Pivo, pečivo a pstruzi. Společnost Meriton Martina Řezáče se proinvestovala k síti rybích bister
Nejprve přišla investice do pivovaru, pak do akvaponické rybí farmy a nakonec do pekárny. Propojením nyní vznikl nový koncept rybích bister.
Klidná síla investiční skupiny Miton. Tak označuje společnost Meriton její zakladatel Martin Řezáč. V jejím aktuálním portfoliu se nachází lokální byznysy z různých segmentů, v nichž Řezáč se svým týmem hledá smysluplný průsečík. Jednou z velkých výzev je gastronomický sektor, do kterého Meriton vkročil nejprve v roce 2020 prostřednictvím pivovaru Volt, následně se přidala akvaponická farma Rybí zahrada a o rok později pekárna Náš chléb. A i když byla primárním záměrem produkce a výroba, nyní se z Meritonu a jeho projektů postupně stává nový hráč na poli českých restaurací.
Meriton je širší součástí skupiny Miton od roku 2018, jelikož chtěl Martin Řezáč společně s původními zakladateli Mitonu vytvořit nezávislou investiční větev, která by měla trochu jiné zaměření. Miton se totiž primárně soustředí na investice do startupů, v hledáčku Meritonu jsou pak firmy, které jsou z podstaty spíše konzervativní a dlouhodobé, patří tedy například do oblasti investičních komodit, energetiky, lokální gastronomie či nemovitostí.
„Podniky v portfoliu držíme tak, abychom je mohli trvale budovat. Nejvýznamnější jsou investiční komodity, se kterými jsme začali a reprezentuje je zejména dnes již významná společnost Golden Gate (největší prodejce zlata u nás, pozn. red.), silnou odnoží je aktuálně hodně investovaná energetika například v podobě rozvoje a vývoje ve firmě Rayo a developmentu vlastních projektů obnovitelné energetiky a v průběhu posledních let se přidal i gastronomický segment, primárně tedy gastronomická produkce,“ přibližuje Řezáč.
Do gastronomie se Meriton vrhnul s plným vědomím toho, že to není jednoduchý obor. Ruku v ruce s ním jde spousta dřiny, zároveň není překotně ziskový. Jenže právě tato oblast a její hodnota je pro koncové spotřebitele nejhmatatelnější. Potraviny nakupují takřka každý den, když se jim tak dostává kvalitní produkce z Česka ve větší míře, je to něco, z čeho má prospěch celá společnost.
Ten je asi nejpatrnější v případě akvaponické farmy Rybí zahrada, která má díky inovativnímu přístupu k zemědělství cenný ekologický rozměr, zároveň na český trh dodává čerstvé rybí maso nezatížené zbytečnou chemií. Do portfolia Meritonu se přitom společnost Jana Duška a Michala Hráška dostala náhodou. Martin Řezáč se totiž na místo, kde se jejich rybí farma nachází, vydal kvůli prohlídce nemovitosti.
„Když jsem Rybí zahradu viděl, přišla mi naprosto úžasná – z hlediska toho, jak je v Česku unikátní, tak z hlediska čistoty celého byznysu. V rámci gastrooblasti Meritonu jde určitě o nejvíc disruptivní společnost, protože mění způsob uvažování o zemědělství a o našem stravování. Kvůli tomu jde zároveň ale také o nejtěžší projekt. S majiteli zahrady stojíme před výzvou, jak jejich ryby dostat mezi co nejvíce lidí,“ vysvětluje Řezáč.
Původním plánem bylo přinést ryby z akvaponie do českých restaurací a jiných gastronomických provozů, jenže přišla pandemie a majitelé podniků měli jiné starosti. Po odeznění covidu nastala doba šetření a nejistot kvůli energetické krizi a válce na Ukrajině. Konzumaci ryb navíc nenahrává ani fakt, že Češi jsou jednoduše zvyklí na to jíst kapra – a to jen o Vánocích – nebo cenově dostupného lososa ze sádek, kde ryby rostou v příšerných podmínkách. V Rybí zahradě se tak Meriton od svého investičního vstupu zapojuje ve větší míře i do celé byznysové strategie.