Po 10 letech skončili jako šéfové. Jak se nezbláznit? Cestovali jsme, říkají Braverman s Dvořákovou

Bývalí šéfové CZC.cz a Heureky byli hosty CzechCrunch Podcastu. Řeč byla o tom, jak zvládnout odchod z vysoké funkce, i o Allegru a české e-commerce.

Luboš KrečLuboš Kreč

dvorak-1

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jitka Dvořáková a Tomáš Braverman

0Zobrazit komentáře

Oba vedli poslední dekádu výrazné firmy české e-commerce, které svého času patřily do stejné skupiny Mall Group. Jitka Dvořáková řídila e-shop CZC.cz, Tomáš Braverman stál v čele srovnávače Heureka. Letos ale oba ve vrcholných funkcích skončili a… vypravili se na cesty, aby si odpočinuli. Každý zvlášť samozřejmě. „Vzala jsem kufr, batoh a jela jsem,“ líčí Dvořáková v CzechCrunch Podcastu. Po výpravě do exotiky sáhl i Braverman.

Jitka Dvořáková byla generální ředitelkou CZC.cz od roku 2013 a z firmy odešla letos na jaře poté, co ji plně převzala polská skupina Allegro. „Hned ten první den, kdy jsem měla prázdný kalendář i e-mailovou schránku, jsem vyrazila, protože jsem se tohoto momentu bála. Už jsem to jednou zažila,“ popsala zkušená manažerka, jak prožívala čas bezprostředně po odchodu z křesla CEO.

Zavzpomínala i na to, co se dělo v roce 2009, když také po deseti letech opustila manažerská patra nadnárodní značky Philips: „Onemocněla jsem z toho, bylo to strašně nepříjemné. Když jsem se ráno probudila a zjistila, že nic nemusím, najednou jsem neviděla důvod vstávat. Po devíti dnech děti chtěly volat doktora. Takhle nějak si představuji depresi.“

Aby bezprizorní stav, který zná řada vytížených lidí, kteří skončí na svých postech, neprožila znovu, tak si letos rozplánovala program. Takže ihned poté, co skončila v CZC.cz, zahájila období cestování, které nakonec trvalo dva a půl měsíce. „Od konference v Chicagu přes lezení na Tubkal v Maroku až po Vnější Hebridy,“ vyjmenovala v CzechCrunch Podcastu, který si můžete pustit na odkazu níže nebo na Spotify, Apple Podcastech, Google Podcastech a na YouTubu.

Spolu s Jitkou Dvořákovou byl hostem ve studiu i Tomáš Braverman, který mezi roky 2013 a 2023 vedl cenový srovnávač Heureka. S Dvořákovou se dobře znají, protože obě firmy, v jejichž čele stáli, byly svého času součástí téže skupiny Mall Group. A i Braverman podobně jako Dvořáková vyrazil po odchodu z role CEO do světa.

„Jel jsem na čtrnáct dní do Kambodži. Sám s batohem. Bylo to hodně zajímavé, byl to neskutečný zážitek, po němž si člověk pak váží toho, co tady máme,“ zdůraznil manažer s tím, že oblast jihovýchodní Asie jej dlouhodobě lákala. „Plánování proběhlo tak, že jsem poprosil Barda nebo ChatGPT, ať mi připraví cestovní itinerář. Zarezervoval jsem pak jen první noc a dál jsem plánoval ze dne na den. Užíval jsem si, že cestuju sám a nemám odpovědnost za rodinu,“ dodal v CzechCrunch Podcastu.

Zároveň ale Braverman i Dvořáková připustili, že příliš dlouho nevydrží nic nedělat. „Těšil jsem se na sabbatical, ale zjistil jsem, že mě nebaví nic nedělat,“ řekl se smíchem Braverman, který po odchodu z čela Heureky působí jednak jako poradce vedení firmy, jednak školí a mentoruje jiné manažery.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V zápřahu je i Dvořáková, kterou oslovilo několik menších a středních e-shopů, jestli by jim nepomohla strategicky vyrůst. Jak u ní tedy vypadal předvánoční čas, kdy je po deseti letech oficiálně bez vysoké funkce? „Sezonu mám takovou, jaká má být a na jakou jsem z e-shopů zvyklá,“ uvedla.

Na jaká všechna témata v našem podcastu s Jitkou Dvořákovou a Tomášem Bravermanem došlo?

