Pivo hned, platba až dlouho po kocovině. Qerko se dostalo do dalších stovek hospod a spojuje se s odloženou platbou Mallpay

Iva BrejlováIva Brejlová

lukas-kovac0

Foto: Qerko

Lukáš Kovač, zakladatel startupu Qerko

0Zobrazit komentáře

Možná si jich ani nevšimnete, obvykle se totiž poměrně nenápadně krčí v jednom z rohů stolů v restauracích. Destičky s QR kódy a nápisem Qerko se přesto stávají něčím, co už se nevyplatí přehlížet. Vidí to restaurační zařízení: využívá je už víc než 900 podniků, zatím hlavně v Praze, ale zdaleka ne jen tam. A všimli si toho i větší partneři. Qerko se teď spojuje s Mallpay, což je kombinace, která umožní návštěvníkům dát si pivo v předvánočním čase, ale zaplatit za něj až příští rok. 

Nejde samozřejmě zdaleka jen o pivo. V posledních měsících přibývají do Qerka přes čtyři desítky restaurací každý měsíc, ale předvánoční sezóna je vlastně slabší. V létě to totiž byl i trojnásobek. Počet pravidelných uživatelů se už počítá na desetitisíce. Rostoucí platforma přitom počítá s jednoduchým přístupem, tedy doslova. Jednoduše se mohou hosté restaurací, kaváren nebo třeba i barů, zatím především co se týče plateb, obsloužit sami.

A čím snazší bude pro tyto hosty vyřešit účet, tím více toho mohou nakoupit. Tím roste i počet těch, které stihne podnik obsloužit. Host si totiž ze zmíněného rohu stolu kód sám naskenuje do telefonu, čímž se mu otevře účet s jeho útratou. Tu může bez obsluhy obratem sám zaplatit, případně může každý host uhradit svou část.

Qerko toho plánuje více. Expanze do stovek nových restaurací, kterou nám slíbilo v červnu, by službě šla – s tím jí ostatně pomáhá také Plzeňský Prazdroj, který Qerko doporučuje svým partnerským podnikům. Nově oznámená spolupráce ale může zahýbat s cash flow podniků i domácností.

qerko_platba_1

Foto: Qerko

Aplikace Qerko zjednodušuje návštěvy restaurací

„Česká gastronomie nyní potřebuje silné impulsy. Jednou z důležitých součástí naší mise je přivádět nové hosty a dělat z nich pravidelné zákazníky,“ uvádí Lukáš Kovač, spoluzakladatel a výkonný ředitel Qerka. „Větší rozmanitost a svoboda v placení tomu může pomoci,“ věří.

S Mallpay umožňuje tuzemský startup, který roste i díky investicím Mitonu, útratu zaplatit až po 14 dnech, a to až do výše pěti tisíc korun. Nebo ještě víc: klienti, kteří využívají některý z ověřených účtů Mallpay, zároveň mají limit až 50 tisíc korun na 50 dnů s možností dalších splátek. 

Štědřejší zákazníci

„Placení útraty pomocí Mallpay najde uplatnění jak v barech, kde si jednou za čas chceme pořádně užít, tak při spojení pravidelných plateb za meníčkové obědy do jedné. Zároveň leckoho zachráníme v případě, kdy vyrazí do restaurace bez peněz v očekávání, že ho protistrana pozve. A smysl má pochopitelně i v současné situaci, kdy to je jedna z nejbezpečnějších cest, jak platit,“ představuje si Adam Kolesa, CEO Mallpay.

Šéf služby nabízející odložené platby, která vzniká pod křídly ČSOB a Mall Group, přitom naráží na přístup, kdy někteří zákazníci i po roce a tři čtvrtě oceňují co nejmenší styk s ostatními lidmi. Pro Mallpay to zároveň znamená, že jeho rychlé odložené platby míří poprvé mimo online. Obě firmy přitom zmiňují, že takzvané BNPL (Buy Now Pay Later) platby – tedy kup teď, plať později – přivádějí do gastronomie nové zákazníky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zajímavé pro restaurace je v tomto smyslu ovšem i spropitné, které služba podle svých dat deklaruje. To dosahuje 7,3 procenta, a byť sice meziročně lehce kleslo, u klasických karet dosahuje čtyř procent. A první čísla naznačují, že odložené platby skutečně mají šanci zákazníky rozhýbat. Podle Mallpay je za štědrostí a vyšším utrácením zákazníků především lepší kontrola nad útratami, které mohou sledovat ve svém telefonu. Pokud si povolí utratit až 1 500 korun za večeři, spíše se budou držet u horní hranice této hodnoty.

Zájem na tom má i Qerko. Jeho byznys model je totiž založený převážně na transakcích, kdy si firma bere z každé platby malý poplatek. Čím více tedy Qerko pomůže restauracím, tím více za něj restauratér zaplatí, avšak ve finále by měla dle jeho zakladatele také svůj chod více zrychlit a tím pádem i vydělat více peněz než bez digitalizační služby. Využít lze v aplikaci také další platební služby jako Apple Pay, Google Pay (přes ně si lze připojenou kartou odložit platbu i přes Twisto) či některou ze stravenkových karet.

Prozatím se Qerko rozšiřuje po Česku. V Praze s ním zaplatíte například v Kolkovně Dock, Baru Čekárna, Pivu Karlín či Turnovské pivnici Waltrovka. Mimo hlavní město si jej vyzkoušejte třeba v Restauraci Símalka v Kráštelci nad Ohří, Bowling centru v Kopřivnici nebo Coradia Cafe v Teplicích. Celkem jde už o více než 900 podniků.

