Praha schválila přísnější pravidla pro sdílená kola, Rekola i Nextbike je kvitují. Koloběžky ale město prozatím neřeší
Sdílená kola i koloběžky se v posledních letech staly běžnou součástí ulic hlavního města, ne vždy se ale jejich užívání obejde bez problémů. Pražský magistrát proto připravil nové znění memoranda, které chce uzavřít s poskytovateli sdílených kol. V pondělí jeho znění posvětili i městští radní. Provozování kol čekají přísnější podmínky, největší hráči Rekola a Nextbike i tak změny kvitují. Memorandum však neřeší elektrokoloběžky, u kterých chce Praha docílit, aby za ně provozovatelé museli městu platit.
Město již memorandum s poskytovateli sdílených dopravních prostředků uzavřelo v minulém volebním období. Současná koalice ho v roce 2019 vypověděla firmě Lime, která provozuje v ulicích metropole sdílené elektrokoloběžky a která podle vedení magistrátu porušovala podmínky dohody. Nyní magistrát na základě ohlasů veřejnosti i městských částí připravil obsáhlejší znění memoranda, jež nahradí to původní.
Jedním z nových požadavků je například definování lokalit, kde bude město po provozovatelích požadovat nemožnost parkování jejich kol. Konkrétně se má jednat o okolí některých ministerstev, další budovy se zvláštní ochranou a také parky, jmenovitě Stromovku, Letenské sady, Petřín, Vítkov a oboru Hvězda.
Náměstek primátora Adam Scheinherr zároveň zmínil další zpřísnění podmínek pro provozovatele jako požadavek na rychlé odstranění špatně zaparkovaných kol, infolinku v českém jazyce či povinnost mít pojištění zodpovědnosti za škody způsobené uživateli sdílených kol. Největší provozovatelé sdílených kol v Praze podle Scheinherra již předběžně vyjádřili ochotu dokument podepsat. Rekola a Nextbike s městem už spolupracují, lidé s předplaceným kuponem na Lítačku si je mohou na 15 minut zdarma půjčit několikrát denně.
„S magistrátem jsme byli v kontaktu po dobu přípravy, stejně jako ostatní zástupci bikesharingů v Praze. Ač se k nám ještě nedostalo schválené znění, nepředpokládáme nějaké překvapení, a tak ho budeme moci podepsat,“ říká pro CzechCrunch Vít Ježek, zakladatel a ředitel Rekol.
Nové memorandum chce v hlavním městě podpořit také Nextbike. „Formálněji nastavuje minimální standardy služby, které by mělo vyžadovat každé město. Tyto požadavky se snažíme splňovat už od doby, co jsme v Praze sdílená kola začali provozovat v roce 2020, a tak to z našeho pohledu není nic nového,“ komentuje pro CzechCrunch Tomáš Karpov, provozní ředitel.