Po Dedolesu je v problémech další ponožková firma. Slovenské Fusakle žádají o pomoc své zákazníky

Fusakle, které prodávají třetinu svého obratu v Česku, loni zvýšily tržby. Zisk ale firmě klesl o polovinu a teď bojuje s dalším poklesem poptávky.

Peter BrejčákPeter Brejčák

image-foto-1-1-of-1-12-minInsider

Foto: Fusakle

Prodejna Fusakle

0Zobrazit komentáře

„Pomoz nám zachránit slovenské Fusakle!“ Tak zní jednoduchý vzkaz, který i v Česku známý výrobce a prodejce ponožek nedávno zveřejnil na svých sociálních sítích. Navzdory tomu, že firma loni dokázala navýšit tržby, se její zisk propadl a v současné situaci nedokáže vyprodat hromadící se zásoby v hodnotě desítek milionů korun. V podobné situaci se přitom loni ocitl i další slovenský e-shop s barevnými ponožkami Dedoles.

„Těžké období koronakrize, následky války, inflace a zdražování energií a materiálů mají silně negativní dopad i na nás a bojujeme s těžkostmi,“ píšou Fusakle na Facebooku s tím, že své zákazníky prosí, aby si zboží objednávali a pomohli tak firmě překlenout náročné období, udržet pracovní místa a rozvíjet domácí textilní průmysl.

Společnost Erik SK, jež za značkou Fusakle stojí, přitom podle oficiální účetní závěrky loni dosáhla tržeb 9,06 milionu eur (podle aktuálního přepočtu přibližně 225 milionů korun), což znamená meziroční nárůst o přibližně třináct procent. Nebo o jeden milion eur, což je asi 25 milionů korun. Ve stejném období ale klesl její zisk o polovinu z 1,3 milionu eur (32 milionů korun) na 663 tisíc eur (16 milionů korun).

„Problémem bylo zavření provozoven v prvních čtyřech měsících roku 2021, ale hlavně lockdown na Slovensku během naší hlavní sezóny. Během něj jsme přišli o značnou část tržeb a zisku, ale provozní náklady nám běžely dál,“ vysvětluje pro CzechCrunch Andrej Bartalos, ředitel a majitel firmy. Vzhledem k současné situaci, kdy společnost prodává asi o 30 procent zboží méně než plánovala, mají Fusakle připravených několik plánů dalšího vývoje, blíže je ale nespecifikovaly.

fskl_andrej-bartalos_ceo_2-min

Foto: Fusakle

Andrej Bartalos, ředitel a majitel značky Fusakle

Fusakle za své hlavní trhy označují Slovensko a Českou republiku, obchodní partnery mají také v Chorvatsku, Rakousku, Itálii a Švýcarsku. V tuzemsku firma provozuje celkem čtyři prodejny a dvanáct takzvaných pop-up storů, zaměstnává 35 lidí a dalších asi 50 brigádníků. Během sezóny se tento počet více než zdvojnásobí.

Na celkovém obratu firmy se Česko podílí ze 36 procent. „Projekt Fusakle bereme od začátku jako česko-slovenský, vícero výrob se nachází v České republice. Našim cílem je rozvíjet lokální textilní průmysl na Slovensku i v Česku, na Slovensku však působíme od začátku a povědomí o značce je vyšší, víc tady působíme i marketingově,“ vysvětluje Bartalos.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Při otázce, jestli Fusakle v současné situaci musí přistupovat k úsporným opatřením, například propouštění nebo zavírání fyzických obchodů, pak dodává: „Od začátku roku se snažíme optimalizovat prodejní síť. Některé provozovny i navzdory tomu, že jsou nerentabilní, nemůžeme zavřít, protože jsme smluvně vázáni.“

Bartalos je aktuálně jediným vlastníkem značky Fusakle, ve firmě působí od roku 2016. Původní zakladatelé Ján Anguš a Martin Šesták se loni rozhodli z firmy odejít a podle Bartalosova vyjádření pro Forbes si tehdy vzal úvěr, který stále splácí, a oba společníky v loňském říjnu vyplatil.

