Před 25 lety vznikla nejchytřejší sci-fi hra všech dob. Sid Meier’s Alpha Centauri má co říct i dnes
Tvůrce slavné Civilization a jeho parťáci založili slavné studio Firaxis. Jednou z jeho nejlepších her je polozapomenutý sci-fi klenot.
Zapomeňte na všechny ty Mass Effecty, Starfieldy, Cyberpunky, Stellarisy, XCOMy a Star Citizeny. Mezi sci-fi videohrami se nad ostatní svými myšlenkami tyčí Sid Meier’s Alpha Centauri. Sice právě slaví pětadvacet let od vydání, ale svou hratelností pobaví i dnes. A především svou chytrostí, nápadem a až filozofickým pojetím je možná ještě relevantnější než v době svého vzniku. Planeta Chiron v systému Alfa Centauri totiž odhaluje lidskou povahu tak, jak to ve svých knihách umí třeba Arthur C. Clarke či Isaac Asimov.
Sid Meier, Sid Meier… že vám to jméno něco říká? No ano, to je přece ten vývojář, který dal světu Civilization. Jednu z nejoblíbenějších a nejúspěšnějších strategických her všech dob, která už čítá šest hlavních dílů. Svůj zvolený národ v nich vedete skrz dějiny, z malého kmene budujete světovou velmoc, zakládáte města, velíte armádám, udržujete diplomatické styky a určujete směr vývoje vaší kultury i výzkumu nových technologií. Od kola a psaní přes střelný prach až po kosmický program.
Civilization je jednoduše herní ikona, jejíž věhlas sahá až ke hvězdám. A právě ke hvězdám jste se začátkem února roku 1999 vydali v Sid Meier’s Alpha Centauri. Ve hře, která je tak trochu polozapomenutým klenotem ve stínu gigantického úspěchu svého historického vzoru. Ale to neznamená, že by nedokázala okouzlit neskutečnou nádherou, a dokonce v mnohém zazářit ještě víc než známější předchůdce.
Einstein by se obracel v hrobě. Nejenže Bůh hraje v kostky, ale ty kostky jsou cinknuté.
Alpha Centauri a Civilization toho ale mají především mnoho společného. Samozřejmě obě hry spojuje jméno a práce Sida Meiera, ačkoliv hlavní roli u sci-fi strategie měl jeho parťák Brian Reynolds, se kterým spoluzaložili studio Firaxis. Dále to, že oba tituly jsou zástupci takzvaných 4X strategií – z anglických slov explore, expand, exploit a exterminate, tedy volně přeloženo průzkum, rozšiřování vaší říše, využívání zdrojů a konečně vyhlazení vašich soupeřů.
Styčným bodem je ale i taková zdánlivá drobnost jako to, že jedním ze způsobů vítězství v sérii Civilization je sestavení obrovské vesmírné lodi, jež pod vlajkou Organizace spojených národů na své palubě nese kolonisty ke skutečnému a Zemi nejbližšímu hvězdnému systému. Tam začíná příběh Sid Meier’s Alpha Centauri, jedné z nejpřemýšlivějších videoher vůbec.
Jenže hvězdolet postihne tragédie. Kapitána někdo zavraždí, spojení se Zemí je přerušeno a o přízeň posádky i kontrolu nad planetou začne soupeřit sedm vlivných osobností. Meze etiky překračující šéf vědecké výpravy Prochor Zacharov. Hyperkapitalistický byznysmen Nwabudike Morgan. Náboženská fundamentalistka Miriam Godwinsonová. Kolektivistický kancléř Šeng-ťi Jang. Vojačka Corazon Santiagová. Idealistický komisař OSN Pravin Lal. Ekologicky zaměřená botanička a bioložka Deirdre Skye.
Jistě, sedmero představitelů jednotlivých herních frakcí může působit jako obsazení politického sitcomu. Jsou tak trochu karikaturou poplatnou tomu, aby hra nabídla rozlišné herní styly. Jenže ideologie každé strany a jejího zástupce jsou skutečné a ve hře mají nemalý vliv. A postupně odhalované charakterové rysy jednotlivých osobností jdou mnohem hlouběji než první dojem. I z otravné a nenáviděné pánbíčkářky se vyklube někdo hodný naslouchání, když varuje před nebezpečím technologií a totality.
I to je jeden z důvodů, proč Alpha Centauri zdaleka není jen „Civilization ve vesmíru“. Samozřejmě, i v historické sérii vybíráte třeba mezi militaristickým Římem a staviteli z Egypta. Ale povahy jednotlivých představitelů – mimochodem s mnoha nadabovanými replikami – v SMAC pomáhají budovat ve videohrách málokdy překonaný zážitek koketující až s filozofií.
V Sid Meier’s Alpha Centauri jako by ožila díla Arthura C. Clarka, Isaaca Asimova, Franka Herberta, Raye Bradburyho a dalších velikánů vědeckofantastického žánru. Včetně těch mnohem méně idealistických, než je vyjmenovaná čtveřice inspirací. Hra totiž není výletem do zářivé budoucnosti lidstva a rozepsáním nové, lepší kapitoly jejího vývoje. Kdepak, od prvních sekund vás ponoří do morálních dilemat a položí vám spoustu otázek, na které není ani ve hře, ani ve skutečném světě snadné odpovědět.
Jak si poradíte s občanskými nepokoji? Různé technologie vám v řeči herních mechanismů poskytnou jednoduchou odpověď, stačí použít ten či onen nástroj a postihů se zbavíte. Ale je odstranění vandalů prostřednictvím automatizovaných zbraňových systémů či vymývání mozků protestujících dělníků to správné řešení? A když je řeč o technologiích, kde je hranice mezi nutným a ospravedlnitelným lidským poznáním a nespoutaným, nezodpovědným a životy ohrožujícím pokrokem?
Také se můžete pustit do terraformace planety a její prostředí měnit podle předobrazu Země. Té stejné Země, kterou jste zdevastovali a zanechali jejímu osudu. V takovém případě ale brzy zjistíte, že jste se stali invazivním druhem. A že ekosystém planety je mnohem složitější, než by se z všudypřítomných houbových hájů a podivných červů mohlo zdát. Když se ale pokusíte žít ve stále větším souladu s novým domovem lidstva, zjistíte, že možná začínáte ztrácet právě svou lidskost…