Poznal ji ve fitku a hned do ní investoval. Šéfovi Applu Timu Cookovi se zalíbila ekologická rozprašovací sprcha

Filip HouskaFilip Houska

cook-shower2

Foto: Nebia/Apple

Tim Cook si inovativní sprchu oblíbil ve fitku v Palo Altu

0Zobrazit komentáře

Ačkoliv je Tim Cook známý tím, že často posílá své peníze na dobročinné účely a prostřednictvím Applu, kterému od roku 2011 šéfuje, finančně podporuje postižené oblasti po celém světě (naposledy například hořící Austrálii), není tím typem osoby, jež by často investovala do menších startupů. Minimálně se o tom veřejně neví, což ostatně často platí i pro akvizice Applu, který pod Cookovým vedením pravidelně nakupuje různé menší firmy nebo startupy, aniž by o tom veřejně nějak informoval.

Existují ovšem výjimky, mezi které se řadí hlavně kalifornský startup Nebia, který se zaměřuje na z inovačního hlediska dosud nepříliš probádanou oblast – sprchy. Přesněji řečeno sprchové hlavice založené na takzvané atomizaci, která dokáže proudy tekoucí vody roztříštit do miniaturních kapek a zajistit tak každodenní hygienu ve formě rozprašovače. A po Silicon Valley se právem těší velké oblibě.

Nejde však pouze o design, který ve svých stříbrných a vesmírně šedých hliníkových odstínech působí velmi uhlazeně a moderně, ale také o ekologickou stránku věci. Vzhledem k tomu, že se na hlavu majitelů snáší jemný postřik, dokáže šetřit až 65 litrů vody ve srovnání s běžně nabízenými sprchovými hlavicemi. Minimálně u druhé generace, kterou Nebia rozjela na Kickstarteru začátkem loňského roku.

nebia-1

Foto: Nebia

Spa Shower 2.0

Není tedy divu, že se tento produkt zalíbil takzvaným early adopters a obecně lidem, kteří hledají inovativní doplňky. Nakloněna byla tomuto experimentu i fitness centra napříč Silicon Valley, kde Nebia své sprchové hlavice testovala. Osobně se do celého procesu angažoval i její spoluzakladatel Philip Winter, který měl osobně stávat před šatnami a čekat, až se lidé vysprchují, aby se jich zeptal na dojmy.

Tehdy okolo roku 2014 mělo jít pouze o prototypy, na nichž si Nebia chtěla vyzkoušet, zda se něco takového může uchytit. Jedním z těch, kteří si Spa Shower po svém cvičení vyzkoušeli, byl i Tim Cook, který bere fitness velmi vážně a pro své pravidelné ranní tréninky volí centra v Palo Altu. A jak popisuje zakladatel Nebie Philip Winter pro Bloomberg, šéf Applu byl produktem ihned okouzlen.

Vzácná investice i rada nad zlato

I přes to, že instalované sprchové hlavice nebyly v té době zcela přesvědčivé a jevily se spíše jako „nahrubo udělané“, Cook se rozhodl, že vizi startupu investičně podpoří. Bavil ho především onen environmentální aspekt, který v obecné rovině prosazuje i samotný Apple (například přes pohon svých budov z obnovitelných zdrojů, eliminaci plastového nádobí v jídelně v Apple Parku a podobně).

Pravděpodobně se mu zamlouval i samotný design produktu, který vypadá, jak kdyby ho navrhovali přímo v dílnách Applu. Vedle prvotní „podstatné“ investice, jejíž výše je stále neznámá, se měl Cook podílet i na následujících investičních kolech, díky nimž Nebia dokázala nasbírat více než osm milionů dolarů.

tim-cook-apple-keynote

Foto: Apple

Šéf Applu Tim Cook

Ze strany šéfa jedné z nejvlivnějších technologických firem všech dob však nemělo jít pouze o zajištění podílu v ambiciózním startupu. Naopak, Cook měl s Nebií navázat užší partnerský vztah, v rámci kterého Winterovi předával vybrané know-how z Applu a radil mu, aby se zaměřoval na ty dodavatele a výrobce, které prioritizují uživatelské zkušenosti, design a udržitelnost.

V neposlední řadě mu dal jednu klíčovou radu, a to ve smyslu, aby se držel solidních investorů, kteří v produkt věří, než běžných venture kapitálových skupin s cílem rychle vydělat. I to může být důvod, proč je jedním z investorů vedle Cooka i Eric Schmidt, bývalý CEO Googlu.

Nová generace, kterou šéf Applu posvětil

Cook měl mít mimo jiné důležitý vliv na nový model, který vzniká v rámci partnerství s renomovaným výrobcem sprchových hlavic a dalších koupelnových doplňků Moen, jehož jméno šéf Applu vybral jako nejlepší z výběru, který mu Winter před časem předložil. Díky této kolaboraci může Nebia zajistit designově obměněnou hlavici, jež více připomíná klasickou sprchu, byť s účinky z předchozích generací.

Jako obvykle i model Nebia by Moen startuje na Kickstarteru, kde již nyní pokořil minimální hranici a atakuje nasbíranou částku ve výši jednoho milionu dolarů. Klíčová je také cena, která bude na trhu téměř o polovinu levnější než Spa Shower 2.0 (199 dolarů oproti 499 dolarům). V přepočtu jde zhruba o 4,5 tisíce korun. Do prodeje by se měl dostat v květnu tohoto roku.

nebia-moen

Foto: Nebia

Nový model Nebia by Moen přichází ve stříbrné, ale i tmavě šedé i zlatavé barvě

Diskuze (0)

Novinka

Anonym