Podívejte se na finální podobu elektromobilu Faraday Future, na které se podílel i Čech

ff2
0Zobrazit komentáře

Jestli má kalifornský startup Faraday Future cílící na vývoj elektromobilů nějaký problém, tak to určitě nebudou talentovaní lidé, koncepce nebo schopnost přivést na svět technologicky velmi propracované koncepty. Co trochu chybí je mimo propouštění těchto chytrých mozků nebo docházení peněz hlavně tvář, která by za tím vším stála a dokázala „prodat“.

Poslední šancí startupu tak bylo přijít s prvním reálným modelem, který by se mohl postavit zaběhlé Tesle. A tak se tomu i stalo v americkém Las Vegas, kde jsme před přibližně 15 hodinami byli svědkem představení modelu FF91, který v základu slibuje 1050 koní, zrychlení z 0 na 100 za 2,39 sekund a dojezd až 378 mil, tedy asi 608 kilometrů na jedno nabití.

caseyn

Přečtěte si takéPopulární youtuber Casey Neistat představil masivní dron, který bez problémů unese člověka i se snowboardemPopulární youtuber Casey Neistat představil masivní dron, který bez problémů unese člověka i se snowboardem

Na první pohled zaujme dominantní senzor typu LIDAR na přední kapotě, který se vysouvá například při přesném parkování a celá karoserie auta, která je jakýmsi hybridem mezi klasickým sedanem a SUV. Faraday Future slibuje bezklíčové ovládání celého auta, včetně elektronického vstupu do vozu za pomoci několika senzorů, které podle tváře rozpoznají, zda jde o vlastníka vozidla.

ff1

Celkově obsahuje základ vozu 12 ultrasonických senzorů, 10 kamer a 13 radarů na dlouhou i krátkou vzdálenost. FF91 by se měl v limitované edici pro prvních 300 kupujících objevit v průběhu roku 2018 – k jeho rezervaci je třeba složit zálohu ve výši $5,000 dolarů – jaká bude ovšem finální cena prozatím není známo.

Vše není tak růžové, jak to na první pohled vypadá

Obecně je většina běžných uživatelů z novinky nadšena a při porovnání s Teslou vypadají parametry naprosto senzačně, ale jako vždy je tu i několik potencionálních problémů. Mezi ten největší se řadí udržení celé společnosti, která momentálně zaměstnává na 1400 lidí, včetně českého designera Otto Fabriho, ale má problémy s opouštěním těch nejzásadnějších pracovníků. Zároveň se startupu nepovedlo kvůli nedostatku financí dostavět továrnu na výrobu vlastních automobilů.

ff5

Panují tak obavy, že pokud se firmě nepodaří získat dostatečně množství peněz z předobjednávek FF91 nebo další finance od investorů, nepodaří se jí chod i celý vývoj udržet a od plánů sejde. V této fázi by to ovšem byla škoda, takže doufejme, že se špatný management podaří konečně korigovat správným směrem.

ff4
ff91_valgorithmicwall_00002
ff91_valgorithmicwall_00005
ff91_detail_bpillar_screen
ff3
ff91_detail_vpa

Příští iPhone budou vyrábět roboti

Filip HouskaFilip Houska

1
0Zobrazit komentáře

Rok 2017 je pro fanoušky Applu velkým rokem, a to především z důvodu, že má spatřit světlo světa nová generace iPhonu, která má být od píky přestavěna. A i když se uvedení neodehraje dříve než za šest měsíců, tak se na povrch již nyní derou nejrůznější spekulace. Vedle funkčních a technických parametrů se rojí i informace o tom, jak probíhá celková výroba. Ta se tradičně odehrává v továrnách tchajwanského Foxconnu, ovšem nyní se zásadní změnou.

Výrobu a montáž nejrůznější elektroniky, do které velkou měrou spadají i produkty od kalifornského Applu, si totiž začínají postupně přebírat roboti. Foxconn se snaží celou svou výrobu automatizovat a zcela vynechat lidskou sílu. Informoval o tom generální manažer automatizační komise Dai Jia-peng pro server DIGITIMES.

mapy-1

Přečtěte si takéApple bude vylepšovat své mapy pomocí dronůApple bude vylepšovat své mapy pomocí dronů

Celý proces je založen na třech cílech. V první řadě je nutné dostat zaměstnance z pozic, kde jim při vykonávání práce hrozí nějaké nebezpečí. Právě na tyto posty budou dosazeni roboti, kterých je v útrobách Foxconnu dostupných na 40 tisíc a každý rok (v případě potřeby) jich dokáže tato nadnárodní společnost vybudovat dalších 10 tisíc. Dalším krokem je eliminace lidského faktoru z výrobních linek, kde budou sekundovat právě „Foxboti“.

iphone

Zmíněné cíle mají sloužit k naplnění jednoho strategického, dlouhodobého cíle – plnohodnotná automatizace a závislost výhradě na robotech. Pochopitelně je nutné, aby v továrnách operoval i člověk, respektive lidé. Je totiž zapotřebí se o stroje nějakým způsobem starat, zajišťovat provoz a tak podobně.

Automatizace se tedy nevztahuje pouze na očekávané iPhony, které by měly přijít v září (možná již v červnu) s novým zakřiveným OLED displejem a obecně se svěžím nádechem, protože letos je to jubilejních 10 let od uvedení prvního iPhonu, avšak na veškerou elektroniku, se kterou se Foxconn potýká.

liam

Podle dostupných informací je obří továrna v takovém stádiu, kdy propustila okolo 60 tisíc pracovníků a nahradila je právě roboty, takže vážnost situace se rozhodně nedá popřít. Teď je otázka, zdali je to správný krok či nikoliv. Mnoho lidí z důvodů takového rozhodnutí bohužel přijde o práci, avšak na druhou stranu bude produkce elektroniky rychlejší a přesnější.

Foto: Apple