Pražské metro slaví padesát let. Na jeho počest se začal vyrábět také stejnojmenný dezert
Ve čtvrtek 9. května 1974 to byla velká sláva. Na otevření metra se sešli všichni vrcholní komunističtí pohlaváři včetně Gustáva Husáka.
Pražské metro slaví 50 let
Dlouho se mělo za to, že Prahu bude brázdit buď tramvaj, nebo metro, jedna kolejová doprava měla stačit. Nesmysl, řeklo by se dnes – a naštěstí k tomu došli i městští plánovači. Metro, které jede pod zemí až osmdesát kilometrů v hodině, nic mu nepřekáží a putuje napřímo, nikoli jak velí ulice, by Praze chybělo. Za posledních padesát let, co existuje, o tom není pochyb.
Naostro vyjelo vůbec první metro do tunelu 9. května 1974. Ještě pořád možná někoho překvapí, že nešlo o linku A, ale C. Céčko se mohlo spustit spolu s tím, jak se dostavěl Nuselský most. A právě na ten se čekalo. Původně měla vůbec první souprava v Praze vyjet už o čtyři roky dřív. Po několika dalších termínech padla volba na 1. červenec roku 1973, nakonec byl ale tlak na to otevřít o tři měsíce dřív a 9. květen, kdy si Sovětský svaz a země podléhající jeho vlivu připomínaly konec druhé světové války, nebyl samozřejmě vybrán náhodně.
Není proto divu, že se otevření červené trasy stalo největší politickou událostí roku. Metro totiž tehdy otevíral sám generální tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák, který měl po boku všechny další vrcholné funkcionáře komunistické strany. Zprovozňovali úsek, který vedl ze zastávky Kačerov na Florenc (tehdy Sokolovská). Tomu všemu mimochodem předcházelo zahloubení stanice na Klárově, kudy však nakonec souprava metra nikdy neprojela – posloužila pouze ověření projektu a vznikl z ní alespoň kryt. Na počest první linky podzemní dráhy se pak ve stejném roce začal vyrábět také oblíbený dezert, pojmenovaný jak jinak než Metro. Ten tedy rovněž slaví padesátku
Vlak dnes i nadále v tubusu Nuselského mostu projíždí, jen celková trať je o něco delší. V roce 1975 se začalo stavět pokračování směrem na Háje, jezdit se sem začalo o pět let později. Ještě před revolucí přišlo rozšíření směrem na nádraží v Holešovicích, na další se pak čekalo dvacet let. Nové stanice céčku totiž přibyly až v roce 2004, a to směrem na Ládví, a pak v roce 2008 na druhou stranu do Letňan. Dnes má trasa C dvacet stanic, měří 22,4 kilometru a přejet z jedné konečné na druhou trvá 37 minut. Zvláštností céčka je, že mezi stanicemi Muzeum a Hlavní nádraží je nejkratší vzdálenost z celé sítě – pouhých 425 metrů.
Druhou linkou, kterou Pražané poznali, bylo áčko, které se otevíralo se v roce 1978. A i to se svezlo s politikou tehdejšího režimu. „Ze zahájení provozu metra C se všichni Pražané upřímně radovali. Ale první áčko, to už bylo opravdu jenom o politice. Dopravní význam se trochu ztrácel,“ vyprávěl před lety pro Hospodářské noviny dnes už zesnulý archivář pražského dopravního podniku Pavel Fojtík.
A proč se vlastně céčko otevřelo dřív než áčko? I na to uměl Fojtík odpovědět. „Když kreslíte sítě, přemýšlíte, odkud kam se postaví tunely, a pracovně si je označíte. Už se pravděpodobně nikdy nedozvíme, jestli áčko bylo pro směr Dejvice–Vinohrady, protože tenhle směr se tradičně považoval za jeden z nejdůležitějších. To, že se zrovna zvolila trať s pracovním názvem C, je náhoda,“ vyprávěl archivář.
Áčko stálo v první fázi mezi stanicemi Náměstí Míru a Dejvická. Navázaly stanice Jiřího z Poděbrad, Flora a Želivského, pro kterou se mimochodem uvažovalo o názvu Olšany. Před revolucí se stihlo ještě prodloužení na Strašnickou, zatímco Skalka se otevírala až v roce 1990. Na dnešní konečnou, tedy na Depo Hostivař, se začalo jezdit až o šestnáct let později. Poslední rozšíření trati se otevřelo v roce 2015, a to za Dejvickou. Čtyři nové stanice dnes končí Nemocnicí Motol. Suma sumárum má zelená linka sedmnáct stanic, měří 17,13 kilometru a z konečné na konečnou to trvá 31 minut. Na áčku je mimochodem nejhlubší stanice, a to Náměstí míru. Je 53 metrů pod zemí.