Situace, v níž se teď ocitly Fusakle, nápadně připomíná tu, v níž je i jejich konkurent Dedoles. Ten se také kvůli neprodaným zásobám potýká s problémy se splácením faktur a musel propustit na 200 lidí. Více než 130 zaměstnanců v Česku se ale tento krok neměl dotknout. Před dvěma měsíci pak Dedoles požádal i o ochranu před věřiteli.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Ovečkárna i v e-commerce krizi roste a vidí potenciál. Vedení e-shopu přebírá ředitel z DoDo

Zakladatel vlněného e-shopu Martin Bernátek se přesouvá do strategičtější pozice, provoz v Ovečkárně nově povede Ondřej Machala.

Peter BrejčákPeter Brejčák

oveckarna-obchod-boxedInsider

Foto: Ovečkárna.cz

Obchod e-shopu Ovečkárna

0Zobrazit komentáře

Zabalit Evropu do ovčí vlny. Taková je vize tuzemského e-shopu se zaměřením právě na vlněné produkty Ovečkárna.cz. A v dosažení tohoto cíle mu nyní pomůže nová posila. Zakladatel Martin Bernátek se přesouvá do strategičtější pozice a provoz ze židle ředitele nově povede Ondřej Machala, jenž předtím působil jako obchodní ředitel logistického startupu DoDo. Firma se zároveň připravuje na sezonu ve druhé polovině roku a očekává, že energetická krize jí může pomoct vyrůst.

„Pozici ředitele jsem Ondřejovi přenechal, abych se mohl více soustředit na rozvoj samotné Ovečkárny. Nyní už nemusím řešit běžné provozní věci,“ popisuje pro CzechCrunch Martin Bernátek, který svůj byznys rozbíhal v roce 2009 a loni s ním dosáhl tržeb téměř 190 milionů korun.

Proč padla volba právě na Ondřeje? „Protože je ze Zlína,“ směje se Bernátek, rovnou ale doplňuje, že Ovečkárna do svých řad potřebovala člověka se zkušenostmi z velkých firem. Samotný e-shop totiž dlouhodobě roste, rozšiřuje svoji stopu na nové trhy včetně posledního Německa a s růstem byznysu bude potřebné nastavit i správné procesy.

Ondřej Machala se bude v Ovečkárně starat zejména o všechny provozní záležitosti, soustředí se na rozšíření privátní produktové řady Vlnka a také na expanzi na další zahraniční trhy. Kromě startupu DoDo historicky působil jako obchodní ředitel v regionálním zastoupení firmy Panasonic či jako projektový manažer HP Tronic Zlín, kromě jiného matky Datartu.

ondrej-machala-min

Foto: Dodo

Ondřej Machala, nový ředitel Ovečkárny

„Chtěli jsme se posunout zase o krok dál a najít člověka, který nám pomůže s dalším rozvojem firmy. Čeká nás toho opravdu hodně, a proto jsme se rozhodli rozšířit vedení. Věřím, že se nám díky novému řediteli podaří více využít potenciál německého trhu, který pro nás bude do budoucna zásadním,“ říká doplňuje Bernátek.

Ten se bude věnovat hlavně marketingu, byznysovému a produktovému vývoji firmy, v čemž mu od loňského roka pomáhají také investoři – v transakci za stovky milionů korun do společnosti Czech Wool Company, která Ovečkárnu provozuje, vstoupila skupina eRockets a společnost Enterstore, za níž stojí Hartenberg Holding bývalého premiéra Andreje Babiše.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I když se oblast e-commerce letos dostala do krize a podle dat Heureky trh ve druhém čtvrtletí meziročně klesl o devět procent, podle Bernátka Ovečkárna nyní zaznamenává růst o 20 procent. Zásadní ale pro e-shop bude druhá polovina letoška a vánoční sezona, která mu přináší většinu ročních tržeb.

Potenciál přitom zakladatel Ovečkárny částečně vidí v energetické krizi, kdy rychle stoupají ceny energii a lidé jsou tak nuceni více šetřit. „Můžeš si koupit naše ponožky nebo papuče, což tě vyjde na pět set korun a je to lepší investice než na elektřině platit o 10 tisíc korun více. Lidé se možná budou muset uskromnit, ale i toto uskromnění si mohou udělat díky přírodním produktům lepší,“ uzavírá Bernátek.