Praha ukázala, jak bude vypadat železniční most po přestěhování. V původních pilířích by mohla být kavárna

Ocelová konstrukce železničního mostu by nově měla spojit Modřany a Velkou Chuchli, a to v místě, kde nyní pluje přívoz.

Eliška NováEliška Nová

zeleznicni-most-4

Foto: Facebook Petra Hlaváčka

Nová poloha pro konstrukci pražského železničního mostu

0Zobrazit komentáře

Byť spousta lidí stále protestuje, Správa železnic už shání na nový most pod pražským Vyšehradem projektanta. Místo výtoňského železničního mostu má stát nová spojnice, která umožní rozvoj dopravy. Most, který stojí přes Vltavu nyní, je ale památkou, a měl by být tedy zachován. V plánu je přestěhovat ho na jiné místo. Pražští radní nyní zveřejnili jeho budoucí podobu.

Ocelová konstrukce by se měla přesunout po Vltavě o kus dál a nově spojit Velkou Chuchli s Modřany. Konkrétně by most spojil ty části břehu, mezi kterými v současnosti pluje přívoz se značkou P4. Vlaky už by po mostě nejezdily, sloužil by pěším a především cyklistům. Na novém místě by totiž spojil dvě významné cyklistické trasy podél Vltavy. „Součástí návrhu bude i návrat původních secesních prvků a oprava konstrukce,“ uvádí pražský náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

„Díky tomu by Praze zůstala ikonická oblouková dominanta, která Pražanům přirostla k srdci,“ dodává také náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib, podle kterého je navíc velký zájem o propojení těchto dvou částí Prahy, což dokazuje obliba zmíněného přívozu. „Nové cyklopropojení by výrazně pomohlo především přetížené trase mezi Braníkem a Modřany,“ vysvětluje Hřib.

Případný přesun mostu bude podle něj velmi náročný a konstrukce se bude muset převážet po řece na pontonech. Hřib také dodává, že v místě Barrandovského a aktuálně stavěného Dvoreckého mostu by navíc musela plout pod hladinou. „Věřím ale, že zachování dědictví našich předků za to stojí,“ dodal náměstek pro dopravu.

Na místě současné konstrukce by měly zůstat kamenné pilíře. Oblouky by pak podle Hlaváčka měly být díky úpravě nově zpřístupněny, to znamená, že by v nich v budoucnu mohla být například kavárna.

Důvod celé rošády stojí především na rozvoji železniční dopravy v Praze. V místě by totiž mělo v budoucnu vést až pět tratí – tři na povrchu a dvě pod ním. Na dvě koleje pod zem by se měly přemístit příměstské vlaky, pro které je trať důležitá už dnes. Na povrchu by pak místo nich měla jezdit dálková železniční doprava, příměstská jen částečně, trať by každopádně měla sloužit rovněž pro obsluhu města. Právě kvůli ní má na konci nového mostu vzniknout také zastávka.

„Současná dvojkolejná konstrukce nahradila původní jednokolejnou už po třech dekádách provozu v roce 1901. Pražané proti tomu zprvu protestovali, postupně ale nový most přijali za svůj, umožnil totiž potřebné rozšíření železniční dopravy. A stejnou situaci zažíváme i dnes. Výtoň je úzkým hrdlem železniční sítě, které musíme rozšířit, abychom zvládli rostoucí požadavky na příměstskou i regionální dopravu,“ komentuje Hlaváček.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ministr dopravy Marin Kupka rozhodl o pokračování v přípravách na nový most na konci loňského roku. Argumentoval tím, že tři koleje, které má stavba mít, jsou nezbytné. Kupka zároveň přislíbil, že stát bude s hlavním městem hledat pro současný most novou lokalitu. Už tehdy se hovořilo o Modřanech. Kupka se opíral také o studii, podle které by rekonstrukce stávajícího mostu prodloužila jeho životnost o třicet let, zatímco ten nový má sloužit lidem století. Stavba nového mostu by zároveň měla vyjít o čtyřicet procent levněji a měla by být hotová o rok a půl dřív než případná rekonstrukce.

Vniveč přišlo i trestní oznámení podané na Správu železnic kvůli tomu, že je současný most v havarijním stavu. Iniciativa Nebourat ho podala kvůli tomu, že se o něj státní společnost údajně nestarala, respektive neopravovala ho a nechala ho dojít do současného stavu, i když ho měla na starosti. Policie ovšem v polovině července oznámila, že trestní stíhání ve věci nezahájí.

Správa železnic pak letos v květnu začala hledat projektanta pro novostavbu. Práce by podle odhadů mohly začít už v roce 2027, trvat by pak měly zhruba dva roky. Náklady by se měly pohybovat okolo 3,4 miliardy korun.

Jeden z největších projektů v centru Prahy je částečně u konce. Savarin otevře v září

Obklopuje nejvýznamnější ulice centra Prahy a v budoucnu je má propojit. Zatímco barokní palác je skoro hotový, vnitroblok bude za pár let.

