Praha schválila přísnější pravidla pro sdílená kola, Rekola i Nextbike je kvitují. Koloběžky ale město prozatím neřeší

Peter BrejčákPeter Brejčák

nextbike-rekola-2

Foto: PID

Sdílená kola společností Nextbike a Rekola

0Zobrazit komentáře

Sdílená kola i koloběžky se v posledních letech staly běžnou součástí ulic hlavního města, ne vždy se ale jejich užívání obejde bez problémů. Pražský magistrát proto připravil nové znění memoranda, které chce uzavřít s poskytovateli sdílených kol. V pondělí jeho znění posvětili i městští radní. Provozování kol čekají přísnější podmínky, největší hráči Rekola a Nextbike i tak změny kvitují. Memorandum však neřeší elektrokoloběžky, u kterých chce Praha docílit, aby za ně provozovatelé museli městu platit.

Město již memorandum s poskytovateli sdílených dopravních prostředků uzavřelo v minulém volebním období. Současná koalice ho v roce 2019 vypověděla firmě Lime, která provozuje v ulicích metropole sdílené elektrokoloběžky a která podle vedení magistrátu porušovala podmínky dohody. Nyní magistrát na základě ohlasů veřejnosti i městských částí připravil obsáhlejší znění memoranda, jež nahradí to původní.

Jedním z nových požadavků je například definování lokalit, kde bude město po provozovatelích požadovat nemožnost parkování jejich kol. Konkrétně se má jednat o okolí některých ministerstev, další budovy se zvláštní ochranou a také parky, jmenovitě Stromovku, Letenské sady, Petřín, Vítkov a oboru Hvězda.

Náměstek primátora Adam Scheinherr zároveň zmínil další zpřísnění podmínek pro provozovatele jako požadavek na rychlé odstranění špatně zaparkovaných kol, infolinku v českém jazyce či povinnost mít pojištění zodpovědnosti za škody způsobené uživateli sdílených kol. Největší provozovatelé sdílených kol v Praze podle Scheinherra již předběžně vyjádřili ochotu dokument podepsat. Rekola a Nextbike s městem už spolupracují, lidé s předplaceným kuponem na Lítačku si je mohou na 15 minut zdarma půjčit několikrát denně.

vit-jezek-rekola

Foto: Rekola

Vítek Ježek, zakladatel a ředitel bikesharingu Rekola

„S magistrátem jsme byli v kontaktu po dobu přípravy, stejně jako ostatní zástupci bikesharingů v Praze. Ač se k nám ještě nedostalo schválené znění, nepředpokládáme nějaké překvapení, a tak ho budeme moci podepsat,“ říká pro CzechCrunch Vít Ježek, zakladatel a ředitel Rekol.

Nové memorandum chce v hlavním městě podpořit také Nextbike. „Formálněji nastavuje minimální standardy služby, které by mělo vyžadovat každé město. Tyto požadavky se snažíme splňovat už od doby, co jsme v Praze sdílená kola začali provozovat v roce 2020, a tak to z našeho pohledu není nic nového,“ komentuje pro CzechCrunch Tomáš Karpov, provozní ředitel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Oba se shodují na tom, že provozovatelé sdílených kol obecně s novými pravidly nemají problém, ale že problém je na straně elektrokoloběžek. „Je vhodné říct, že dlouhodobě s bikesharingem nebývá problém. Slýcháváme spíše problémy s elektrokoloběžkami, které nejsou součástí memoranda. Jako zastánce dohod a dlouhodobých řešení doufám, že jejich poskytovatelé a magistrát najdou společnou řeč,“ popisuje Ježek.

„Uvidíme, jestli memorandum podepíšou i provozovatelé elektrokoloběžek. Jako celek by to poté mohlo přinést pouze pozitivní změny. Podle nás by měli podléhat stejným pravidlům, protože část veřejnosti hází obě služby do jednoho pytle a my nechceme být součástí negativního veřejného mínění, ačkoliv budeme dodržovat všechna domluvená pravidla,“ doplňuje Karpov.

Lime je připraven pravidla pro kola aplikovat i na koloběžky

Nově schválené memorandum se sdílených koloběžek netýká. Jejich největší provozovatel Lime čelí v metropoli dlouhodobě kritice, podle Scheinherra provozovatelé koloběžek nechtějí na memorandum přistoupit. „Jednáme s nimi, ale bohužel na ně nemáme žádnou páku, takže v podstatě s nimi nic nezmůžeme,“ řekl Scheinherr.

„Memorandum v Praze uzavíráme pro elektrická sdílená kola. I když se memorandum na koloběžky nevztahuje, tak podmínky v něm obsažené se budeme snažit aplikovat i na koloběžky Lime. To znamená, že vše, co Praha požaduje pro sdílená kola, automaticky aplikujeme i pro sdílené koloběžky. S panem náměstkem se naopak snažíme sednout k jednomu stolu, ale za poslední rok se nám to nepodařilo,“ reagoval pro CzechCrunch Václav Petr ze společnosti Lime.

lime-2-1

Foto: Praha 3

Elektrické koloběžky značky Lime v Praze

Podle jeho slov Lime s ostatními provozovateli sdílené mikromobility vytvořil pracovní skupinu a plánuje obcházet jednotlivé městské části s provozním plánem, který by určoval místa k parkování, omezoval rychlost v místech s vyšší koncentrací chodců a podobně. Podobnou spolupráci už má provozovatel koloběžek od loňského léta nastavenou s Prahou 3.

