Přepravním službám se v Česku daří. Liftago, Uber i Taxify vyrostly za rok o stovky procent

Jiří SvobodaJiří Svoboda

0Zobrazit komentáře

Od doby, co nadnárodní gigant Uber vstoupil na český trh uplynulo už dva a půl roku. V září 2015 se v Praze objevilo i estonské Taxify a česká služba Liftago tu funguje dokonce už od roku 2013 a tak se nabízí otázka, která z těchto tří služeb vévodí českému přepravnímu rybníčku. Na to se pokusí odpovědět následující statistiky. Slovenský Hopin, které v Česku působí od května 2015, na opakované žádosti o poskytnutí dat nereagovalo, ve srovnání tudíž chybí.

Obliba přepravních služeb roste

Všechny tři sledované subjekty ─ Uber, Liftago a Taxify ─ si udržují startupový charakter a za poslední rok vyrostly o stovky procent.  Hlavním ukazatelem růstu je v tomto případě meziroční vzestup počtu jízd uskutečněných v Česku. U Uberu tento údaj činí 160%, u Liftaga dokonce  270%. Vůbec nejrychleji rostoucím je ale v tuzemsku z tohoto pohledu Taxify, které v meziročním srovnání uskutečnilo o 400% jízd více.

jancharouz

Přečtěte si takéJan Charouz o připravovaném startupu SmileCar: Do roka chceme být největší carsharing v ČeskuJan Charouz o připravovaném startupu SmileCar: Do roka chceme být největší carsharing v Česku

Tisíce aktivních řidičů

To, že Taxify bude v Česku ještě rychle růst naznačují i jeho počty aktivních řidičů. Těch, kterých uskutečnilo alespoň jednu jízdu měsíčně bylo minulý měsíc pouze 584, je to však 145 % nárůst oproti únoru 2016. Dva ostatní, zajetější konkurenti už toto číslo měří dokonce v tisících. Liftago registruje při stejném měřítku 1300 aktivních řidičů a jejich početní nárůst nesleduje, protože ho limituje čekací listinou, která v současné době čítá několik stovek jmen.

Uber uvádí číslo 1100, v jeho případě jde o 70 % meziroční růst. Uber však definuje aktivního řidiče čtyřmi, nikoliv jednou jízdou měsíčně jako jeho konkurenti, reálně tedy může mít řidičů o něco více.  Ve své podstatě je počet aktivních řidičů jediným údajem, který může vystihnout velikost každé z firem, neboť celkový počet jízd firmy obvykle neuvádí.

V čem se všechny tři služby takřka neliší je dojezdový čas. Uberu se ho v Praze povedlo zkrátit z necelých 12 minut na 5, řidič Liftaga přijede za 5,5 minuty a Taxify dostane řidiče k zákazníkovi průměrně za 6 minut. Liftago také vyzdvihuje fakt, že má nejlépe hodnocenou taxi aplikaci v Evropě. S 4,7 hvězdičkami za sebou nechává jak Uber (4,3), i Taxify (4,4).

Obecným trendem, který potvrzuje Uber i Liftago, je, že oproti dříve běžné praxi, kdy se přepravní aplikace využívaly zejména v nočních hodinách, se stále více objevují lidé cestující dopoledne do zaměstnání a odpoledne ze zaměstnání. Zdánlivě je to příliš drahá alternativa oproti ježdění vlastním autem nebo MHD, její smysl a možnou finanční výhodnost ale vysvětlil spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch:

„Pro lidi, co mají hodnotu svého času vyšší než je 500 korun na hodinu a nebydlí příliš daleko od centra, je už nyní výhodnější kombinovat Liftago a MHD. Platí to ještě víc pro lidi, co nepotřebují auto na víkend, na cesty mimo město. Navíc teď, když jsou v Česku carsharing služby typu Car4Way nebo AJO, jsou úplně pokryty činnosti, na které by jinak bylo potřeba vlastní auto. Začínající SmileCar to třeba ještě urychlí.“

taxify

Rockaway společně s miliardáři Křetínským a Tkáčem kupuje knižního giganta Euromedia Group

redakceredakce

jakub-havrlant

Jakub Havrlant

0Zobrazit komentáře

Česká investiční společnost Rockaway vedená Jakubem Havrlantem, ani v roce 2017 nepolevuje v nákupech. Po loňských a předloňských akvizicích eshopů MALL, CZC.cz, nebo portálů Invia a Heureka, nyní společnost díky finanční podpoře miliardářů Daniela Křetínského a Patrika Tkáče (Czech Media Invest), získává dalšího cenného koně do své stáje.

barta

Přečtěte si takéJan Barta a spol. prostřednictvím Pale Fire Capital kupují většinový podíl v TopRecepty.czJan Barta a spol. prostřednictvím Pale Fire Capital kupují většinový podíl v TopRecepty.cz

Screenshot

Přečtěte si takéVyšel poslední trailer k Supermanovi, je plný výbušné akceJe tady poslední trailer k Supermanovi. Velké debaty jdou stranou, ukazuje výbušnou akci a odlehčený ráz

A to konkrétně společnost Euromedia Group, která vlastní nakladatelské značky jako Knižní Klub, Ikar, Odeon nebo Universum. O transakci jejíž výše není známa, informoval jako první deník E15, který zároveň uvádí, že její dokončení zatím podléha schválení Úřadu pro hospodářskou soutěž.

Knihy a digitální obsah jsou rozhodně obor, který si zaslouží vlastní digitální strategii, navíc trend přesunu prodeje z kamenných knihkupectví na internet stále roste. Jde o specifický obor a chceme k němu tak i přistupovat, bude mít tedy vlastní strategii a stát vedle našich současných aktiv,“ prozradil pro E15 partner Rockaway Robert Chmelař, který má převzetí na starosti

V roce 2015 jinak Euromedia Group dosáhla obratu ve výši 1,305 miliardy korun, při zhruba 560 vydaných titulech.