Pocta zaoceánské legendě. LEGO uvádí repliku slavného Titanicu, která měří 1,3 metru a má rekordní počet dílků

Filip HouskaFilip Houska

lego-titanic-1

Foto: LEGO

LEGO uvádí repliku jedné z nejlegendárnějších zaoceánských lodí

0Zobrazit komentáře

První plavba slavného zaoceánského parníku Titanic skončila katastrofou, kterou si celý svět na 15. dubna každoročně připomíná. Od tragické havárie, kdy se papírově „nepotopitelná loď“ srazila s ledovcem a po necelých třech hodinách klesla ke dnu Atlantiku, letos uplynulo již 110 let, přičemž LEGO nyní tento nechvalně známý historický okamžik připomíná novou stavebnicí, přes kterou vzdává hold vrcholovému dílu námořního inženýrství.

Do rozsáhlého portfolia stavebnic, kam se před nedávném zařadil barcelonský fotbalový stadion Camp Nou nebo kultovní raketoplán Discovery, přidává dánská firma repliku Titanicu, toho času největšího parníku planety. A protože byla jeho skutečná verze bezprecedentní, je i zmenšenina výjimečná. Třeba tak, že jde o největší stavebnicový set, který kdy LEGO představilo (nepočítaje světovou mapu, která není „klasickou stavebnicí“).

Dosud se na prvním místě, co se počtu barevných dílků týče, drželo římské Koloseum, které se skládá přesně z 9 036 kostiček. Titanic nyní toto proslulé antické stavení, které původně sloužilo pro krvavé souboje gladiátorů a dnes patří k památkovým dominantám Říma, o několik desítek dílků překonal. V krabici vám totiž přijde přesně 9 090 menších či větších kostek včetně netradičních doplňků (například lan).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V době svého spuštění na vodu byl Titanic vrcholem námořního inženýrství, největším pohyblivým vozidlem, jaké kdy bylo vytvořeno. Proto znovuvytvoření tohoto ikonického plavidla z kostek LEGO podle plánů vytvořených před více než sto lety byla neuvěřitelná cesta,“ říká Mike Psiaki, který má v LEGO Group na starosti design stavebnic. A nutno podotknout, že hrací Titanic vypadá opravdu velkolepě.

Na délku měří zhruba 1,3 metru a jeho výška dosahuje 44 centimetrů. Nejde tak o žádnou miniaturní repliku, kterou byste postavili na poličku v obýváku. Pro Titanic z dánských dílen tak bude potřeba spíše stůl. Novinka ovšem nevyniká pouze svými rozměry – pro fajnšmekry se LEGO snažilo autenticky vyladit i vnitřek parníku, který překypuje detaily. Ostatně stačí se podívat ve fotogalerii na průřez lodi.

lego-titanic-2

Foto: LEGO

Replika Titaniku měří 1,5 metru

Uvnitř hračky se totiž skrývá nejen velké centrální schodiště, ale také jedna z kotelen, kuřácký salónek a samozřejmě kajuty. Pečlivě je i navržen exteriér lodi, kde lze spatřit lodní můstek, promenádní palubu nebo bazén. Nechybí ani čtyři ikonické eliptické komíny, který bílo-černo-červený vzhled parníku náležitě dotváří.

I když je stavebnicový Titanic určen především na výstavku, LEGO nezapomnělo zahrnout ani drobné funkční prvky. Například tak můžete zvednout kotvu a nastavit napínací lano mezi jednotlivými stěžni nebo fyzicky roztočit turbíny a sledovat, jak se začnou pohybovat pístové motory. A pokud máte k dispozici tematické minifigurky, můžete použít i je.

Nová stavebnice bude tradičně dostupná na oficiálním e-shopu společnosti LEGO, a to od 1. listopadu. Cena je stanovena na 15 999 korun s tím, že už je spuštěn předprodej.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Proč by mělo firmy zajímat strojové učení a kde jim může usnadnit procesy, vysvětluje šéf inovací v Asseco Solutions

Lukáš OntlLukáš Ontl

lukas-ontl-boxed

Foto: Asseco Solutions

Lukáš Ontl, vedoucí pro inovace a rozvoj produktů společnosti Asseco Solutions

I když se to na první pohled nemusí zdát, technologie umělé inteligence už dnes výrazným způsobem ovlivňují to, jak firmy fungují, a jejich význam bude v příštích letech ještě více akcelerovat. Týká se to celé podmnožiny souvisejících oborů od počítačového vidění po zpracování jazyka a nedílnou součástí je také strojové učení.

