Slovenský e-shop Dedoles požádal o ochranu před věřiteli. Nedokázal naplnit ambiciózní očekávání

E-shop s veselou módou chtěl letos navýšit tržby z loňských 2,2 miliardy na dvojnásobek. Narazil na propad trhu způsobený válkou a inflací.

dedoles-kiosk-pezinok-2

Foto: Dedoles

Prodejna společnosti Dedoles

Ambiciózní plány vystřídalo těžké vystřízlivění. Desetiletý slovenský e-shop s veselou módou Dedoles, pro nějž je Česká republika největším trhem, v posledních čtyřech letech v tržbách vyrostl ze 140 milionů korun na loňských 2,2 miliardy. Letos chtěla firma toto číslo navýšit na 3,7 až 4,4 miliardy korun, kombinace zpomalujícího e-commerce trhu a ochabnutí spotřebitelské poptávky ji však přivedla do problémů.

Společnost Dedoles teď požádala soud o ochranu před věřiteli, která by jí měla poskytnout dostatečný čas na ozdravení. Jako první o tom informoval slovenský Index. Podle deníku Dedoles radikálně snižuje očekávané prodeje i investice. Některé náklady včetně reklamních však firmě zůstanou, protože ze svých skladů potřebuje vyprodat letní kolekci. Na tom také závisí přísun hotovosti na splácení dluhů.

„Zásoby, investice a plán prodeje jsme dimenzovali na větší růst a nečekali jsme zpomalení prodeje kvůli externím faktorům, jakými jsou válka, inflace či růst cen energií,“ komentoval pro Index zakladatel a šéf Dedolesu Jaroslav Chrapko. Jak dodal, ve středu 25. května se firma rozhodla podat návrh na soudní restrukturalizaci a připravila ozdravný plán splátek. Dedolesu se navíc nepodařilo uzavřít diskuze s investory.

„Investorské rozhovory stále pokračují, ale nepředvídatelná situace na trhu v kombinaci se vzrůstajícími závazky způsobenými krátkodobým nedostatkem hotovosti nám zatím neumožnila uzavřít ten proces. Pro investory by bylo příliš riskantní v tomto stadiu do firmy vstoupit. Řečeno jinak, budou se s námi bavit, když budeme v restrukturalizaci. A druhý důvod byl ten, že jednání trvala už příliš dlouho a nestihli jsme je uzavřít včas,“ doplnil Chrapko pro slovenský Denník N.

Už v dubnu Dedoles oznámil, že kvůli nedostatečným prodejům nemá peníze na splácení faktur dodavatelům. Přistoupil k několika krokům, které měly situaci pomoci napravit. Jejich součástí bylo také propuštění 200 zaměstnanců, další propouštění už neplánuje. V tuzemsku zaměstnává 121 lidí a podle vyjádření firmy se jich tento krok nedotkl.

Ozdravná opatření ale tehdy nebyla dostatečná. Chrapko přitom říká, že byznys Dedolesu funguje a stále prodává zboží za miliony eur (desítky milionů korun) měsíčně. „Myslíme si, že formát soudní restrukturalizace je vhodný právě pro životaschopné firmy našeho typu,“ uvedl pro Index.

Peter Brejčák

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.