Potraviny nakupuje online stále více lidí. Tesco spouští doručení v den objednání a rozšiřuje rozvozové oblasti

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tesco-online

Foto: Tesco

Tesco nabízí také online nákup a doručení potravin

0Zobrazit komentáře

Nákup potravin online se stal minimálně v posledním roce standardní součástí mnoha domácností. Mezi průkopníky patří v Česku Tesco, které začalo poprvé prodávat potraviny přes internet už před deseti lety. Dnes je u nás největším hráčem online supermarket Rohlik.cz Tomáše Čupra, ale stále více zákazníků nakupuje online také v Tescu, které teď spouští několik novinek. A chce dál růst.

Provozní ředitel Tesca pro Českou republiku Patrik Dojčinovič tento týden novinářům prozradil, že jeho společnost zaznamenala meziroční nárůst v počtu zákazníků nakupujících online o 100 procent. Podíl těchto nákupů na celkových tržbách Tesca tak vyšplhal na 7 procent. Jelikož celkové tržby Tesca ve finančním roce 2019/2020 překonaly 42 miliard korun, online nákupy by letos i vzhledem k dalšímu růstu měly představovat přes tři miliardy korun.

„V České republice jsme dvojka na trhu. V krátkodobém měřítku bychom se chtěli dostat na 10% podíl online nákupů na našich celkových tržbách,“ plánuje Patrik Dojčinovič. Jedničkou je již zmíněný Rohlik.cz, který v Česku v uplynulém fiskálním roce utržil 7,4 miliardy korun a míří na 10 miliard. Košík.cz své výsledky dlouhodobě nekomentuje, ale podle odhadů CzechCrunche by měly být maximálně na úrovni Tesca, respektive jeho e-shopu.

Potenciál růstu je každopádně pro všechny online supermarkety na trhu velký, jelikož většina nákupů potravin probíhá stále v kamenných obchodech. Ostatně online nákupy se chystají spustit také Billa či Penny, plány má i Globus a v Česku existuje ještě několik dalších menších lokálních či zahraničních hráčů. Provozní ředitel Tesca připomněl, že aktuálně má mezi zmíněnou trojicí největších supermarketů nejlevnější nabídku, ale konkurovat chce i kvalitou dodávaných surovin.

damejidlo-tesco2-min

Foto: Dáme jídlo

Kurýr Dáme jídlo doručuje nákup z Tesco Express

Proti Rohlíku i konkurenčnímu Košíku však dosud Tesco se službou Tesco Online nákupy mělo jednu nevýhodu – potraviny vozilo nejdříve do druhého dne. Nově ale začne doručovat již v den objednání. Prozatím v Praze a postupně chce službu rozšiřovat i do dalších měst. Tesco svým e-shopem pokrývá de facto celé Česko, respektive až 6,5 milionu obyvatel, a nově rozšiřuje rozvoz také v regionech Děčín, Ústí nad Labem, Vysočina, Přerov a Prostějov. Je to i díky tomu, že rozváží celkem ze 16 obchodů napříč republikou

To je ostatně zásadní rozdíl proti zmíněné konkurenci v podobě Rohlíku a Košíku, která rozváží potraviny ze speciálně upravených skladů, kam zákazník nemůže. Tesco naopak sází na model, kdy pro zákazníka přichystá nákup přímo v jednom ze svých obchodů, v němž se takzvaní pickeři mísí s běžnými zákazníky z ulice. Nevýhodou je, že Tesco kvůli tomu není schopné vždy dopředu informovat o nedostupnosti některých produktů, jelikož je mohou vzít zákazníci v obchodě těsně před pickerem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na doručení v den objednání či kdykoliv později to však nemá vliv. Tesco buď zákazníkovi dle jeho volby za právě vyprodaný produkt vybere odpovídající alternativu, nebo zboží z košíku vyřadí. Doručení v den objednání přitom funguje ve dvou časových zónách: pokud si zákazník objedná do 9 hodin, může mu být nákup doručen od 13 hodin a dále. Pokud si objedná do 13 hodin, přijedete nákup kolem 20. hodiny.

