Pojištění je devízou velkých hráčů jako Alza. Startup bývalého šéfa Pojišťovny České spořitelny to chce změnit
Pojištění svým zákazníkům na e-commerce trhu většinou nabízí jen ti největší hráči jako Alza nebo Mall. Pojišťovny totiž na středně velké i menší e-shopy často nemají čas ani vhodné technologie, které by jim umožnily integraci přímo do nákupního procesu. To si během pandemie koronaviru uvědomili Petr Zapletal a Michal Štěrba a rozhodli se situaci napravit ve svém startupu Tuito.
Oba zakladatelé mají bohaté zkušenosti z největších firem v oboru. Petr Zapletal je bývalý generální ředitel Pojišťovny České spořitelny, sedm let byl členem představenstva Kooperativy a roky byl členem prezidia České asociace pojišťoven. Michal Štěrba roky pracoval v poradenské společnosti Deloitte a řadu let působil v zahraničí, například v matce České spořitelny Erste Group či OMV.
„V lockdownu, když jsme nakupovali zboží, jsme si všimli, že střední a malé e-shopy nemají pojištění, na které jsme zvyklí u Alzy,“ popisuje pro CzechCrunch třetí z partnerů Michal Urbánek. Tuito vzniklo počátkem loňského roku s cílem přinést do světa e-commerce služby pojištění, které doteď nabízí právě jen ti největší hráči na trhu, a to v celém regionu, kam chce startup postupně expandovat.
„Naší ambicí je co nejrychleji obsadit trh v regionu střední a východní Evropy, který je zatím oproti západní Evropě v tomto podnikání neobsazený. Je nám jasné, že konkurence přijde, ale chceme si udržet náskok pomocí vytvoření nejlepších produktů, vysoké flexibility, rychlosti a kvality implementace a férového jednání s našimi partnery v Česku i zahraničí,“ popisuje ambice Michal Štěrba.
Pojištění mají pouze největší e-shopy. Naším cílem je tento produkt demokratizovat pro menší hráče.
Tuito funguje na principu takzvaného embedded insurance, což znamená, že samo vyvíjí technologické řešení, které se pak integruje na stránky obchodníka, jenž pojištění dále prodává svým zákazníkům. Na stejném principu, avšak v oblasti financování e-shopů, na trhu působí například Lemonero.
„Odhaduje se, že v současnosti tvoří embedded insurance přibližně 1,5 procenta, asi 1,4 miliardy korun veškerého vybraného neživotního pojistného v Česku. V západní Evropě je to již přes dvě procenta. Do konce roku 2030 by měl tento podíl vzrůst na 24 procent, což ve světě znamená objem pojistného 700 miliard dolarů a v Česku přes 20 miliard korun. Toto pojištění mají nyní pouze největší e-shopy a digitální firmy, naším cílem je tento produkt demokratizovat pro střední a malé hráče v regionu,“ popisuje Urbánek.
Platforma je od září k dispozici e-shopům fungujícím na Shoptetu, kde po dvou měsících pracovala s více než desítkou obchodníků a jako příklady uvádí projekty Počítárna.cz či iPhonárna.cz. Akvizice nových klientů Tuito na konci listopadu přerušilo, protože se soustředilo na vánoční sezonu. Dále pak spolupracuje s portálem pro půjčování jachet Boataround s podporou v desítkách milionů korun od investorů.