Pohoda pod mostem. Libeňák přežil svou vlastní smrt, teď ho Praha oživí kavárnami a skateparkem
Na rekonstrukci Libeňského mostu půjde Praha zeširoka. Pražany nasměruje pod oblouky, kde slibuje nové kavárny a další služby.
Nejen Libeňský most, ale i prostory pod ním, v jeho obloucích a především místa v bezprostředním okolí projdou výraznou změnou. Rada hlavního města Prahy schválila finální podobu rekonstrukce, která počítá s vybudováním obchůdků, kaváren a dalších služeb, nových přístupů k vodě nebo se skateparkem. Návrhy jsou finální, samotná stavba začne v roce 2024 a Praha počítá s dvouletou rekonstrukcí.
Nebylo úplně jasné, jestli se nakonec dočká rekonstrukce, nebo prostě kompletní náhrady. Pražští radní dokonce už před čtyřmi roky rozhodli o jeho zbourání. Libeňský most z roku 1928 je dlouho v kritickém stavu a doprava je na něm omezená. Od svého vzniku neprošel žádnou zásadnější opravou a okolí je zanedbané. Teď Praha představila, jak se změní nejen samotná lávka, ale i místa pod ní a kolem ní.
Projekt počítá s tím, že prázdná místa pod mostem vyplní obchody a kavárny, v otevřených prostorách pod oblouky získá prostor kultura, skatepark, případně lední bruslení. Vzniknou nové přístupy k vodě, na Rohanský ostrov povedou bezbariérové rampy. A na ostrově se v budoucnu uplatní park. Autory návrhu jsou Petr Tej, Jan Mourek a Oto Melter z ateliéru Bridge Structures.
Rekonstrukce vyjde na víc než dvě miliardy korun a má začít budováním provizorní lávky pro pěší a cyklisty. Nic většího se ale přes řeku v tomto místě nedostane a tramvaje přeruší provoz rovnou na rok. „Soutěž na rekonstrukci byla unikátní také v tom, že jsme ji nesoutěžili pouze na cenu, ale také poprvé v historii města i na délku tramvajové výluky. Ta podle původního projektu měla trvat dva až tři roky,“ říká náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Cílem bylo zároveň oprášit kubistickou konstrukci architekta Pavla Janáka „Samozřejmě stále platí, že zachováme to nejcennější, tedy obloukové konstrukce, most přes Vltavu a oblouk přes bývalé východní rameno řeky. Obloukové konstrukce propojí nové mostní konstrukce tvarově vycházející z Janákových skic, aktuálně detailně dispozičně a tvarově navržené,“ popisuje Scheinherr. Změny mají přispět k tomu, že v případě povodní se hladina Vltavy v Karlíně sníží o několik desítek centimetrů.
Libeňák dlouhý 1 200 metrů spojuje Prahu 7 a 8, ve skutečnosti jde o takzvané soumostí tvořené šesti mosty. Stavba je také v podstatě startem plánovaného rozvoje Palmovky. „Tam chystáme rozsáhlý development pod taktovkou města, v jehož rámci vzniknou nájemní byty, škola, školka a v neposlední řadě i centrum Evropské vesmírné agentury,“ říká náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček.
Výstavbu na Palmovce nedávno po letech sporů mezi Prahou 8, která měla mít v budově novou radnici, a společností Metrostav převzal pražský magistrát. „Město je třeba plánovat komplexně a v souvislostech,“ doplňuje Hlaváček.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPro most Technická správa komunikací a město zvolily metodu, kdy jedna firma dodá projekt a zároveň práce provede, což má urychlit celý proces. Nově doplněná studie kromě návrhu obsahuje i koordinaci s okolními projekty v území nebo přesnou specifikaci závazných architektonicko-urbanistických detailů.
Jde o přepracovanou původní studii vzniklou pro potřeby zakázky Design and Build z 18. září 2020, do které autoři zapracovali mimo jiné požadavky majitelů dotčených pozemků, společnosti České přístavy nebo požadavky na změnu dimenzí a dispozic nosných prvků. Některé části mostu a prostory pod soumostím teď získaly nový tvar, studie zařadila i návrh navazujících zpevněných ploch.