Po vzoru Rohlíku. Knihobot expanduje do Rakouska a Německa, nabírá sto milionů korun
Knižní secondhand Knihobot do německy mluvících zemí expandoval loni. Aby tam svou pozici upevnil, uzavřel další investiční kolo.
Když Dominik Gazdoš, zakladatel knižního secondhandu Knihobot, mluví o budování byznysu pro německy mluvící zákazníky, avšak z Česka, jako inspirace mu slouží online supermarket Rohlík, s nímž také spolupracuje na sběru knih od zákazníků. „Jejich úspěch je signálem, že má smysl se o náročný trh pokoušet,“ komentuje. Firma, kterou Gazdoš zakládal před pěti lety, loni v obratu překonala 300 milionů korun. A aby se expanze do Německa či Rakouska povedla, uzavřel další investiční kolo. Přinášíme souhrn nejdůležitějších informací.
Zainvestovaný startup: Knihobot
Kdo investuje: Vedoucím investorem se stal fond Genesis Growth Equity Fund I, přidala se k němu i investiční skupina Miton, která Knihobotu poskytla patnáct milionů korun poprvé už v roce 2021.
Kolik a v jakém kole: Čtyři miliony eur (100 milionů korun) v rámci tzv. série A, oceněn byl přitom na více než dvacet milionů eur (500 milionů korun).
Co Knihobot dělá: Je největším českým knižním secondhandem a kombinuje technologie se zodpovědným přístupem ke knihám z druhé ruky. Jeho hlavní misí je změnit fungování knižního trhu a naučit Čechy vracet knihy zpět do oběhu.
Sídlo startupu: Funguje po celém Česku, Slovensku, Rakousku a Německu, kde knihy dokáže vyzvednout na jakékoliv adrese a stejně tak je kamkoli zaslat.
Zakladatelé: Vznikl v roce 2019 pod taktovkou Dominika Gazdoše a jeho bratra Davida.
Jak je Knihobot velký: Cíle Knihobotu nejsou malé, loňský obrat přes 300 milionů korun chce letos zdvojnásobit. Růstu musel přizpůsobit i provoz, od léta má v provozu také nové skladové haly v pražské Hostivaři.
Jaký je kontext: Knihobotu podle Gazdoše nahrává tržní prostředí, kdy tzv. re-commerce roste rychleji než e-commerce, podle studií přes deset procent ročně. Společnost Persistence pak uvádí, že roste i obchod s přečtenými knihami – loni se očekávalo, že v celé Evropě vygeneruje tržby 6,2 miliardy dolarů, přičemž rok předtím to bylo pouze 5,7 miliardy dolarů. Největší je německý trh, na který připadá téměř čtvrtina, což by bylo kolem 1,5 miliardy dolarů. „Německo je jasný fokus. Chceme v Berlíně otevřít první kamennou pobočku a další budou následovat brzy,“ komentuje plány Gazdoš.