Eliška NováEliška Nová

savarin-23

Foto: Crestyl

Palác Savarin otevře už v září

0Zobrazit komentáře

Stojí hned vedle budovy Černé růže, před časem ale barokní perlu opláštilo lešení, a z mapy tak zmizela. Nyní se ale rekonstrukce paláce Savarin v pražské ulici Na Příkopě blíží do finále. Otevře už na podzim, v následujících letech se ale budou opravovat navazující stavby a také vnitroblok.

Rekonstrukce za půl miliardy korun začala na konci roku 2021 a řešila se v posledních letech pro pár momentů hned několikrát. Prvním byly podzemní garáže – rampy, skrze které by do nich auta sjížděla, měly být původně v dolní části Václavského náměstí. Nakonec developerská společnost Crestyl od plánů ustoupila a kapacitu garáží snížila, takže auta budou do garáží vjíždět z okolních ulic.

Druhým momentem je zavření oblíbené hospody V Cípu, která musela původní zástavbě ustoupit už v roce 2014. Podnik ve slepé uličce, po které nesla jméno, neunikl demolici, nakonec se přestěhoval do Michalské ulice, vzdálené pěšky čtvrt hodinky.

Rekonstrukce barokního paláce, je nyní těsně před dokončením. „V současné době tu probíhají některé dílčí práce v interiérech. Samotná kolaudace by se pak měla uskutečnit začátkem podzimu a následně se palác otevře veřejnosti,“ uvedl pro CzechCrunch mluvčí společnosti Crestyl Ondřej Micka. První akcí, která by se v novotou zářící stavbě měla konat, bude Prague Art Week. Program by pak měl pokračovat v podobném duchu, ostatně právě v Savarinu by měla najít stálý prostor také Slovanská epopej.

Kultura ale nebude to jediné, co palác zaplní. Savarin sídlí na jedné z nejdražších ulic, a tak je jasné, že by tu měli být i další nájemci včetně různých obchodů. O tom, kdo to bude, se nyní intenzivně jedná, konkrétní jména by se měla objevovat v následujících týdnech.

Budova, které se říká také palác Sylva-Taroucca, Nostický či palác Piccolomini, je dílem Kiliána Ignáce Dientzenhofera a už od dubna ji zdobí i sochy. Jde o kopie původního díla Ignáce Františka Platzera, který zkrášlil nejen Savarin, ale také Pražský hrad či vídeňský Schönbrunn. Sochy se nachází na průčelí budovy i v interiérech. Jde o Satyra, Nymfu, Labuť a řadu ozdobných váz.

Tím to ale nekončí, jestliže barokní perla je investicí za půl miliardy, celý projekt vyjde na deset. „Savarin se skládá ze čtyř na sebe navazujících a vzájemně propojených částí, z nichž každá bude mít svůj vlastní charakter a způsob využití,“ líčí Micka s tím, že rekonstrukcí projdou všechny zanedbané historické budovy. Mezi nimi je i jízdárna, která je nyní veřejnosti skryta, pamatovat si ji mohou ale právě návštěvníci hospody V Cípu, byla totiž přímo naproti. Jedná se mimochodem o jedinou dochovanou stavební kompozici paláce a navazující jízdárny v Praze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Savarin a okolní budovy tvoří vnitroblok mezi ulicemi Na Příkopě, Panská, Jindřišská a Václavským náměstím a počítá se s tím, že obnovou projde vše, co tyto ulice obklopuje. Navíc má mít zásah urbanistický přesah, protože všechna tato místa se po dokončení rekonstrukce propojí. Spojí je totiž pasáže.

Uprostřed má vzniknout veřejný prostor se zelení, s otevřeným prostranstvím včetně komerčních ploch. Mezi palácem a jízdárnou bude obnovená zahrada, která tu byla i historicky. Prostor pak doplní úplně nový vchod do stanice metra Můstek.

Pro své plány má Crestyl povolení památkářů, respektive má kladné stanovisko od magistrátního Odboru památkové péče i od Národního památkového ústavu. Podle Micky má také podporu pražského Institutu plánování a rozvoje, hlavního města a Prahy 1. Nyní je projekt ve fázi územního řízení, což je předstupeň stavebního povolení. Od zahájení stavby pak další práce potrvají další tři roky. Termín podle Micky zatím předjímat nelze.

Zastavěné bylo místo ohraničené čtyřmi významnými pražskými ulicemi už před vznikem paláce. Stávalo tady několik domů, které byly postupně sloučeny v jeden celek. V polovině osmnáctého století dostaly současnou podobu, kterou jim vtiskl právě architekt Dientzehonfer. Někdejší barokní zahrada zanikla v roce 1927, kdy tu byla založena kavárna Savarin, pojmenovaná po právníkovi a prý také labužníkovi Brillat-Savarinovi.

V kavárně se mimo jiné scházeli členové Rotary klubu, mezinárodního uskupení, které sdružuje podnikatele podporující etiku a světový mír. Patřil k nim Jan Masaryk, Miloš Havel či Vladimír Rott, který založil dodnes fungující železářství U Rotta. Později sem chodívali také členové Společenského klubu, který založil novinář Ferdinand Peroutka.