  • Jak se dostali k e-commerce
  • Kondice českých e-shopů
  • Logistika jako česká specialita
  • Expanze českých e-shopů do zahraničí
  • Nástup Allegra do Česka
  • Byznysová inspirace

Z Bezvavlasy je miliardová skupina. Kupuje distributora kadeřnických značek a upisuje nové akcie

Skupinu Hair Servis, která provozuje 20 velkoobchodních prodejen a 13 školicích center, kupují Bezvavlasy za 530 milionů korun.

Peter BrejčákPeter Brejčák

bezvavlasy_1-1

Foto: Bezvavlasy.cz

Spolumajitelé Bezvavlasy.cz František Novotný a Aleš Hudeček

0Zobrazit komentáře

Rok 2022 se firmě Bezvavlasy, která patří mezi největší prodejce ve svém oboru u nás, nepovedl úplně podle plánů. Avšak letos se karta obrátila a společnost, jejíž akcie jsou obchodované na pražské burze Start, roste co se týče tržeb, zisku a pomalu směřuje také do zahraničí. A aby podpořila další růst, rozhodla se pro akvizici skupiny Hair Servis, jež dodává služby více než 18 tisícům zákazníků. Transakce za více než půl miliardy korun má být vypořádána v dalších dnech.

„Za rok 2023 odhadujeme, že dohromady toto uskupení vygeneruje tržby za více než 1,1 miliardy korun. Při této velikosti se tak otevírá obrovský potenciál rozvoje našich firem v dalších letech,“ komentuje akvizici předseda představenstva Bezvavlasy Aleš Hudeček. Kombinovaný provozní zisk před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) za rok 2023 očekává nad 110 miliony korun.

Společnosti po akvizici chtějí stavět na online i offline obchodním modelu, kdy e-commerce má být rozvíjena směrem k běžným zákazníkům v rámci zahraniční expanze. Bezvavlasy hodlají v horizontu tří až pěti let působit na více než deseti evropských trzích. O těchto plánech společnost mluvila již při představování výsledků za první letošní pololetí, kdy po Česku, Slovensku a Maďarsku míří do Chorvatska a Rumunska. Další kategorií, kde se očekává rozvoj společných aktivit, jsou služby poskytované kadeřníkům. Hair Servis totiž po Česku provozuje celkem třináct školících středisek.

„Očekáváme výrazný rozvoj obchodní a prodejní sítě, rozšiřování produktového portfolia, rozsáhlou digitalizaci služeb i online expanzi na zahraniční trhy. Významným nástrojem pro fúzi obou firem bude náš nový panevropský sklad v Boru na Tachovsku, který se stane centrálním skladem pro celou skupinu a který významně podpoří náš stávající i budoucí růst,“ říká Hudeček.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spoluzakladatelé Bezvavlasy Aleš Hudeček a František Novotný svůj internetový obchod umístili na pražskou burzu loni na podzim, celý rok poznamenaný nástupem inflace i válkou na Ukrajině nakonec uzavřeli s růstem, ale nižším, než chtěli. Letos pak již tržby za první pololetí meziročně stouply o 58 procent a hrubý zisk dokonce o 72 procent. Nahoru tak jde i cena akcií podniku, jedna aktuálně vyjde na přibližně 730 korun, při úpisu to bylo 490 korun.

Aktuální transakci ve výši 530 milionů korun financují z několika kanálů – 50 milionů korun šlo z vlastních zdrojů, 150 milionů poskytla Raiffeisenbank v rámci dlouhodobého akvizičního úvěru. Dalších 120 milionů korun u kupní ceny jsou odložené splátky během následujících šesti let.

ultimatesuite-investice-min

Přečtěte si takéDalší exit českého startupu. UltimateSuite kupuje americký gigantDalší exit českého startupu. UltimateSuite hlídá efektivitu práce, kupuje jej americký gigant

Zakladatelé Hair Servis dále získávají jako součást kupní ceny 300 tisíc kusů akcií Bezvavlasy, a to při ceně 700 korun za akcii. Společně se stávajícími majoritními akcionáři Alešem Hudečkem a Františkem Novotným a investiční skupinou Starteepo budou jednat ve shodě, a to s celkovým cílovým podílem na hlasovacích právech 92,3 procenta.

Pro účely financování akvizice tak budou Bezvavlasy navyšovat kapitál, a to konkrétně o 350 tisíc kusů, stávající počet byl jeden milion. Zmiňovaných 300 tisíc získají noví akcionáři, o zbývajících 50 tisíc korun projevil zájem fond Starteepo Invest. Úpis by se měl uskutečnit během příštího léta.