Plague Inc. se 130 miliony hráčů kvůli koronaviru obrací herní mód naruby. Místo vyhubení musíte lidstvo zachránit
Populární hra Plague Inc., kterou si za osm let od jejího vydání stáhlo na 130 milionů uživatelů a díky tomu se pořád udržuje na předních příčkách oblíbenosti, přichází se zásadní novinkou. V reakci na globální pandemii koronaviru a poté, co byla hra zakázána v Číně, přichází s herním plánem, ve kterém hráč musí lidstvo před nákazou a zánikem naopak zachránit.
V běžném módu Plague Inc. (v českém překladu mor) hráč vystupuje jako šiřitel nemoci ve formě například bakterie, viru či parazitu a jeho úkolem je vyhubit lidstvo. Po výběru země s pacientem nula rozvíjí různé vlastnosti nemoci v oblasti přenosu, symptomů a dalších schopností.
Lidstvo na vzniklou šířící se nákazu reaguje různými opatřeními, podobně jako dnes vidíme v reálném světě třeba s uzavíráním hranic nebo alokováním mnoha prostředků do vývoje vakcíny a léčby. Hra, která vznikla už v roce 2012, tak nabízí kombinaci strategie a realistického simulátoru.
Hra z dílny britských Ndemic Creations eviduje již více než 130 milionů uživatelů po celém světě a dlouhodobě se v žebříčcích drží na předních místech nejstahovanějších (placených) her. Velkou vlnu nárůstu zájmu přitom zaznamenává i v posledních týdnech, což se podle tvůrců děje při každém větším šíření nákazy ve světě, třeba i v případě eboly před několika lety.
„Hru jsme speciálně designovali tak, aby byla realistická a informativní, aniž by vytvářela senzaci kolem vážných problémů reálného světa. Tím jsme získali uznání od CDC (americké centrum pro prevenci chorob – pozn. redakce) a dalších předních zdravotnických organizací po celém světě,“ uvedla firma Ndemic Creations ve svém prohlášení k současné situaci.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Nicméně, prosíme nezapomínejte, že Plague Inc. je hra, ne vědecký model a že současné řádění koronaviru je velmi reálnou situací ovlivňující vysoký počet lidí. Vždy doporučujeme, aby hráči sledovali informace přímo od lokálních a globálních zdravotnických autorit,“ doplnili tvůrci hry ještě během ledna.
Vládní představitelé v Číně však edukační dopady hry pravděpodobně nedokázali ocenit. Koncem února Plague Inc. stáhli z tamního App Storu a o pár dní také z herního Steamu, hra je totiž dostupní i na PC a konzole. Podle vyjádření vývojářů není jasné, zda toto rozhodnutí souvisí s aktuální pandemií koronaviru, čínský úřad pro kyberprostor však hru jednoduše vyhlásil za nelegální.
Nový mód obrátí princip hry naruby
Ndemic Creations chce samozřejmě bojovat za své hráče v Číně, kde se Plague Inc. také řadilo mezi nejstahovanější hry, jako malé nezávislé studio ve Velké Británii však podle svých slov moc šancí nemá. Kromě toho však firma bojuje také proti samotnému koronaviru a tento týden oznámila dar 250 tisíc dolarů (přibližně 6,3 milionu korun) rozdělený mezi Coalition of Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) a COVID-10 Solidarity Response Fund fungující pod Světovou zdravotnickou organizací.
Ve spolupráci s oběma institucemi navíc Ndemic Creations připravuje speciální herní mód, ve kterém hráčům Plague Inc. umožní bojovat proti nemoci, což je přímým opakem původního zaměření.
Hráči budou muset balancovat mezi šířením nemoci, podporou zdravotnických systémů a kontrolováním reakcí lidí jako vyhlašování karantén, sociální distancování či rušení veřejně dostupných služeb. Kdy bude nový mód dostupný, zatím není jasné. Pro hráče, kteří si Plague Inc. již zakoupili, však bude během pandemie k dispozici zdarma.