Tesla odhalila, že řidič Modelu X, který nedávno zemřel, ignoroval veškerá varování autopilota

modelx

Tesla Model X

0Zobrazit komentáře

V minulém týdnu zaznamenala automobilka Tesla, která se pomalu chystá na vypuštění nové verze svého autopilota, jednu z dosud největších havárií svých vozidel v historii. Incident se odehrál 23. března na kalifornské dálnici, kde měl mít řidič Modelu X zapnutý autopilot s běžným hlídáním jízdních pruhů, překážek a také vzdálenosti od ostatních vozidel.

Autopilot ovšem zaznamenal chybu a upozornil řidiče několika jasnými vizuálními signály na to, že je před ním překážka a že musí pro zabránění kolize převzít řízení. Řidič na to žádným způsobem nereagoval, v 5 sekundách, respektive 150 metrech od překážky pak zazněla hlasitá zvuková výstraha. Ani během ní řidič dle dostupných záznamů vůbec nepoložil ruce na volant, zároveň měl nastavenu nejnižší vzdálenost od ostatních vozidel.

kosik

Přečtěte si takéOnline supermarket Kosik.cz končí v Brně, Ostravě a Olomouci. Rozvozy posílí v PrazeOnline supermarket Kosik.cz končí v Brně, Ostravě a Olomouci. Rozvozy posílí v Praze

To vyústilo v havárii do betonového sloupku mezi hlavní částí dálnice a odbočovacím pruhem k jejímu sjezdu. Celá příď Modelu X byla zdeformována a auto začalo nedlouho po nárazu hořet, už bez pasažéra uvnitř, který ale i přesto na následky svých zranění později v nemocnici podlehl. Součástí incidentu byla dvě další vozidla.

teslacrash

Tesla prošetřovala nehodu několik dní a stále nemá 100% jasno, v čem se stala chyba. Na vině je prozatím především odstraněná zábrana od betonového sloupku, která má běžně zmírnit náraz vozidla, jenž se jnak většinou vůbec nedotkne samotného betonu. Ta ale bohužel chyběla, pravděpodobně kvůli jiné nehodě nebo rekonstrukci a autopilot ji nedokázal zaznamenat.

Rozhodně se nejedná o neznámé místo

Na stejném úseku projely vozy Tesly více než 85 tisíckrát se zapnutým autonomním módem a jen od začátku letošního roku pak 20 tisíckrát, ve všech případech bez nehody. Jedno z vozidel zaznamenalo i následující rozdíl v zaznamenané fotografii Google Street View a stavu sloupku den před nehodou:

teslaincident

Nutno ovšem dodat, že autopilot v žádném případě není v aktuální podobě připraven na zcela automatizované řízení bez jakékoliv pozornosti řidiče. Řidič by se měl stále dívat na vozovku a být připraven kdykoliv zasáhnout do řízení – ostatně systém, který na takové situace upozorňuje, funguje velmi dobře. Autopilot také nedokáže zatím detekovat jakoukoliv nebezpečnou situaci, ale ze statistik z milionů najetých kilometrů vyplývá, že k pokrytí většiny typů situací již moc nezbývá.

Březen bezpilotním automobilům nepřeje

Nehoda Modelu X se odehrála pouze necelý týden po tom, co měl s autonomním módem incident také Uber při testování jednoho ze svých vozů v americkém státě Arizona, kde během noci srazil ženu, jenž na následky zranění později zemřela. Tesla ovšem i na svém blogu upozorňuje na fakt, že ze statistik americké vlády vyplývá, že autopilotní funkce dokázaly za poslední rok snížit v určitých částech, kde jsou povoleny, nehody až o 40 procent.

Tesla vyjádřila rodině oběti upřímnou soustrast a další informace neuvolní, dokud si nebude 100% jista důvodem nehody.

Foto: Tesla

Vesmírný startup SpaceX dostal povolení na vynesení více než 4 tisíc internetových satelitů

falconheavy2
0Zobrazit komentáře

V druhé polovině února jsme informovali o tom, že vesmírný startup Elona Muska SpaceX úspěšně vynesl do vesmíru první prototypy satelitů Starlink, které by měly v budoucnu sloužit pro vysílání rychlého internetu na Zemi s maximálním pokrytím. Po pilotních testech nyní získává SpaceX zelenou od úřadu FCC na vynesení celkem 4425 kusů těchto satelitů z plánovaných 12 tisíc.

Polovinu z nich by pak Starlink měl mít ve vesmíru již během příštích 6 let s tím, že všech 4425 satelitů vynese mimo Zemi celkem 83 raket. Pokud bude většina misí úspěšná, předpokládá se, že dostane SpaceX povolení i na start zbývajících satelitů. Důvodem pro toto rozdělení je fakt, že první várka satelitů bude operovat ve větší výšce a zároveň na jiné frekvenci než ty zbývající.

sf1

Přečtěte si takéCisco poskytne 50 milionů dolarů na pomoc lidem bez domova v okolí Silicon ValleyCisco poskytne 50 milionů dolarů na pomoc lidem bez domova v okolí Silicon Valley

Každý ze satelitů by měl pokrýt oblast zhruba 1060 kilometrů z výšky 1150 kilometrů a váha každého z nich by neměla překročit 500 kilogramů. Všechny satelity by pak měly být schopny zajistit internetové připojení s odezvou pouhých 7 milisekund. Testovací satelity momentálně operují ve výšce 625 kilometrů a připojeny jsou ke třem různým testovacím stanicím na Zemi.

falcon9

SpaceX je tak vůbec první americkou společností, která získala povolení k realizaci takto složitého a dlouhodobého projektu. Muskův startup nicméně může díky velkému množství ostatních misí snižovat náklady tím, že satelity vyšle souběžně s dalším nákladem v prázdném prostoru, což mu dává další výhodu oproti konkurenci, která je ve zdržení právě kvůli ceně startů.

Tichá konkurence v pozadí

aim-startup-team

Přečtěte si takéPůsobil v Avastu, teď tvoří lék proti informačnímu zahlcení i FOMOJako datový vědec roky působil v bývalém Avastu, teď tvoří lék proti informačnímu zahlcení i FOMO

Pro srovnání například Samsung v roce 2015 oznámil svůj plán vyslání 4600 kusů satelitů, které by měly operovat ve výšce 1400 kilometrů a být schopny zajistit internet pro 5 miliard obyvatel na Zemi s datovou kapacitou 200 GB za měsíc pro každého. Naopak firma OneWeb, do které investoval i miliardář Richard Branson, chce mimo zemského povrchu pokrýt internetem například i soukromá a komerční letadla.

Foto: SpaceX