Finská společnost Oura už dlouhé roky ukazuje, že prsteny nemusí sloužit jen jako vyjádření lásky nebo vyzdvihnutí elegance. A byť její Oura Ring může vlastně kombinovat obojí, především je určen jako doplněk pro měření různých tělesných aktivit, podobně jako Apple Watch nebo jiná chytrá nositelná zařízení. Po úspěchu s předchozími verzemi prstenu nyní Oura přichází s novým modelem, který vám o vašem těle řekne ještě o něco víc.
V pořadí třetí generace chytrého prstenu od Oury funguje stejně jako předchozí modely – stačí jej spárovat s mobilní aplikací, nasadit na prst a přes telefon kontrolovat aktuální tělesné údaje. Dosud byly tyto finské prsteny využívány hlavně pro měření spánku, jelikož umí poměrně přesně identifikovat jednotlivé části spánku (od lehkého přes REM až po hluboký) a nabídnout vám přehled, zda v noci spíte kvalitně.
Postupem času se ale staly také zajímavou součástí sportovců, kteří díky nim mohli sledovat svou fyzickou zátěž. Jejich funkcí si mimo jiné začaly všímat také prestižní sportovní soutěže typu NBA, UFC nebo třeba NASCAR. A když se k tomu všemu připočetlo i třeba měření tělesné teploty, z elegantně vypadajícího prstenu, do kterého mimo jiné investoval český miliardář Karel Komárek, se stal doplněk, který v jistých ohledech mohl nahradit klasické náramky nebo chytré hodinky.
Foto: Oura
Černá varianta chytrého prstenu Oura Ring
Nová verze titanového Oura Ring jde nyní o něco dále. Na první pohled obdobně vypadající prsten ve své třetí generaci nabízí i možnost nepřetržitého měření srdečního tepu nebo sledování, jak jste na tom s regenerací po sportovním výkonu. K novým funkcím přispělo zvýšení počtu teplotních senzorů, a to ze tří na sedm. To znamená, že i měření tělesné teploty může být přesnější.
Pro ženy navíc Oura připravila funkci pro měření menstruačního cyklu, což zvládnou také novější Apple Watch. Firma uvádí, že nová funkce dokáže předpovědět blížící se menstruaci až s třicetidenním předstihem, s čímž souvisí právě sledování změn tělesné teploty. Zajímavá je také možnost pro měření hladiny okysličení krve, která bude v novém modelu dostupná příští rok.
Prsten vás tak dokáže upozornit na to, zda se ve vašem těle neděje něco neobvyklého. Jak ovšem sama firma dodává, nejedná se o zařízení nahrazující profesionální diagnózu ze strany odborníka – Oura Ring nebude ani navrhovat případnou léčbu. To nechává zcela v kompetenci doktorů. Nicméně jako „notifikace“ toho, že s vaším zdravím může být něco v nepořádku, prsten fungovat může.
Vedle nových zdravotních funkcí a vylepšení těch stávajících přichází třetí generace Oura Ring mimo jiné s lepší výdrží na jedno nabití (až sedm dní v kuse oproti původním čtyřem). Cenově bude novinka stát 300 až 400 dolarů v závislosti na povrchové úpravě zařízení, tudíž zhruba 6 600 až 8 800 korun bez daně. Plus je ještě zapotřebí počítat s měsíčním předplatným.
Abyste totiž dostali v aplikaci všechny pokročilejší statistiky o vašem zdraví, budete muset platit šest dolarů (zhruba 130 korun) měsíčně. Pokud tak neučiníte, aplikace vám bude zobrazovat jen základní data. Uživatelé, kteří již nějaký prsten od Oury vlastní, ovšem dostanou na nový model slevu i doživotní předplatné aplikace zdarma.
Obor prediktivní analýzy a zabezpečení síťové infrastruktury běžnému člověku neřekne téměř nic, i když v podstatě jde o základní kámen digitální komunikace. Pokud všechno funguje, jak má, lidé si existenci těchto systémů neuvědomují, což se mění v případě problémů – zmínit můžeme například nedávný šestihodinový globální výpadek Facebooku a jeho dalších služeb Instagram a Whatsapp, přes které komunikují miliardy lidí a mnoho firem má na ně navázaný byznys.
Za podobnými chybami, které vedou k obřím výpadkům systémů, přitom často stojí „malá“ lidská nepozornost. Zajímavým případem ještě z roku 2009 byla firma z Uherského Brodu, jejíž zaměstnanec při nastavování serveru do jedné kolonky místo jednociferného čísla napsal tříciferné. To podleHospodářských novin vedlo k výpadku zhruba 10 až 20 procent internetových sítí – globálně.
Ve fyzickém světě se problémy v síťové infrastruktuře dají přirovnat k tomu, jako by jeden dělník opravující dopravní značení na dálnici v Česku odstavil provoz na všech dálnicích v Evropě. Od roku 2009 ovšem došlo k výraznému technologickému posunu ve fungování a zabezpečení těchto sítí, pořád však ještě mají mezery.
„Komplexita sítí se navíc exponenciálně zvyšuje s větším využíváním cloudu, který supluje fyzickou síťovou infrastrukturu. Tyto sítě jsou rozsáhlé a chovají se jako živé organismy, existuje mezi nimi mnoho návazností, což může vést k obrovskému efektu motýlích křídel, jak jsme před pár týdny viděli v případě Facebooku,“ popisuje pro CzechCrunch Pavel Bykov, spoluzakladatel a šéf tuzemského startupu IP Fabric.