Český startup Campiri kupuje portál DoKempu.cz. Karavany začne nově pronajímat také v Polsku

Peter BrejčákPeter Brejčák

janousek

Foto: Campiri

Lukáš Janoušek, zakladatel startupu Campiri

0Zobrazit komentáře

Svobodné cestování v karavanech zažívá v posledních letech nevídaný rozmach, Lukáš Janoušek však věří, že opravdový růst zájmu teprve přijde. Se svým startupem Campiri, který od začátku letošního roku umožňuje zprostředkování pronájmů obytných vozů, proto rozšiřuje nabídku služeb, chystá expanzi do zahraničí a chce se stát komplexním místem zjednodušujícím život všem dobrodruhům.

Z tohoto důvodu a s cílem digitalizovat „karavaning“ nyní Campiri kupuje portál DoKempu.cz, podle odhadu CzechCrunche se transakce pohybovala v řádu vyšších jednotek milionů korun. Jak napovídá i název, DoKempu funguje jako databáze více než devíti tisíc kempů z celé Evropy, z nichž asi tisícovka se nachází v Česku. Portál přímo spolupracuje s více než 300 kempy, které díky tomu mají možnost prezentovat se 350 tisícům návštěvníků měsíčně.

„Spolu s akvizicí DoKempu tak nad rámec etablované značky a velké komunity milovníků kempování kupujeme hlavně databázi tisíců kempů po celé Evropě. Ta nám ve spojení s naší technologií umožní vedle rezervačního systému pro karavanisty spustit také obdobnou verzi pro cestovatele mířící do kempu,“ doplňuje Janoušek, jenž předtím působil jako marketingový šéf a akcionář startupu Twisto, který se letos prodal za více než dvě miliardy.

Díky spojení Campiri a DoKempu získají karavanisté možnost s obytným vozem rezervovat online také místa pro stání na svých cestách, na druhé straně provozovatelé kempů díky online rezervacím mohou získat nové zákazníky. Platforma zároveň plánuje rozšířit databázi o karavanová stání (takzvané stellplatzy) a místa pro glamping, tedy luxusní formu kempování.

campiri2

Foto: Campiri

Český startup Campiri zajišťuje pronájem obytných vozů

„Neméně důležitou součástí je vedle databáze také blog plný obsahu, kde lze nalézt spousty článků na různá témata. Ať už se jedná o tipy na cesty, články o konkrétních kempech, nebo pozvánky na události související s kempingem. Navíc získáme také soutěž Kemp roku, které vrátíme zašlý lesk i prestiž a do budoucna v ní vidíme velký potenciál,“ říká Janoušek.

Ambicí celého projektu je obecně především inspirovat k udržitelnému způsobu cestování, který karavaning přináší, a to ve spojení s dalšími velkými cíli – podporou ekologických pohonů, rozvíjením sdílené ekonomiky a eliminací negativních dopadů hromadného turismu na životní prostředí a lokální komunity.

Rychlý rozjezd i expanze do zahraničí

Nápad na založení samotného Campiri vznikl v loňském roce u podnikatele Michala Tyla, jenž rozpracovaný projekt prodal právě Lukáši Janouškovi a Paulu Tesarovi, kteří jej na trh uvedli začátkem letoška. Na vývoj platformy celkovou částkou 14 milionů korun kromě nich dvou přispěl také angel investor Petr Jahn a skupina Miton, jež investovala i do dalšího projektu v oblasti karavaningu Camperguru.

Půjčování karavanů se v případě Campiri následně rychle rozjelo, a to až natolik, že startup v růstu reálně brzdil nedostatek obytných vozů v Česku. Navzdory tomu, že nabízí nejširší nabídku k pronájmu na tuzemském trhu, poptávka byla několikrát vyšší. Proto musel snížit i očekávané hospodářské výsledky za letošní rok z 50 milionů na 20 milionů korun.

Podle vyjádření pro CzechCrunch přitom jde o objem celkových plateb, které přes platformu protečou – z této částky se tak vyplácí i půjčovny a jen menší část zůstává ve firmě. Campiri navíc nyní jedná o dalším investičním kole. Akvizice minimálně zatím v hledáčku nemá, do budoucna je ale nevylučuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aktuálně Campiri dle svého vyjádření sdružuje více než čtvrtinu všech tuzemských půjčoven a nabízí tak 300 vozů k zapůjčení. Před několika týdny navíc spustilo tzv. peer-to-peer program, který majitelům karavanů umožňuje pronajímat je dalším lidem. Platforma si od tohoto kroku slibuje rozšíření nabídky o další stovky obytňáků.

„Mimo to se nám k dnešnímu dni podařilo obsloužit více než 800 zákazníků, což ani ne rok od startu považuji za velký úspěch. Naše cíle jsou však podstatně větší, a proto již také jednáme o dalších investicích. Spolu s nimi plánujeme v příštím roce výrazně urychlit expanzi a v regionu střední a východní Evropy se chceme stát lídrem v digitalizaci celého karavanismu. Ovšem již dnes si také razíme cestu do segmentu kempingu, který ke karavaningu neodmyslitelně patří,“ říká Janoušek.

Po první sezoně se navíc Campiri rozhodlo expandovat. První cílovou zemí je Polsko, kde už otevřelo pobočku, buduje vlastní tým a do konce ledna chce uzavřít první rezervaci. Do dalších tří středoevropských zemí pak chce startup vstoupit již v příštím roce, konkrétní volby zatím analyzuje.