Pohlreich chystá nový podnik. České restaurace i zákazníci už dospěli na evropskou úroveň, říká
Bylo pro mě překvapivé, jak dobré některé restaurace mohou být, vaří tam skvělí kuchaři a většinu jsem neznal, říká o svém novém pořadu Zdeněk Pohlreich.
Od roku 2009 rozesmával národ díky pořadu Ano, šéfe!, který se hemžil povedenými a přisprostlými hláškami. Na paškál si bral podniky, kde se často kombinovalo to nejhorší, co mohla gastronomie nabídnout. Přestože si Zdeněk Pohlreich vysloužil pověst vytrvalého kritika, dnes považuje tuto část své kariéry za uzavřenou kapitolu, leccos na české gastronomii pochválí a má na ni střízlivější pohled.
Nejen o tom mluvil kuchař a gastronomický podnikatel v podcastu Čestmíra Strakatého, který si můžete pustit níže. Po letech se opět vrátil na obrazovky, tentokrát na TV Nova v pořadu nazvaném Pohlreichův souboj restaurací. Ten má naopak ukázat české restauratéry, kteří svému řemeslu dělají dobré jméno.
„Blbých restaurací jsem si užil dost, tohle mě bavilo natáčet. Bylo pro mě překvapivé, jak dobré některé ty restaurace mohou být, vaří tam skvělí kuchaři a většinu jsem ani neznal. Byl to i pro mě krásný pohled do gastronomického světa,“ říká pětašedesátiletý šéfkuchař na adresu restauratérů v novém pořadu. V prvním díle se vydal do dvou hostinců, které povyšují českou kuchyni na novou úroveň – u Strakonic a v Kutné hoře.
Již dříve Pohlreich tvrdil, že původní koncept Ano, šéfe! přestal dávat smysl i proto, že české restaurace se v kvalitě výrazně zvedly. Do tuzemské gastronomie se postupně dostávají mladí, našlápnutí a šikovní lidé, kteří se nebojí kuchařské řemeslo povyšovat díky novátorským zpracováním a technikám. Sám nicméně některé nové styly kuchyní nepreferuje – současný michelinský standard dle jeho názoru stojí až příliš na prezentaci a technice, zatímco on je spíš příznivcem pokrmů, které stavějí na kvalitních surovinách.
Vzrůstající kvalita české gastro scény nestojí nicméně jen na restauracích a kvalitních kuchařích, ale také na zákaznících. „Že jsou české restaurace úplně jinde než před dvaceti lety, podle mě musí vidět i slepý. Ale dospěli i zákazníci, klientela je jinačí a přestalo jí vadit, že si za kvalitu musí zaplatit. Jsou to spojené nádoby, které společně posouvají českou gastronomii výrazně kupředu,“ tvrdí Pohlreich s tím, že kdyby nebylo covidu, tento trend by byl dnes ještě dále.
Jelikož se v gastronomii pohybuje celý život, může pokrok srovnávat. Není to podle něj ostatně tak dávno, co návštěva lepší restaurace byla pro většinu lidí zcela slavnostní chvíle, kterou si mohli dovolit jen při zvláštních příležitostech. Tím, že se zvedla životní úroveň, se ale v mnohém proměnil životní styl.