Foto: IP Fabric
Pavel Bykov, spoluzakladatel a CEO startupu IP Fabric
IP Fabric vyvíjí software právě pro prediktivní analýzu a zabezpečení síťové infrastruktury, aby popisované problémy nastávaly v co možná nejmenší míře. „Chceme dosáhnout stavu, aby i v síťové infrastruktuře existovalo něco jako jističe v rozvodné soustavě, díky kterým prasklá žárovka nevyhodí proud v bytě či celé čtvrti,“ přibližuje základní misi startupu Bykov.
Svým klientům, mezi nimiž se nachází největší globální korporace, tak poskytuje ucelený pohled na oblast a upozorňuje na různá existující rizika. Zjednodušeně řečeno díky virtualizaci sítí dokáže IP Fabric nabídnout prostředí, kde je možné nejdřív všechny dopady plánovaných změn otestovat, což do velké míry vzniku problémů zabraňuje.
„Naše největší technologická inovace je, že v jedné databázi dokážeme vytvořit ucelený model, v němž je možné všechno simulovat a ověřovat. Je to extrémně složité, my ale složitost tohoto problému chápeme a postupně si potřebu to řešit uvědomují i samotné firmy,“ říká Bykov.
„Měl jsem značné rodinné úspory, do startupu jsem dal všechno.“
Devětatřicetiletý zakladatel IP Fabric si potřebu řešit fungování síťové infrastruktury uvědomil sám ve svém původním zaměstnání. Při rozběhu byznysu v roce 2015 se k němu přidali další dva spoluzakladatelé Miroslav Hýbl a Roman Aprias, kteří společně začali nový software s použitím vlastních serverů vyvíjet v Bykovově garáži.
„Měl jsem značné rodinné úspory, do startupu jsem dal všechno, takže jsem v tom úplně namočený,“ směje se Bykov. „Za mě je tato problematika neskutečně důležitý problém, který na trhu bylo potřeba vyřešit, nevěnoval se mu ale nikdo,“ pokračuje s tím, že se svými společníky na řešení začali pracovat v srpnu 2015, v dubnu o rok později s ním šli na trh a koncem roku 2016 měli první testovací prostředí nasazené v reálných sítích.
Od té doby IP Fabric, který jsme zařadili do výběru startupů, které se v následujících letech vyplatí sledovat, rychle roste. Své řešení dodává pro světové giganty jako Airbus, DHL, Air France, KB, Tesco, BP, O2, Globus, Orange nebo i pražskému Dopravnímu podniku, Správě železnic a Řízení letového provozu ČR.
Byznys model má přitom IP Fabric ověřený a už několik let funguje v černých číslech. Investiční kola však otevírá kvůli navazujícím partnerstvím se zkušenými hráči, kteří startup dokážou posouvat dál. To se daří, v letošním roce už v tržbách dokázal vyrůst přibližně dvaapůlkrát a poslední léta udržuje svůj růst na trojnásobku ročně.
„To znamená, že jsme kumulativně za poslední tři roky narostli o 2 700 procent. Výzvou pro nás je škálovat byznys efektivně, abychom stíhali zpracovávat poptávky,“ říká Bykov, jenž aktuálně šéfuje firmě čítající 45 hlav a hlavní výzvu kromě zachování rychlého růstu vidí právě ve způsobu, jak správně škálovat samotný tým – konkrétně do příštího léta na dvojnásobek.
Foto: IP Fabric
Pavel Bykov, zakladatel a CEO startupu IP Fabric
Nově se totiž IP Fabric rozšiřuje také za oceán. Zatím tam má dva své zaměstnance s plánem navýšit jejich počet alespoň na dvacet, a to hlavně v rámci obchodních pozic nebo v klientském servisu. Pro startup to ale představuje nové výzvy, jak například pracovat s časovým posunem.
„Nyní potřebujeme vymyslet model, který bude alespoň prozatím funkční, než dorosteme do takové velikosti, kdy už budou všechny týmy a jednotky víceméně samostatné a nebudou vyžadovat tolik pozornosti nebo kontroly,“ přibližuje Bykov, který věří, že právě i v řešení této výzvy startupu může pomoct nová investice, respektive partner.
„Každé kolo financování nás značně posunulo dopředu, je pro nás důležité získat správného partnera. Obchodně se nám daří, nemáme problém s hotovostí díky vysoké kapitálové efektivitě. Mnoho věcí se ale učíme za pochodu, partner nám může pomoct zkrátit tzv. learning curve,“ říká Bykov.
IP Fabric se tak pomalu připravuje na další investiční kolo, v němž hledá partnera se zkušenostmi ze škálování byznysu z Evropy do Spojených států. Zatím tvoří klienti ze starého kontinentu 80 procent ze všech, startup však chce navýšit poměr těch amerických alespoň na polovinu. Právě tam se totiž nachází hlavní cílová skupina, a to firmy s více než 1 500 síťovými prvky, což je obecně velikost od přibližně pěti tisíců zaměstnanců.
Do karet IP Fabricu hraje také fakt, že pandemie koronaviru všechny firmy donutila k většímu přesunu do digitálu, což zvyšuje požadavky i na správné fungování síťové infrastruktury. „V tuto chvíli náš rozvoj nestojí na tom, že by na trhu nebyl potenciál, ale na tom, jak správně kapitalizovat obrovskou příležitost,“ popisuje Bykov.
Dlouhodobě přitom podle spoluzakladatele startupu celý obor směřuje k sebeřídícím síťovým infrastrukturám, které budou fungovat podobně jako samořiditelná auta. Do tohoto cíle by se technologie měly dostat kolem let 2030 až 2040. „My přitom máme hmatatelný vliv na vývoj globálního trhu síťové automatizace. Nejsme ale jediní, teď musíme pracovat, abychom si udrželi náskok před všemi hráči v ekosystému,“ dodává Bykov.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.