Poslední den na Web Summitu: představil se Amazon, bikesharing Ofo a bilancovala se celá konference
Největší technologická akce světa je u konce. V poslední den konference Web Summit vystoupil finální blok z celkového počtu 1200 řečníků, představily se poslední stovky vystavujících startupů, konaly se poslední desítky pitchů a psaly se poslední články od armády 2600 novinářů.
Ve své podstatě začátek konce tak v centrální Altice Arena vykopla velká osobnost, Werner Vogels, který je CTO koncernu Amazon a jeden z nejuznávanějších odborníků ve svém oboru. Jeho blok nesl název “Amazon s vámi chce mluvit” a byla proto řeč především o tom, jak se mluva promítá do lidské interakce s technologií.
Řeč Vogels označil za budoucí uživatelské rozhraní, dotýkající se všech technologií, které jakožto lidstvo vytváříme a používáme. “Doteď jsme vytvářeli umělá uživatelská rozhraní. Displej, to je přece hrozně umělé, zatímco řeč je pro nás zcela přirozená,” vysvětlil Vogels. Hlasové rozhraní je podle něj novým standardem, který nebude záležitostí jen zařízení jako Echo od Amazonu, ale postihne veškeré technologie od počítačů až po čtečky knih.
Vogels však nemá iluze a říká, že v této oblasti je ještě stále spousta práce. Hlasová technologie není dokonalá, nicméně není pro ní dnes problém například přečíst knihu. V čem je člověk ještě stále lepší, jsou jakékoliv hlubší konverzace, metafory, či sarkasmus. Umělá inteligence však v tomto ohledu strádá i v takových věcech, jako je rozpoznávání čísel v kontextu věty – například se tak ještě musí naučit , kdy číst miliony a tisíce a kdy se jedná třeba o telefonní číslo.
Praktický návod na tvoření virálů
Velmi zajímavého hosta přivítala odpoledne vedlejší stage Content Makers. Byl jím Julius Dein, influencer, který si díky magii, zábavným videím a marketingovému umu, vysloužil napříč sociálními sítěmi 15 milionů followerů. Ve své půlhodině se snažil divákům podat praktický návod na to, jak vytvářet virální obsah. Hned ze začátku ale naplněnému sálu vyvrátil obvyklý předpoklad, že virální obsah se stane virálním jen díky štěstí.
“Existují určité metody a vzorce na to, jak můžete svůj obsah udělat virálním” řekl Dein. Podle něho jsou potřeba v základu dvě logické věci – výborný obsah a jeho výborná distribuce. Obsahová stránka přitom mnohdy spočívá v originalitě , která je uzpůsobena pro konkrétní sociální síť. Podle Deina je tak nejlepší, když jsou například videa na Facebook točena na výšku, a když jsou opatřeny titulkami. “Musíte počítat s tím, že facebooková videa lidé často sledují někde, kde nemohou používat zvuk,” vysvětlil.
Distribuci samotnou však lze často podle Deina chytře ošidit. Na Facebooku ve svých začátcích kontaktoval stovky stránek s milionovými komunitami s prosbou aby sdíleli jeho obsah. V naprosté většině ho odmítli, pak se ale zadařilo a počty jeho sledujících vystřelily doslova přes noc z deseti tisíc na půl milionu. Když jeho komunita rostla ještě více, používal metodu vzájemného sdílení mezi podobně velkými stránkami.
50 tisíc euro pro nejmenší ledničku světa
Součástí celého programu Web Summitu byla také startupová soutěž. Nové projekty o zájem investorů usilovaly po celé tři dny na třech stanovištích a tři nejlepší se následně probojovaly až k prezentaci na pódiu v centrální aréně. Těmi byly startupy Jauntin’, WATR a Lifeina. Právě poslední jmenovaný se pak stal vítězem a získal hlavní cenu 50 tisíc dolarů.
Projekt Lifeina jeho CEO Uwe Diegel uvedl jako nejmenší ledničku na světě. Je to však lednička poháněná bateriemi a slouží pro uschování léků, které musí zůstat stále v chladu. Aktuálně vydrží baterie fungovat 24 hodin, tvůrci však už podle svých slov pracují na 36 hodinové verzi. Využívat ji ze především na cestách Diegel však uvedl případy, kdy si lidé neberou své léky, protože je z důvodu diskrétnosti nechtějí dávat do lednice v práci.
Aplikace, která se dokáže s ledničkou propojit navíc umí uživateli léku připomenout, že si je nevzal. Může dokonce monitorovat stav léků a hlídat teplotu uvnitř. Podle tvůrců bude projekt cílit jak na B2C tak B2B segment trhu, konkrétně vzato s Lifeina přislíbily spolupráci některé pojišťovny – je ostatně i v jejich zájmu, aby pacienti své léky brali.