„Odezva je nad míru pozitivní. Věřím, že se nám to podaří i v ostatních městských částech. Největší výzvu vidíme ve vnímání parkování sdílených prostředků. Praha 3 vytyčila na sedmi kilometrech čtverečních přibližně 200 parkovacích míst. Uživatel má tedy stále možnost zaparkovat relativně blízko cílové destinaci, ale zároveň nemůže parkovat kdekoliv. Toto je nastavení, které je optimální a jednotlivé městské části by nám nejvíce pomohly, když by ve spolupráci s námi tato místa vytvářela,“ doplňuje Petr.

Praha se chystá zpoplatnit provozovatele elektrokoloběžek

Samotný magistrát má však s provozovateli elektrokoloběžek trochu jiné plány. Podle Scheinherra se chce Praha inspirovat v Hradci Králové, který nedávno schválil vyhlášku, podle které musí provozovatelé za kola a koloběžky s přídavným elektromotorem platit za každý zabraný metr čtvereční denně tři koruny.

Praha v minulosti podle Scheinherra ve vztahu k elektrokoloběžkám usilovala o něco podobného, ale narazila u ministerstva financí, které se vyjádřilo v tom smyslu, že to není možné. Platnost postupu nicméně nyní Hradci Králové potvrdilo ministerstvo vnitra, které chce Praha oslovit a v případě kladného stanoviska jít stejnou cestou. „Očekávám, že v tomto týdnu odešleme dotaz na ministerstvo vnitra a bude záležet, jak rychle nám odpoví,“ řekl náměstek.

S přispěním ČTK.

Švédské dodávky na baterky do evropských ulic vyjedou už letos. Zájemci vytvořili objednávky za 30 miliard korun

volta-trucks-zero2

Foto: Volta Trucks

Volta chce řešit problematiku znečišťování měst dodávkami svým modelem Zero

0Zobrazit komentáře

Květiny, pečivo, nové módní kousky či knihy, to všechno je potřeba každý den rozvézt do obchodů po celém městě. Tento úkol je nejčastěji vkládán do rukou dodávek či menších náklaďáků vybavených neekologickými dieselovými motory, které tak do městských ulic přivážejí také hluk, emise a znečištění. Řešit to chce švédský startup Volta Trucks se svými náklaďáčky na baterie. Ty má v plánu začít vyrábět ještě v letošním roce, k čemuž mu poslouží čerstvá investice.

Zahájení výroby kompaktního elektrického trucku jménem Zero plánuje Volta na závěr letošního roku. Aby však byla schopna přejít z fáze vývoje do fáze výroby, bylo nutné vynaložit nemalé finanční prostředky získané prostřednictvím několika kol financování. To poslední, v pořadí již čtvrté uzavřela Volta před několika dny s novým kapitálem ve výši 230 milionů eur.

Částka v přepočtené výši přibližně 5,5 miliardy korun se přidává k investici ze září loňského roku a navyšuje celkovou valuaci společnosti na 433 milionů eur, tedy více než 10,5 miliardy korun. Stejně jako v předchozím případě vedly celé kolo financování společnosti Luxor Capital a Byggmästare Anders J Ahlström Holding, které do Volty investovaly již v září.

volta-trucks-zero1

Foto: Volta Trucks

Model Zero je specifický svou koncepcí řidiče sedícího uprostřed výrazně prosklené kabiny

Volta chce získaný kapitál použít k financování veškerých inženýrských a obchodních operací, jež budou zahájení výroby předcházet. O její model Zero je podle společnosti velký zájem. Ve svých rukou by měla aktuálně držet objednávky na pět tisíc vozidel v celkové hodnotě přesahující 1,2 miliardy eur, tedy bezmála 30 miliard korun. Tyto vozy chce nabízet prostřednictvím přímého prodeje i v rámci leasingu spojeného se službou nabíjení, servisem a pojištěním.

Model Zero chce na trh přinést malou revoluci. Nejenže dává vzniknout zcela novému segmentu elektrických užitkových vozů určených výhradně do městských ulic, ale od konvenčních dodávek a náklaďáků se výrazně vzdaluje i svým vzhledem. Sedadlo řidiče je situováno uprostřed kabiny, která díky prosklení nabídne bohatý výhled do všech stran.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

První kusy by se měly v rámci testovacího provozu objevit v ulicích Londýna a Paříže už v polovině letošního roku. Na rok následující je pak v plánu produkce zmíněných pěti tisíc kusů modelu Zero, přičemž výrobní kapacita bude postupně navyšována a v roce 2025 tak Volta počítá s produkcí až 27 tisíc vozů, jejichž nabídku chce do té doby rozšířit o různě velké modely.

Kompletace elektrododávek bude probíhat v rakouském závodu Steyr Automotive. Baterie, které mají na jedno nabití poskytnout dojezd až 193 kilometrů, má dodávat společnost Proterra. Její služby mimo jiné využívá také americká automobilka Nikola, která vyvíjí elektrické trucky a v blízké budoucnosti chce na trh přinést také tahače poháněné vodíkem.

volta-trucks-zero4

Foto: Volta Trucks

Volta Zero, elektrická dodávka určená do městských ulic