V online nabídce Tesca je aktuálně přes 16 tisíc produktů, které kurýři společnosti DoDo, jež pro původem britský supermarket dlouhodobě zajišťuje logistiku, vozí v plastových přepravkách, a pokud si to zákazník přeje, nemusí nákup vůbec přebírat v papírových nebo plastových taškách – jen si zboží vyndá z přepravky a tu vrátí kurýrovi. Tesco tím jde vstříc ekologičtějšímu fungování celého procesu, po němž zákazníci volají. Rohlík zase nedávno představil vratné tašky.

Vedle nákupu potravin online a jejich doručení až domů v Tescu dál funguje také služba Klikni & Vyzvedni, v rámci které je nachystán nákup na vybrané pobočce a zákazník si ho jen po cestě vyzvedne. Tesco zvládne takový nákup připravit do dvou hodin od objednání. S rozvozovými společnostmi Dáme jídlo, Wolt a Bolt pak dále spolupracuje na rozvozech zpravidla menších nákupů ze své sítě obchodů Tesco Express a prodejen Žabka.

Realitní skupina Marka Rosenbauma se pouští do udržitelných rekonstrukcí. Spojuje síly se startupem Room Story

rosenbaum

Foto: EHS

Marek Rosenbaum, majitel skupiny European Housing Services

0Zobrazit komentáře

Zdražování citelně zasáhlo i sektor stavebnictví, což se projevuje nejen u novostaveb, ale raketově rostou i ceny rekonstrukcí. Své o tom ví také skupina EHS Marka Rosenbauma, pod kterou spadá portál Bezrealitky.cz či polovina realitní společnosti Maxima. Skupina v rámci svých mikrodeveloperských aktivit skupuje nemovitosti, které opravuje a následně je opět prodává. Generální rekonstrukce jsou však finančně stále náročnější, a proto se EHS rozhodla vsadit na trend tzv. udržitelných rekonstrukcí prostřednictvím startupu Room Story.

Za poslední měsíce má skupina European Housing Services (EHS) na svém kontě více než 60 nákupů domů, bytů a chalup, jejichž celková hodnota přesáhla 300 milionů korun. Více než čtvrtinu jich vrátila zpět na trh ve výrazně lepší kondici, k čemuž pomohly rozsáhlejší rekonstrukce. Jenže stále se zvyšující ceny ve stavebnictví představují pro tento obchodní model problém.

Cena rekonstrukcí se za poslední rok zvedla až o třetinu. Připlácí se za stavební materiály, dodávka celé řady z nich je nevyzpytatelná, což zase prodražuje stavební práce. „Vzhledem k tomu, že naše mikrodeveloperské aktivity jsou nízkomaržové, je pro nás růst cen rekonstrukcí klíčové téma,“ uvádí Hendrik Meyer, šéf EHS.

„Všechny rekonstrukce děláme s tím, že nemovitost chceme prodávat běžným zájemcům za férovou cenu. To na nás vyvíjí velký tlak, který ovšem přináší skvělé výsledky,“ dodal Meyer. Do rekonstrukcí má přitom EHS v plánu do konce tohoto roku investovat více než 100 milionů korun. Ovšem počet projektů, které bude za tuto sumu skupina schopna rekonstruovat, se s kontinuálním růstem cen neustále snižuje a rychlá návratnost se vytrácí.

bzr-ehs-hendrik-meyer

Foto: Bezrealitky

Hendrik Meyer, šéf Bezrealitky.cz a nově vzniklé skupiny European Housing Services

Proto EHS začala hledat cestu, jak nemovitosti rekonstruovat, a přitom nepřicházet o zisky. Touto cestou je tzv. refresh či udržitelná rekonstrukce. Zatímco se během generální rekonstrukce celý interiér oholí až na obvodové zdivo a vše se instaluje nové, v případě udržitelné rekonstrukce se pracuje s tím, co už v domě je.