Měly by technologické firmy platit více daní?
Zajímavým bodem programu byla při posledním dni debata o tom, zda technologické firmy platí dostatek daní. Proti sobě se v ní postavili Rolf Schromgens, CEO hotelového vyhledávače Trivago, a Andra Keay, která se věnuje robotice v kalifornském Silicon Valley. Oba oponenti měli obhájit svůj postoj k úvodní otázce, přičemž Keay zastávala názor, že by firmy měly platit více daní. Nutno podotknout, že svou úvodní řeč oproti svému oponentovi četla a zabrala jí výraznou část celého časového úseku určenému tomuto bloku.
Keay na Schromgense vypálila kulomet argumentů zcela ze začátku a dala jasně najevo, že je proto, aby firmy platily větší daně a aby byly eliminovány daňové úniky. Své postoje obhajovala argumentem, že velké firmy po nějakém čase přestávají být inovativní, na druhou stranu ale říkala, že pro inovativní smyšlení je třeba myslet dlouhodobě.”Pracuji v robotice, z mé zkušenosti vím, že na velké věci se přichází až v dlouhodobém horizontu”. Globalizaci pak označila za důvod, který je původcem této situace. Současný stav sama označila za”bordel”.
Schromgense, který mluvil v součtu méně, se domnívá, že otázka by měla správně znít, zda jsou vůbec daně placené. Se svou oponentkou se shodli na tom, že je potřeba zamezit daňovým únikům, avšak nemyslí se, že by se daně jako takové měly zvyšovat. “Je třeba nejdříve zalepit díry v systému,” řekl. Dle jeho názoru by měly spíše vlády zajistit rovnou soutěž a nedávat určitým firmám výjimky a výhody. Většina publika se dle hlasování přikláněla k názoru Andry Keay.
Bikesharing bez doků v globálním měřítku
Vzápětí po debatě se na hlavním pódiu představil i Zhang Yanqi aby představil blíže bikesharingový startup ofo, který nedávno přišel i do Prahy. V povídání o začátečním příběhu firmy řekl, že k založení firmy jeho a čtyři další kamarády inspiroval fakt, že po ulicích viděli spousty dopravních prostředků, které nikdo nevyužíval. Podle jeho slov je v Číně stále 400 milionů kol v osobním vlastnictví. Sdílel také aktuální čísla – ofo funguje ve více než 200 městech po celém světě a operuje s deseti milion kol, které denně jsou používány 32x milionkrát.
https://twitter.com/_jirisvoboda_/status/928654025666564096
Pravdou však je, že v některých evropských městech je kol velice málo.”To chceme v budoucnu změnit, ale úspěch měříme primárně tím, jaké procento obyvatel nás kdy použilo,” vysvětlil Yanqi a řekl, že v Amsterdamu, Kodani a městech v Německu se toto číslo často pohybuje v desítkách procent. Ve velkých městech jako je Paříž a Londýn však často nedosahuje pěti procent.
Jak se den chýlil ke konci, končil i samotný Web Summit. Veškerý ostatní program skočil okolo čtvrté hodiny odpoledne a doslova desetitisíce lidí se shromáždili v Altice Arena na závěrečný ceremoniál. Ten kromě velmi silného projevu Ala Gora, kterému jsme věnovali samostatný článek, obsahoval krátké poděkování, kde společně na pódiu vystoupil prezident Portugalska Marcelo Rebelo de Sousa a CEO Web Summitu Paddy Cosgrave.
Web Summit zkrátka a dobře nebyl jen konference, ale obrovský a všeobjímající technologický svátek, který ve světě nemá obdoby. Zažít ho na vlastní kůži stálo za to a v bohatém programu si každý našel svoje.
Organizátoři po skončení sdíleli několik zajímavých čísel o celé čtyřdenní parádě:
- Web Summitu se zúčastnilo celkově 59 115 lidí, 42 % z nich byly ženy
- 2100 startupů mělo na místě své zástupce
- Na diváky promluvilo 1200 řečníků
- Přímo z místa akce posílalo do světa zprávy 2600 médií, CzechCrunchem nevyjímaje
- Během čtyř dnů bylo v areálu použito 205 tisíc recyklovatelných kelímků
- Centre Stage v Altice Arena byla tvořena z unikátních 314 osvětlených kontejnerů na vodu, 140 kilolumenů světla a 340 kilowatty zvuku.
- Přes Wi-Fi sítě Web Summitu (které mimochodem fungovaly bez problémů) proteklo za čtyři dny 45 terabytů dat