Po Elonu Muskovi přesouvá své sídlo do Texasu i samotná Tesla. Prý jde především o dobro zaměstnanců

elon-musk-giga

Foto: Duncan Hull/Tesla

Elon Musk a americká továrna Gigafactory

0Zobrazit komentáře

V prosinci minulého roku přesunul Elon Musk svou adresu trvalého bydliště z Kalifornie do Texasu. Ani ne po roce jeho kroky následuje i Muskova automobilka Tesla, která míří do území kovbojů za lepšími podmínkami pro své zaměstnance.

Rozhodnutí následovat kroky Elona Muska a přesunout základnu společnosti z kalifornského Palo Alto do texaského Austinu společnost oznámila na valné hromadě akcionářů, která se odehrávala právě v Texasu a ne v kalifornské Bay Area, jak tomu bylo doposud zvykem. „S potěšením oznamuji, že přesouváme naše sídlo do Austinu,“ řekl Musk s tím, že výstavba nového sídla již byla zahájena.

Díky tomuto kroku bude vedení společnosti blíž dění v texaské Gigafactory, která zahájila svou činnost letos v létě. Pro Muska je setrvávání v Texasu strategické i kvůli přítomnosti jeho vesmírné společnosti SpaceX, která ze zdejší základny Boca Chica odpaluje rakety.

Svůj záměr přesunout vedení automobilky do Texasu Musk naznačil již v loňském roce, a to v jednom ze svých rozhořčených tweetů. Stalo se tak poté, co vedení Alameda County Muskovi neumožnilo obnovit výrobu ve Fremontu, která byla z důvodu pandemické situace pozastavena.

Na včerejší valné hromadě však neoznačil za příčinu kalifornského exodu nespokojenost s vedením jedenapůlmilionového okresu, ale levnější životní podmínky, které jeho zaměstnancům nabízí právě Texas. „Lidé si mohou těžko dovolit domy a musejí dojíždět z dálky. Oblast Bay Area má svá omezení. V Austinu je naše továrna asi pět minut od letiště a patnáct minut od centra,“ prohlásil Musk.

Neznamená to však, že by se Tesla z Kalifornie stahovala úplně. Produkce v tamním fremontském závodu bude pokračovat i nadále. Současný výrobní objem, který je přibližně 600 tisíc kusů vozů ročně, by se měl navíc postupně navyšovat, a to až o padesát procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Připomeňme, že Tesla momentálně buduje svou další Gigafactory také nedaleko Berlína. Podle nejnovějších informací ze čtvrteční valné hromady by první vozy v omezené produkci měly začít sjíždět z tamních linek již koncem tohoto roku. Tesla zároveň oznámila, že bude v příštím roce hledat místo pro výstavbu svého dalšího závodu, neupřesnila ovšem, kde by se měl nacházet.

Mimo to Musk upřesnil zahájení výroby extravagantního pick-upu Cybertruck, který byl představen již v roce 2019. Kvůli neustálým odkladům by měl nakonec dorazit až v roce příštím, konkrétně ke konci roku, jak řekl Musk. O chystaném kompaktním modelu Q šéf Tesly však žádné nové informace neprozradil.

Martin Vohánka dorazil na londýnskou burzu. Jeho Eurowag nabral miliardy, ale při rozjezdu se propadl

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

martin-vohanka-eurowag

Foto: Eurowag

Martin Vohánka, CEO a zakladatel Eurowagu

0Zobrazit komentáře

Na londýnskou burzu dorazil Martin Vohánka a jeho společnost Eurowag. Bylo to však nakonec o něco později, než se očekávalo, a navíc za mnohem nižších finančních podmínek, než bylo v plánu. Přesto si firma jednoho z nejbohatších Čechů připsala letošní největší úpis akcií české firmy. V primární veřejné nabídce (IPO) stanovil Eurowag cenu svých akcií na 150 pencí, přičemž krátce po zahájení obchodování oslabily pod 135 pencí. Původní plány počítaly s vyšší částkou a také s vyšším tržním oceněním.

Debut na londýnské burze se přitom očekával už ve čtvrtek, ale s akciemi firmy se začalo obchodovat až dnes. Důvody zpoždění nejsou jasné. Firma na dotaz ČTK uvedla, že dnešní debut v Londýně nebude komentovat. Eurowag před vstupem na burzu předpokládal, že by mohl za jednu akcii dostat 175 pencí. I tato částka už ale byla na spodním konci původně zvažovaného pásma.

