství fanoušků z Blízkého východu a Asie, tedy z kultur, kde alkohol nehraje tak důležitou roli. Zdůvodněním znovuzavedení zákazu je skutečnost, že prodej alkoholu by pro mnohé příznivce nevytvořil příjemnou atmosféru,“ citovala agentura Reuters zdroj, jenž si přál zůstat v anonymitě. Informaci totiž médiím zprostředkoval ještě před oficiálním oznámením, které její správnost nicméně zakrátko potvrdilo.
„Po jednání mezi úřady pořádající země bylo rozhodnuto o přesunu prodeje alkoholických nápojů ze stadionů a jejich okolí do fanzón a dalších lokalit,“ píše se ve zprávě Mezinárodní federace fotbalových asociací (FIFA). V Kataru je alkohol prakticky zakázaný, respektive extrémně regulovaný. K mání je pouze pro cizince v hotelech a vybraných lokalitách za vysoké ceny a jeho konzumace na veřejnosti je trestná.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJedním z významných sponzorů mistrovství je přitom společnost Budweiser ze skupiny AB InBev, která má podle odhadů s FIFA uzavřenou smlouvu v hodnotě zhruba 1,7 miliardy korun a je jediným dodavatelem piva pro šampionát. „Organizátoři děkují za pochopení a podporu společnosti AB InBev,“ dodává FIFA v krátkém oznámení. Zástupci Budweiseru odmítli pro Reuters situaci komentovat.
S pořadateli se přitom pivní gigant jen před několika dny dohodl na omezení viditelnosti svých stánků a jejich umístění mimo stadiony do jejich blízkosti. Prodej piva byl také omezený pouze pro držitele vstupenek a na dobu jen těsně před zápasy a po nich. Ačkoliv pro vychutnání si sportovního zážitku jistě není konzumace piva nutná, nečekané rozhodnutí nepřidá přinejmenším mezi fanoušky ze západních zemí katarskému mistrovství na popularitě.
Země s velmi malou fotbalovou tradicí a chybějící sportovní infrastrukturou musela kvůli šampionátu vybudovat několik stadionů. Její podnebí taktéž není příliš fotbalové, což si vyžádalo bezprecedentní a neoblíbený krok v podobě posunutí sportovního svátku z léta na podzimní termín. Ještě větší nevoli nicméně vyvolává tragická lidskoprávní situace, která se v kontextu fotbalového mistrovství projevovala nejvíce při stavbě stadionů.
V ani ne třímilionové zemi bohaté na ropu totiž pracuje obrovské množství zahraničních dělníků především z chudších asijských zemí. Jejich podmínky přitom podle kritiků někdy hraničí s otroctvím a bezpečnost práce je mizivá. Podle zjištění britského deníku Guardian přišlo za deset let o život přes šest tisíc pracovníků, část z nich pak při přípravě šampionátu.
Katar toto nařčení odmítá a tvrdí, že pracovní podmínky neustále zlepšuje a že ve skutečnosti zemřeli jen tři stavební dělníci. S jeho názorem nicméně nesouzní dokonce někteří účastníci turnaje. Ačkoliv FIFA se snaží držet přísně apolitickou linii bez jakýchkoliv prohlášení a to stejné vyžaduje po svých členech, dánská fotbalová reprezentace na situaci v Kataru upozorní speciálními smutečními dresy.