Praha dotuje parkování víc než MHD. Uskladnění aut v ulicích by mělo být dražší, říká Zdeněk Hřib
Jedno stání stojí Prahu sedm tisíc ročně, parkovací oprávnění je ale za 1 200 korun, říká Zdeněk Hřib v rozhovoru pro CzechCrunch.
Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib
Za parkování si Pražané v budoucnu připlatí. Právě chystaná reforma zón placeného stání bude mít bezpochyby vliv na konečnou cenu, kterou nově budou určovat i městské části. Kromě zavedení celoměstské zóny, kdy si lidé budou moci předplatit jakýsi paušál pro stání na fialové, se vede debata také nad tím, jak dál naložit s parkováním na modré. To bylo úplně na začátku možné jen pro rezidenty, teď si za něj člověk jednoduše zaplatí přes mobilní aplikaci. „Probíhá debata o tom, zda umožnit stání pro návštěvníky na modré zóně, nebo zda ho řešit nějakou formou regulace ceny,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Kromě budoucnosti parkování mluví i o budoucnosti silnic. Část pražského okruhu, který je investicí státu, by se měla začít stavět ještě letos. Pro městský okruh, který jde naopak za hlavním městem, by mohlo být stavební povolení do konce desetiletí. Praha na něj každopádně podle Hřiba nebude mít peníze. To znamená, že bude žádat stát, aby na okruh přispěl.
Ještě letos by se měla zahájit stavba další části pražského okruhu, takzvaný úsek 511. Je to sice stavba státní, na dopravu ve městě ale bude mít vliv. Vyhlížíte pět set jedenáctku?
Vyhlížím. Nejen jako zástupce Prahy, ale i jako obyvatel Jižního Města. Až bude hotová, přestanou jezdit kamiony nejen přes Jižní Město, ale i přes Spořilov. Tam jsem bydlel dřív, mám tedy osobní zkušenost s tím, jak velký problém to je. Obyvatelům se výrazně uleví, tuto část okruhu potřebujeme. V žádném případě si od toho ale neslibujme, že okruh odvede osobní automobily z centra.
Neexistuje žádný odborník, který by veřejně řekl, že okruhy pomohou vyřešit problém se zácpami v centru. Takovou moc nemá okruh ani vnější, ani vnitřní. Když chcete jet centrem města, tak se z ničeho nic nerozmyslíte, že pojedete přes Běchovice. Rozhodně to tedy nepomůže ani magistrále. Lidí, kteří na ní nemají plánovaný začátek cesty, je zhruba dvanáct procent, což je málo. Je tedy na čase si přiznat, že paralelně s tím, jak se budou stavět okruhy, bude potřeba vyřešit dopravu v centru. Odborníci říkají, že až se dostaví mezi oběma okruhy všechny radiály, v centru naopak aut přibude. Ale to už se ví zhruba od roku 2004.
Berete to tedy jako fakt, nikoli jak střet různých přístupů?
Jen říkám, že je dobré nespoléhat na to, že okruh vyřeší problémy centra. I tak ho ale samozřejmě potřebujeme, především kvůli kamionům.
Jak tedy vyřešit problémy v centru Prahy?
Musí přijít opatření typu omezení zbytného tranzitu. Bavíme se o tom na Smetanově nábřeží nebo na Malé Straně. Byl to mimochodem také původní plán – až se otevře tunel Blanka, zavře se Malá Strana. Když na to ale došlo, nenašla se politická odvaha to udělat.
Vy máte omezení zbytného tranzitu na Malé Straně a na Smetanově nábřeží v programovém prohlášení. Co to reálně znamená?
Programové prohlášení bylo jednomyslně schváleno, teď ale musíme najít způsob, který bude podložený daty. Ta by pak o opatření měla přesvědčit členy rady. Diskutujeme, počítáme a prověřujeme – nejen mezi sebou, ale i s městskými částmi. Není to úplně jednoduché, ale kdyby to jednoduché bylo, tak už je to pravděpodobně dávno hotové.
Chcete mít tedy nějaký výsledek do konce volebního období?
Myslím, že do té doby se dohodneme, jak to udělat. I kdyby mělo jít o pilotní program na rok, který by se následně vyhodnotil. Pak bychom mohli říct, jaký vliv to má třeba na zpožďování tramvají, což je základní problém, který se snažíme vyřešit. Zpoždění v těchto lokalitách se přenáší do celé sítě a má vliv na vnímání kvality MHD. Když si lidé budou myslet, že nefunguje správně, nebudou ji chtít používat a sednou spíš do aut. Takže se ještě víc zahustí tranzit ve městě a budeme se točit v kruhu – auta budou stát na tramvajových kolejích, což povede ke zpožděním a lidé sednou do aut ještě víc. Tento kruh je nutné přerušit.
V poslední době probíhala také debata o tom, že by se do centra pouštěla jen auta, která mají emisní plaketu vyšší než Euro 5. Podporujete to?
Řešili jsme zpoplatnění vjezdu do dvou centrálních úseků: do části Malé Strany, kde jde primárně o Karmelitskou ulici, a na Smetanovo nábřeží, a to pomocí městské vyhlášky, což umožňuje zákon. Bylo to motivováno právě těmi zpožděnými tramvajemi. Omezení vjezdu do centra emisní plaketou, což funguje třeba v Londýně, je specifický typ zaměřený především na to, aby byl ve městě čistý vzduch. Na to tady ale žádná legislativa momentálně neexistuje.
A co navázání emisní plakety na možnost mít parkovací oprávnění?
To by šlo a něco podobného v reformě parkovacích stání zvažujeme. Počítá se s tím v novém typu celoměstského parkovacího oprávnění, kde by měla být jiná cena pro bezemisní motor a jiná pro spalovací.
U parkovacích stání pro rezidenty je ale problém jiný. Jde převážně o auta, která v drtivé většině stojí a nehýbou se. Lidé s nimi vyjedou akorát na víkend na chatu. Existuje výzkum, který říká, kolik hodin auta stráví v pohybu, a oproti carsharingu, taxislužbě nebo přepravním společnostem je to skutečně velký rozdíl. Většinou jde tedy o auta uskladněná ve veřejném prostoru a je potřeba brát v potaz, že elektromobil zabírá místo úplně stejně jako auto se spalovacím motorem. A na to by parkovací reforma měla mířit.