Poslední testy potvrzují, že automobily ještě nejsou připraveny na řízení bez zásahu člověka

0Zobrazit komentáře

Svět směřuje k postupné automatizaci, v průmyslu, výrobě a především v dopravě, kde mají například samořídící technologie vyřešit problém s nedostatkem profesionálních řidičů, bezpečností na silnicích a plynulostí provozu. Jak blízko ale ve skutečnosti takové automatizaci na poli dopravních prostředků, převážně tedy automobilů, jsme?

I když jsou dnes již autonomní systémy propracované a kromě například Tesly, která se chystá vypustit většinu samořídících funkcí již tento rok, jsou daleko i klasické automobilky jako BMW, Audi nebo Volvo. Automobily zvládají držet pruhy, hlídat vzdálenost mezi vozidly, automaticky brzdit v případě nepozornosti nebo dokonce samostatně parkovat a to i v několikapatrových garážích.

xboxadaptivecont

Přečtěte si takéMicrosoft oznámil vydání nového herního Xbox ovladače pro tělesně postižené hráčeMicrosoft oznámil vydání nového herního Xbox ovladače pro tělesně postižené hráče

Autonomní řízení zcela bez řidiče ovšem v žádné zemi na světě prozatím nebylo schváleno, byť k tomu první kroky směřují například americké státy Arizona a Kalifornie a malými krůčky se tomu blíží i Česko. Vždy je nutné, aby za volantem fyzicky někdo seděl a byl stále připraven ujmout se řízení v případě, že automatický systém nedokáže správně vyhodnotit situaci.

tesla-1

Chystané elektrické nákladní automobily Tesly s funkcí autopilota

Ostatně to se stalo v mnoha případech osudným obětem nehod automobilů se zapnutým autopilotem. V mnoha případech totiž vozidla vůbec nezaznamenala překážku před sebou – například v podobě nezvyklého nákladu kamionu, který řidiči samořízeného auta prorazil přední sklo, barelové bariéry mezi dálnicí a jejím sjezdem či chodkyní, která vběhla do silnice ze tmy.

Jak jsou na tom automobily nyní?

Od doby největších problémů opět uplynul nějaký čas a systémy by měly být zase o kus dokonalejší. Ostatně, s každým potenciálním problémem se neustále vylepšují a pomáhá jim to odbourat potíže v budoucnu. I přes miliony kilometrů ovšem dle bezpečnostního experta Matthewa Averyho ze společnosti Thatcham Research nejsou vozidla na samostatné řízení připravena.

Ve videu Avery ukazuje jednu z nejčastějších příčin havárii samořídících vozidel. Na dálnici totiž většinou snímají pouze vozidlo před sebou, za sebou a v určité vzdálenosti po stranách. Systém ovšem často nevidí překážku, která je před vozidlem před ním. Pokud tak vozidlo před Teslou na ukázce uhne a to následující například stojí, autopilot Tesly nedokáže situaci správně vyhodnotit a do automobilu narazí.

Blížící se náprava

Tesla slibuje, že do svých automobilů v následujících měsících přidá nové funkce plně automatizovaného řízení tak, aby byla vozidla připravena na případné schválení nové legislativy na plnohodnotné autonomní řízení. To se pravděpodobně nestane minimálně další jeden až dva roky a tak je potřeba myslet na to, že všechny aktuální systémy, v jakékoliv značce aut, jsou pouze asistenční, mohou se kdykoliv vypnout nebo selhat a je potřeba věnovat se stále provozu kolem sebe.

C16E8B03-003E-46DA-B854-CE55988EB422

Vedle Tesly, Googlu (Waymo) nebo Applu na samořídících vozech pracuje i Volvo

Foto: Tesla, Uber, YouTube / Reprofoto

Elon Musk se chystá vybudovat podzemní hyperloop mezi letištěm a centrem Chicaga

Filip HouskaFilip Houska

The Boring Company

Design kapsle od The Boring Company, která má současně pojmout až 16 cestujících

0Zobrazit komentáře

Jakmile přijde řeč na podzemní vysokorychlostní tunely, které propojují konkrétní části měst, Elon Musk se svým startupem The Boring Company jasně vede. Nejen, že zveřejnil trasový systém v Los Angeles a jeho okolí, ale také získal povolení k výstavbě hyperloopu mezi Washingtonem, D.C. a New Yorkem. Nově se jeho ambiciózní vize pro výrazné zrychlení přepravy lidí posouvá i do Chicaga, kde je v plánu vybudovat podzemní spoj mezi obchodní čtvrtí Loop v centru města a letištěm.

