I přes odlišnou geografickou polohu patří středomořská kuchyně v Česku mezi tu nejpopulárnější a potvrzuje to i neustále narůstající počet italských restaurací a pizzerií, které jsou dnes takřka běžnou součástí každého menšího i většího českého města. Češi pizzu zkrátka milují, což dle statistik ukazují i desítky milionů spořádaných pizz ročně a rostoucí počet podniků zaměřujících se exkluzivně na výdej pizzy, hlavně formou rychlého občerstvení.
Už před dvěma lety na český trh formou franšízové sítě zamířil známý americký řetězec Pizza Hut a na rychloobrátkový pizzový trend nyní reaguje i český gastropodnikatel a zakladatel společnosti Crocodille Petr Cichoň. Majitel bagetového a sendvičového království nedávno v Praze otevřel první pobočku své nové pizzerie 360pizza, ve které si můžete v bezobslužném kiosku navolit kombinaci pizzy bez nutnosti jakkoliv komunikovat s obsluhou a následně si ji jen na výdeji vyzvednout.
Maximální doba přípravy pizzy, jak naznačuje název podniku, nepřekročí 6 minut, tedy 360 vteřin a při obsluze kiosku má zákazník dvě možnosti. Buď si navolí vlastní kombinaci pizzy z nabízených ingrediencí, nebo si vybere některou z předpřipravených tradičních variant neapolské pizzy. Vedle toho je možné provést objednávku přes internet a buď si ji jen v pobočce vyzvednout, nebo si ji dokonce nechat dovézt. Rozvoz je aktuálně k dispozici pouze na Praze 6, kde se první 360pizza nachází.
Pětačtyřicetiletý podnikatel Petr Cichoň si od nového konceptu hodně slibuje, ostatně úspěch už dlouhé roky slaví se sítí Bageterie Boulevard, což jsou rovněž restaurace rychlého občerstvení, které nabídku staví především na obložených a zapečených bagetách. První pobočku Cichoň otevíral v roce 2003 a dnes jich má po celém Česku 37, další šest jich pak má na Slovensku, v Německu a Spojených arabských emirátech.
Vzhledem k popularitě pizzy mezi českými zákazníky Cichoň očekává, že by podobný úspěch mohl sklidit i nový koncept 360pizza. První kamennou pobočku najdou zákazníci na tzv. „Kulaťáku“ v Praze 6 Dejvicích. Vedle samotné pizzy jsou v nabídce saláty, polévky a dezerty a k dispozici bude také snídaňové menu.
Služby, v rámci kterých jsou sdíleny přepravní prostředky, zažívají v Praze velký boom. Již delší dobu v hlavním městě fungují sdílená kola Rekola, před půl rokem do města dorazily sdílené elektrické koloběžky Lime, nyní do Prahy vstoupila bikesharingová firma Homeport s 500 elektrokoly Freebike a velký rozkvět zažívají i carsharingy, tedy služby pro sdílení automobilů. Právě v poslední jmenované oblasti se do Česka chystá první významný zahraniční hráč.
Na poli sdílených aut byla doposud lídrem mezi poskytovateli s vlastní flotilou společnost Car4Way s takřka 400 vozy v nabídce. V Praze působí i brněnské Auto Napůl, firma Ajo, poskytovatel malých elektrických autíček Revolt a také lídr na poli P2P carsharingu HoppyGo. Především flotilovým carsharingům ale nyní přichází první velký konkurent z kategorie globálních hráčů. Je jím italská společnost Anytime.
Anytime tento týden zahájil možnost registrace uživatelů prostřednictvím mobilní aplikace a do měsíce by měl začít po Praze nabízet i sdílené vozy. Italská firma má být jedním z největších poskytovatelů carsharingu na světě a prvním nadnárodním hráčem, který do Česka přichází. Podle svých slov myslí vstup na český trh vážně a v České republice plánuje v příštích letech investovat až 30 milionů eur (necelých 800 milionů korun).
