Praha chystá podzemní vlaky. Dvě nové linky metra S jsou dle vedení města pro budoucí rozvoj nezbytné
Kvalitní řešení dopravy je jedním ze základních pilířů spokojeného života ve městě. Ve velkých městech to platí obzvlášť a není tedy divu, že je mnoho pozornosti věnováno rozvoji pražské dopravní infrastruktury. Není tedy divu, že tento týden veřejnost velmi zaujala zpráva od pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra, který představil vizi metra S, tedy vlaků, které mají v budoucnu brázdit podzemí Prahy a umožňovat snazší příjezdy lidí ze Středočeského kraje.
Je nutné říci, že plány na metro S zaznívají ve veřejném prostoru už roky a zmínky o podzemních vlacích lze najít v zápisech z nejrůznějších jednání i ve strategických dokumentech městských plánovačů. Nyní byl však učiněn první opravdový krok k tomu, aby se tato vize mohla v budoucnu stát skutečností. Správa železnic totiž ve výběrovém řízení začala hledat zpracovatele studie proveditelnosti, na základě níž bychom se ke konci roku 2022 měli dozvědět, jak by podzemní železnice pod Prahou mohla vypadat.
Takový krok samozřejmě dává radním prostor projekt patřičně zpropagovat a náměstek Scheinherr proto přispěchal na svůj Facebook, aby plány veřejnosti představil: „Moderní metropole musí železniční příměstskou dopravu rozvíjet, co to jen jde, protože nabízí spolehlivý a komfortní způsob, jak se pohybovat po městě a v přilehlém regionu. Proto mám radost, že se Správou železnic společně posouváme projekt metra S, nové podzemní vlakové síti.“
Důvodů k budování nové podzemní železnice je mnoho. Především je potřeba ulehčit stávající železniční síti, která je na některých tratích již doslova narvaná k prasknutí a další vlaky ve špičce zkrátka nepojme. Ze středních Čech přitom do Prahy za prací putuje stále více lidí a nároky na tuto infrastrukturu jsou tedy obrovské.
Inspirace z Lipska nebo Malmö
Nové metro S by mělo pomoci tento problém řešit a kromě úlevy stávajícím vlakům i metru by mělo přinést také vyšší komfort cestování. Středočeši by se do kýžené destinace v Praze dostali rychleji a bez přílišného přesedání. „Nové tratě odlehčí metru, umožní rychlé spojení obcí ve Středočeském kraji přímo s centrem Prahy a také díky nim budeme moct více rozvíjet dálkovou železniční dopravu včetně té vysokorychlostní,“ líčí Scheinherr.
„Příměstské a městské železniční linky totiž udělají místo na kolejích a půjdou z povrchu pod zem. Bereme si inspiraci z Lipska nebo švédského Malmö, kde podzemní vlaky už několik let křižují podzemí měst a zcela změnily dynamiku pohybu po metropolích a ulevily tamní infrastruktuře,“ doplňuje pražský náměstek pro dopravu.