Tam, kde to jde, se původní prvky oživují, opravují a renovují a nahrazována je tak pouze část původního vybavení. Nemovitost si díky tomu zachovává původní architektonické prvky a spolu s nimi i celkovou atmosféru. Pro investora navíc tento přístup znamená možnost realizovat rekonstrukci objektu rychleji a levněji.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Naprostá většina generálních rekonstrukcí dnes funguje tak, že kompletně vyklidíte původní prostor a následně do něj instalujete nové povrchy, obklady nebo třeba dveře. Ze své praxe vím, že zejména u starších domů to často znamená vyměnit původní, kvalitní materiály za nové, ale s menší kvalitou i estetickou hodnotou. O nesmyslnosti tohoto přístupu svědčí i to, že naše cesta dosáhne skoro 50% úspor, přičemž hodnotu nemovitosti i kvalitu života v ní navýší stejně jako komplexní přestavba,“ vysvětluje Alžběta Mrázová, spoluzakladatelka Room Story.

A právě Room Story se pro EHS stává cestou, jak do udržitelných rekonstrukcí naskočit. Spolu se startupem, který má za sebou již stovky refreshů bytů, kanceláří, hotelů a penzionů či veřejných prostor, zakládá EHS a další společníci novou firmu vystupující pod původním jménem Room Story. Zakladatelé startupu v ní drží 50% podíl, EHS 25% podíl a zbylá čtvrtina připadá Vladimíru Zuzákovi z Maxima Reality. Další podrobnosti transakce se však strany rozhodly prozatím nekomentovat.

„Je skvělé, že dokážeme zvýšit hodnotu nemovitosti cestou, která je navíc dokonale udržitelná. Noví majitelé si nepřiplácí za nové materiály, které nahradily staré, ale naopak ocení původní části interiéru. V bytech se tak po desítkách let opět rozzáří zapomenuté dřevěné podlahy, hlavními interiérovými prvky se stávají původní celodřevěné dveře a okna. Vracíme domům a bytům nejen jejich hodnotu, ale i duši,“ zmiňuje Meyer, který se nově stává druhým jednatelem Room Story.

Většina projektů skupiny EHS by měla projít právě refreshem. Asi pětinu pak čeká zásadnější rekonstrukce – především rekoncipování původního prostoru, který už nesplňoval standardy na současné bydlení. Týká se to především starších objektů, kde lze dobře měnit dispozice a pro nové majitele je naopak přetvářet na přidanou hodnotu. Jediným kritériem pří výběru nemovitostí je podle Meyera rychlost jejich navrácení zpět na trh v řádech nízkých jednotek měsíců.

Refreshe i v zahraničí

Podle skupiny EHS je společný cíl partnerů jasný. Chtějí podpořit mikrodevelopment v nových lokalitách, udržet kvalitu, cenu i tempo rekonstrukcí, a to i na zahraničních trzích. „I v zahraničí můžeme konkurovat naší kombinací rychlosti rekonstrukce a přístupu k původním architektonickým prvkům. S Room Story chceme vyzkoušet, jak moc jde náš přístup škálovat a jak ho přijmou zahraniční trhy,“ říká šéf EHS.

„Primárně se rozhlížíme po okolních trzích. Ta dynamika změny, kterou teď zažíváme, vyžaduje trpělivost, takže o konkrétních termínech je předčasné hovořit. Na druhou stranu, jakmile se rozhodneme, půjde to pravděpodobně rychle,“ dodává Meyer. Neznamená to však, že by se Room Story nyní soustředilo pouze na projekty skupiny EHS.

Bezrealitky i Maxima Reality se dle Meyerových slov budou snažit maximálně vytěžovat potenciál nového spojení, ovšem na druhou stranu se nebrání práci pro další subjekty, pokud bude volná kapacita. Know-how Room Story by rozhodně našlo uplatnění i u projektů třetích stran,“ říká Meyer a jedním dechem dodává, že prioritním cílem je, aby Room Story rostlo.

„Osobně si myslím, že jsme objevili přístup, který se vzhledem k materiálové krizi a inflaci brzy stane novou normou,“ uzavírá Meyer. Přesto EHS nechce jít pouze cestou navrácení původního ducha jednotlivým projektům. Na prvních konceptech chce také testovat zhodnocení bytů prostřednictvím instalace nejmodernějších prvků chytré domácnosti a nábytkových řešení odpovídajících aktuálním trendům.