Konkrétně se jedná o letiště O´Hare International Airport, které obecně patří mezi nejvytíženější letiště světa, což dokazuje i téměř 80 milionů odbavených cestujících za minulý rok. Vzhledem k takové mase lidí logicky trpí i silniční doprava, která bývá minimálně z Loopu velmi ucpaná – běžná jízda autem, potažmo taxi, trvá na této přibližně 28kilometrové trase zpravidla až 50 minut. A právě tento problém chce The Boring Company efektivně řešit.

xboxadaptivecont

Přečtěte si takéMicrosoft oznámil vydání nového herního Xbox ovladače pro tělesně postižené hráčeMicrosoft oznámil vydání nového herního Xbox ovladače pro tělesně postižené hráče

Muskův startup, který se v širších mediálních kruzích proslavil zejména prodejem kontroverzních plamenometů, chce navrhnout takový podzemní dopravní systém, díky němuž se tato trasa zkrátí na 12 minut. To je 3x méně než doba strávená v zaběhlých městských dopravních prostředcích, které na tomto úseku operují, a přibližně 4x méně než zmíněná cesta autem či taxi.

SpaceX Falcon Heavy Post Launch News Conference

Elon Musk

Pro přepravu má The Boring Company používat speciální vysokorychlostní moduly poháněné elektrickou energií, které pojmou až 16 lidí. V úvahu také připadná kapsle pouze pro jednoho cestujícího. Co se týče rychlosti, moduly na tomto spoji, nazývaného jako The Chicago Express Loop, mají dosahovat maximální rychlosti až 240 kilometrů za hodinu.

Vzhledem k této rychlosti musí být na prvním místě i bezpečnost cestujících, což má The Boring Company řešit technologiemi z vozu Model X od Tesly – ty totiž splňují několik přísných bezpečnostních měřítek.

The Boring Company

Takto by měla vypadat hlavní stanice chystaného podzemního systému na letišti O’Hare

Vedle rychlejší (a patrně i bezpečnější) přepravy však řada cestujících bude brát v potaz i cenu jízdného, která má být podle dostupných informací v rozmezí 20 až 25 dolarů. Pro srovnání má být až o polovinu nižší než běžná jízda taxi.

Dobrá zpráva pro Chicago

Řešení v podání vizionáře a podnikatele Elona Muska bylo prakticky vybráno z tendru, který starosta města Chicago Rahm Emanual v listopadu minulého roku vyhlásil. Žhavým kandidátem na toto vítězství bylo i konsorcium O’Hare Xpress, které chtělo podobný dopravní systém také vybudovat. Nakonec však byl vybrána The Boring Company a patrně to byl ze strany Chicaga správný tah, a to zejména proto, že celý projekt bude Muskův startup financovat ze svých zdrojů.

Nyní je otázkou, kdy výstavba započne, jelikož nebyl zatím stanoven žádný časový horizont. Jediné, co se ví, je zveřejnění podrobné mapy této chystané trasy – ta má být dostupná v průběhu léta.

Kdy se dočká Evropa?

Elon Musk se zatím zcela pochopitelně soustředí na Spojené státy, což může být nejen z hlediska regulačních nařízení, ale také proto, že doprava ve velkoměstěch jako Los Angeles, New York a nově Chicago je zpravidla velmi vyhrocená. A obecně proto, že je USA pro Muska jednodušší cíl. Na dotaz CzechCrunch, zdali se The Boring Company chystá ve výhledné budoucnosti i do evropských měst, zatím startup neodpověděl.

HTT

rusthaven-41

Přečtěte si takéMad Max za Prahou? To byl šílený festival na raketové základněMad Max kousek za Prahou? Šílený festival na raketové základně vtáhl do světa po pádu civilizace

Na druhou stranu je vhodné zmínit, že podobný systém založený na hyperloopových technologiích se v Evropě postupně buduje. Konkrétně ve Francii, kde startup Hyperloop Transportation Technologies tuto revoluční přepravu, vysněnou právě Muskem před pěti lety, staví a testuje v blízkosti města Toulouse.

Foto: NASA Kennedy (Flickr); The Boring Company; Hyperloop Transportation Technologies