Po návratu z Austrálie jí chyběly doplňky stravy, tak rozjela e-shop. Češi u ní utratí desítky milionů, zlákala i tvůrce Vivantisu
Eva Hájková, zakladatelka e-shopu Puravia
Eva Hájková strávila podstatnou část svého dospělého života v zahraničí, žila i s rodinou v Londýně a v Austrálii, kde se věnovala převážně preventivní medicíně. Coby milovnice zdravé výživy tam sepsala i knihu Hravě o živé stravě. Když se pak na sklonku roku 2016 vrátila po více než deseti letech kvůli náhlému úmrtí své matky zpět do Česka, uvědomila si, že zdejší trh s potravinovými doplňky, na které odkazovala i ve své knize, je za tím západním hodně pozadu. A rozhodla se to vyřešit.
„K dispozici toho byla spousta, ale najít opravdu kvalitní produkty, tedy takové, které jsou skutečně čisté, funkční a bez přidaných chemikálií, bylo složité,“ říká Eva Hájková v rozhovoru pro CzechCrunch. A protože v sobě měla vždy podnikavého ducha, začala konat. „Řekla jsem si, že je sem budu vozit a přidám je na e-shop jako další produkty ke své knize, jelikož i mně chyběly,“ vzpomíná.
Z toho, co byla na počátku tak trochu z nouze ctnost, je dnes česko-slovenský e-shop Puravia a také vzdělávací institut a klinika, které mají desítky milionů korun v tržbách. A také nového investora, zakladatele e-shopů pod značkou Vivantis.cz Martina Rozhoně.
„Celostní a funkční medicína je něco, k čemu mám dlouhodobě blízko. A myslím, že to je velmi perspektivní oblast, protože jestli nás poslední měsíce a roky něco naučily, tak to, že je potřeba o sebe dbát,“ říká dvaačtyřicetiletý chrudimský rodák.
Ve skupině Puravia Holding získal výměnou za investici v řádu jednotek milionů korun pětinový podíl. Kromě peněz a zkušeností z rozvoje velkého e-commerce projektu přinesl ještě jednu výhodu – patří mu informační portál Celostnimedicina.cz, který každý měsíc navštíví stovky tisíc lidí.
„Finanční prostředky od Martina použijeme primárně na rozvoj internetového obchodu. Původně jsem vůbec nečekala, že se e-shop takto rychle rozvine. Ale chceme se posunout podstatně dál,“ vysvětluje devětatřicetiletá Hájková. Puravia v Česku a na Slovensku utrží letos zhruba 35 milionů, což představuje proti loňskému roku nárůst o 66 procent. A podobné tempo hodlají Hájková s Rozhoněm a novým CEO Martinem Chvátalem udržet i do budoucna.
Podobně rychle, byť z menších čísel, neroste jen e-shop, ale také Institut funkční medicíny a výživy (IFMV), což je kombinace vzdělávacího centra a zdravotnického zařízení, jež v Praze nabízí konzultační a terapeutické služby. Loňský obrat kliniky byly čtyři miliony korun, letos to bude milionů osm a příští rok je v plánu překonat minimálně desetimilionovou hranici.
„Lidé si občas myslí, že funkční medicína jde proti konvenční medicíně. Ale to není pravda. My spolupracujeme s klasickými lékaři, snažíme se spíše o součinnost. Rádi bychom, aby nahlíželi na pacienta komplexněji a šli k podstatě problému, ne jen k potlačení symptomů,“ říká Hájková, která se svým manželem a dvěma dětmi žije kousek za Prahou a na severní Moravu, kde se narodila a kde vystudovala ochranu veřejného zdraví na Lékařské fakultě Ostravské univerzity, se vrací už jen občas.