Právě strojové učení, v angličtině označované jako machine learning, má do budoucna velký potenciál měnit procesy ve firmách všech velikostí. Jak přesně mohou být tyto technologie užitečné? O tom pro CzechCrunch napsal Lukáš Ontl, vedoucí pro inovace a rozvoj produktů tuzemské společnosti Asseco Solutions.

Asseco Solutions loni oslavilo třicet let od vstupu na trh a zaměřuje se na vývoj podnikových informačních systémů na českém a slovenském trhu. Jeho ERP systémy z rodiny Helios zaměřené na různě velké společnosti i státní správu přitom výrazně řeší automatizaci, a to jak prostřednictvím technologie strojového učení, tak nově také robotické automatizace procesů (RPA).

***

Strojové učení (ML) je podmnožina umělé inteligence (AI), která počítačům umožňuje učit se a reagovat, aniž by byly definovány přesné algoritmy. Uživatel nemusí na počátku přesně definovat podmínky, dle kterých chce vytvářet předpovědi či analýzu dat. Strojové učení je naopak proces, který kontinuálním sběrem dat vytváří a zpřesňuje matematický model, na jehož základě jsme schopni identifikovat a formulovat souvislosti či predikce.

Jako analogii ke strojovému učení si můžeme představit lidské učení, kdy se na základě zkušenosti dokážeme rozhodovat a v čase, kdy získáváme další a další zkušenosti, může být náš úsudek přesnější a má tak pro nás větší hodnotu. To znamená, že obdobně, jako se učí člověk, se snažíme vytrénovat počítače tak, aby dokázaly analyzovat data a uměly se z nich dále učit.

lukas-ontl

Foto: Asseco

Vedoucí oddělení inovací a rozvoje produktů v Asseco Solutions Lukáš Ontl

Ač se některé příklady užití zdají přehnané nebo (z dnešního pohledu) příliš vizionářské, existuje mnoho praktických aplikací strojového učení, se kterými se běžně setkáváme – spamové filtry na e-mailu, doporučení produktů od Amazonu a Netflixu, Google jeho pomocí upřednostňuje výsledky vyhledávání a nabízená videa na YouTube, využívají ho chatboti, systémy rozpoznávání obrázků (například obličejů nebo SPZ) či zvuku a další.

Společnost Gartner například předpovídá, že v následujících letech bude různé formy strojového učení používat až 70 procent organizací ve Spojených státech a západním světě. Níže uvedené oblasti by mohly být způsobem, jak zavést strojové učení do našich ERP systémů a umožnit našim zákazníkům jejich praktické využití.

Technologie strojového učení nabízí několik scénářů, jak je možné data zpracovávat. Každý z nich je zaměřen na jiný typ problému – a právě na pět nejčastějších z nich se níže podíváme podrobněji. Paralelně k této kategorizaci je zároveň možné praktické využití dělit po procesních liniích, tedy například pro obchod, HR, marketing, finance, zákaznickou péči a podobně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Segmentace

Hledání neznámých kategorií v datech. Příkladem může být automatické rozdělení zákazníků, výrobků, zaměstnanců do kategorií na základě identifikovaných společných charakteristik či vlastností. Bez nutnosti znalosti „co hledám“ tak strojové učení poskytuje praktickou alternativu, kdy bez „předsudků“ systematicky vyhodnocuje a segmentuje data do automaticky definovaných logických skupin.