Firma nabídla celkem 113 milionů akcií, což znamená hrubý výnos kolem 200 milionů eur (5,1 miliardy korun). Celková tržní kapitalizace tím dosahovala přibližně 1,03 miliardy liber (30,85 miliardy korun), po propadu kurzu se ale proporcionálně snížila. Název podniku na londýnské burze London Stock Exchange (LSE) je Wag Payment Solutions.

Firmu Eurowag založil v roce 1995 pod názvem W.A.G. podnikatel Martin Vohánka, který patří k nejbohatším Čechům. Časopis Forbes jeho majetek odhaduje na 10,5 miliardy korun, čímž si o tři miliardy meziročně polepšil. Služby Eurowagu, které zahrnují tankování, mýtné, vracení daní, správu vozového parku nebo finanční služby, využívá přes 350 tisíc vozidel zhruba ve 30 zemích Evropy, Asie a Blízkého východu.

Eurowag své akcie uvádí na londýnskou burzu v době, kdy se na evropský trh dálkových dopravců upíná ve Velké Británii značná pozornost. Nedostatek zahraničních řidičů nákladních aut v poslední době totiž způsobuje výpadky v zásobování a mnohé čerpací stanice na ostrovech nemají dostatek benzinu, protože ho nemá v cisternách kdo přivézt.

eurowag

Foto: Eurowag

Česká společnost Eurowag zajišťuje služby pro dopravce

„Od dopravní zácpy k dopravní nehodě?“ nadepsala svůj dnešní příspěvek agentura Reuters, která se už ve čtvrtek podivovala, proč se avizovaný vstup akcií Eurowagu na burzu v Londýně nekonal a proč se k tomu firma nevyjádřila.

„Jedna zajímavá zpráva ze včerejška (ze čtvrtka – pozn. red.) na LSE je něco, co se nestalo. Očekávalo se, že bude na burze debutovat český poskytovatel služeb pro dopravní firmy Eurowag, ale když se burza otevřela, nic se nedělo. Žádné obchody, ale v tu chvíli ani žádné stanovisko firmy, že by vysvětlila, proč to zpoždění. Investoři se tak mohli jen dohadovat, zda firma, která poskytuje platební služby a systémy pro správu vozového parku pro nákladní auta, nezůstala viset někde v nepříjemné dopravní zácpě,“ napsala agentura Reuters.

Jedním z důvodů, proč se Eurowag rozhodl debut na londýnské burze tak nečekaně odložit, může být stanovená upisovací cena. Ještě na konci září se pro účely IPO totiž počítalo s upisovací cenou 175 až 220 pencí za akcii, v úterý ale firma cenu snížila. A dnes před začátkem obchodování ji snížila ještě víc. Když se začalo s akciemi skutečně obchodovat, následoval prudký pád. Tržní hodnota firmy je o 20 až 36 procent nižší, než firma plánovala, upozornil Reuters.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Investory tak bude zajímat, zda to vypovídá něco o firmě, anebo o stavu trhu primárních veřejných nabídek v Londýně a v Evropě obecně. Oznámení o zrušených nebo odložených vstupech na burzu se začala objevovat i jinde. Například za poslední týden své plány zrušila francouzská společnost Icade Sante i švýcarská Chronext. Akcie mnoha firem, s nimiž se začalo obchodovat letos, jsou přitom nyní pod upisovací cenou. Index FTSE Renaissance IPO pro region Evropy, Blízkého východu a Afriky vykazuje od začátku roku pokles asi o devět procent.

Eurowag loni hospodařil se ziskem před úroky, daní a odpisy (EBITDA) zhruba 57 milionů eur (1,45 miliardy korun), což byl proti předchozímu roku nárůst o 22 procent. Čisté tržby dosáhly 125,5 milionu eur (3,2 miliardy korun) a zisková marže 46 procent. Zakladatel Martin Vohánka měl před vstupem firmy na burzu v Eurowagu podíl 59,1 procenta, dalších 32,67 procenta měla na konci loňského roku společnost soukromého kapitálu TA Associates.

copy-of-dejvice-catering

Přečtěte si takéSnaží se byznys skloubit s mateřstvím. Tady jsou její čtyři tipyVybudovala mentoringový byznys, teď se ho snaží skloubit s mateřstvím. Sepsala čtyři tipy, jak na to

Před vstupem na burzu se role předsedy představenstva ujal Paul Manduca, což je zkušený pojišťovací manažer ze společnosti Prudential, uvedla agentura Reuters. Evropský trh primárních veřejných nabídek akcií má za sebou každopádně nejlepší třetí čtvrtletí za posledních deset let. Rostoucí výnosy dluhopisů a dohady o plánech centrálních bank při uvolňování měnové politiky však náladu na trhu poněkud zhoršily.

S přispěním ČTK.