Carsharing Anytime do Prahy přiveze hybridní Toyoty
Sdílení vozidel funguje standardně, jak bychom u moderního carsharingu očekávali, tedy auta je možné vyhledávat, rezervovat a odemykat přímo z mobilní aplikace. A jaké vozy se budou půjčovat? Anytime do Prahy přiveze nejprve sto a do konce roku až pět stovek městských vozidel Toyota Yaris Hybrid s automatickou převodovkou, parkovací kamerou a část z nich má ve výbavě také Bluetooth pro připojení mobilního telefonu.
Pět korun přes den, dvě koruny v noci
Pronájem vozidel lze dle potřeby počítat na minuty i na dny. Za minutu výpůjčky uživatel zaplatí přes den 5 korun, v noci jen 2 koruny. Denní sazba je pak stanovena na 1 299 korun. Pokud má uživatel zájem, může si připlatit za lepší pojištění s nižší spoluúčastí v případě způsobení škody. Nic dalšího již ale neplatí. Služba zahrnuje benzín, mytí i pojištění vozu. Benefitem služby je i možnost bezplatného parkování v modrých a fialových zónách. Platba proběhne automaticky po ukončení pronájmu z připojené platební karty.
„Po schválení registrace si zákazník může vybrat nejbližší auto Anytime a rezervovat jej prostřednictvím mobilní aplikace. Aplikace najde nejbližší auto a vytvoří k němu trasu. Klient pak bude mít 20 minut zdarma, aby se k rezervovanému vozu dostal. Pak již jen pomocí aplikace auto otevře a může vyrazit,“ popisuje proces výpůjčky ředitel české pobočky Anytime Milan Beutl.
Carsharing se ve městech stává čím dál častěji využívanou službou, a to primárně z toho důvodu, že dle statistik lidé využívají vlastní auto jen zhruba ve čtyřech procentech z celkového času. Pro mnoho lidí proto vlastní vůz nedává ekonomický smysl, což zdůrazňuje řada zastánců sdílených aut. Nejhlasitějším z nich je v České republice pravděpodobně Jan Charouz z HoppyGo, který na rozdíl od flotilových carsharingů právě typu Anytime nebo Car4Way funguje tak, že zajišťuje půjčování aut mezi lidmi.
Sdílené auto ušetří až 15 parkovacích míst
„Hodně lidí považuje za náklady spojené s vlastním autem pouze cenu projetého paliva. Často ale přehlíží skryté náklady, jako je hodnota peněz, které mi v autě leží, amortizace vozu, celoroční pojištění, parkování, pravidelný servis, provozní kapaliny, letní a zimní gumy, pravidelné přezouvání a tak dále. Výhodou carsharingu je, že za auto opravdu platíte, jen když ho potřebujete,“ vysvětluje smysl carsharingu šéf HoppyGo.
Vysoká koncentrace automobilů ve městě navíc způsobuje značné škody na životním prostředí. Podle Anytime i HoppyGo by mohl jeden sdílený vůz v Praze uvolnit 8 až 15 parkovacích míst. Místa k parkování totiž ve velkém ukrajují právě nevyužitá auta. Podle Jana Charouze je v Praze 1,1 milionu registrovaných aut, přičemž řidičský průkaz má jen 700 tisíc lidí. „I kdyby všichni řidiči nasedli najednou do svých aut, stále v ulicích zůstane 400 tisíc bezprizorních aut bez řidiče,“ dodává bývalý automobilový závodník Charouz, který dnes řídí HoppyGo ve společném podniku Leo Expressu a škodováckého DigiLabu.
Italská společnost Anytime carsharing začala služby v oblasti pronájmu aut provozovat v roce 2012. V současné době jeho globální flotila čítá přes 8 000 automobilů, které jsou k dispozici ve čtrnácti městech ve čtyřech zemích. Za Anytime stojí skupina Mikro Kapital Group, kterou v roce 2008 založil podnikatel Vincenzo Trani a jež operuje vedle sdílení automobilů také ve finančních službách a mikrofinancování. Celkem působí již v 17 zemích.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.