Strojové učení tak dokáže najít souvislosti mezi zdánlivě nesouvisejícími daty tam, kde je běžně uživatel není schopen identifikovat. Může se jednat například o:

  • Snižující se odbyt u zákazníků z regionu x.
  • Nižší výkonnost pracovníků ve skupině 20 až 30 let.
  • Vyšší úspěšnost prodeje u sortimentu y.
  • Vyšší aplikace slev na zboží prodané mezi 16. a 17. hodinou.
  • Vyšší úspěšnost nabídek podaných prostřednictvím e-mailu.

Predikce

Predikce chování i vývoje je jedním ze silných aspektů strojového učení. Na základě analýzy historických dat je možné predikovat budoucnost a indikovat případné nesoulady. Prognóza je jedním z nejatraktivnějších důvodů, proč se zabývat implementací strojového učení do ERP.

Příkladem může být:

  • MES – předvídání poruchy strojů na základě naměřených údajů (či zvuku).
  • Predikce objednávek (objem, počet, obsah atd.) a dle toho plánování zásob.
  • Predikce ceny produktu na základě jeho parametrů.
  • Které modely či typy výrobků mají vyšší pravděpodobnost odbytu.
  • Vývoj ceny energií, nakupovaných služeb, cen komodit apod.
  • Predikce nákladů, spotřeby, kapacit zdrojů na základě trendů v čase.

Detekce anomálií

Místo ruční definice pravidel toho, které anomálie mají být identifikovány, je strojové učení aktivně vyhledává. Může tak poskytovat automatizovaný způsob, jak přijímat data v reálném čase a předpovědět, která data či transakce jsou podezřelé či nestandardní:

  • Detekce špiček či poklesů v prodejích či nákladech.
  • Detekce nestandardní spotřeby energie, kapacit apod.
  • Detekce podvodných jednání např. při monitoringu aktivit uživatele v ERP.
  • Identifikace podezřelých B2B transakcí (objednávky, faktury atd.).

Doporučování

Strojové učení podporuje doporučení založené na obsahu. Pokouší se navrhnout (doporučit) takové produkty či služby, které mají relevanci k dřívějším nákupům. Vychází například z podobných nákupů jiných zákazníků nebo může doporučovat jiné produkty s obdobnými parametry.

Další možností je doporučování „atraktivních“ produktů. Tedy s aktuálně největším odbytem, zvýhodněné s akční cenou či nejlépe hodnocené, přičemž tento obsah je dynamicky aktualizován. Mimo jiné právě s tímto modelem strojového učení se dnes můžeme setkat na řadě významných e-shopů.

Klasifikace/kategorizace

Na základě analýzy historických dat umožňují metody strojového učení předpovídat chování. Například snižování objednávek, obratu či kontaktních jednání identifikuje jako „ochlazení“ vztahu, jež může být projevem odchodu klienta ke konkurenci. Některé odhady pracují s 15% úspěšností udržení takto zavčas identifikovaného odcházejícího klienta.

Dalším příkladem může být klasifikace textu například v komentářích či diskuzích na webu, elektronických dotaznících a podobně. Výsledkem může být klasifikace na pozitivní a negativní nebo roztřídění do jednotlivých oblastí.

Na základě zadání parametrů či požadovaných vlastností je strojové učení také schopné vyhodnotit a doporučit nejvhodnější alternativu – produkt, službu nebo třeba pracovníka (i na základě kvalifikace). Management tak může například dostávat automaticky generované podklady, kteří z klientů mají pro firmu největší užitek (na základě více atributů).

Data, která pomáhají

Záměrem našeho oddělení Inovace a rozvoje produktů v Asseco Solutions je hledání podobných praktických příkladů užití postavených na datech v ERP, které by byly přínosné pro naše zákazníky. Tyto příklady pak následně implementujeme přímo do našich systémů Helios tak, aby byly dostupné široké skupině našich uživatelů.

Cílem je usnadnit uživateli orientaci v datech, navrhovat opatření na základě identifikovaných souvislostí či identifikovat klíčové nebo rizikové události v ERP. Snažíme se proto dostat strojové učení do běžného života každého uživatele Heliosu, přičemž se věnujeme i řadě dalších inovačních projektů a přivítáme každého s chutí hledat nové či netradiční cesty. Více o našich volných pozicích najdete na Helios.eu.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je Asseco Solutions. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.