Před dvaceti lety vyšel Pán prstenů: Návrat krále. Vyvrcholení fantasy trilogie se zapsalo do dějin
V prosinci roku 2003 do kin vstoupil Pán prstenů: Návrat krále. Z extrémně riskantního filmu se stala ikona kinematografie, která dodnes nezestárla.
Kino Embassy Theatre v novozélandském Wellingtonu patří mezi ta největší v zemi, nabízí sál pro více než 850 diváků. Prvního prosince roku 2003 ale ani ten největší kinosál na Novém Zélandu nemohl uspokojit zájem, jakému budova čelila. Téměř 120 tisícům lidí, kteří se kolem ní shromáždili, stěží stačil celý Wellington, kde se všemi jeho provinciemi nežije ani půl milionu obyvatel. Proč takový povyk? Probíhala zde světová premiéra Pána prstenů: Návratu krále. Už tehdy šlo o zcela zásadní projekci, s odstupem času je ale jasné, že zde přítomní byli u jedné z možná nejvýznamnějších filmových událostí vůbec.
Nešlo o nic menšího než o završení adaptace díla, které se dodnes považuje za etalon v žánru fantasy, k němuž se cokoliv dalšího přirovnává nebo se mu snaží přiblížit svými literárními kvalitami či promyšleností fikčního světa. Filmová trilogie, od jejíhož finále teď uběhly přesně dvě dekády, má ve světě audiovizuální zábavy podobný status.
Filmový Pán prstenů měl přitom mnoho předpokladů pro to, aby selhal. Peter Jackson měl za sebou už deset let režírování celovečerních projektů, ale dosud nikdy nepracoval na ničem ani zdaleka tak ambiciózním – ve filmových dějinách se ostatně o něco podobného pokusilo jen pár lidí. Adaptaci knih J. R. R. Tolkiena navíc řada věhlasných filmařů v minulosti označila za neproveditelnou a Jackson spolu se svým týmem musel bojovat o to, aby mohl naplnit svoji velkolepou vizi.
A i kdyby nic z výše zmíněného neplatilo, stále šlo o záměr natočit téměř desetihodinovou trojici filmů, srozumitelně odvyprávět příběh obsahující v sobě tisíce let dějin fantasy světa mainstreamovému publiku a udělat vše najednou tak, aby jednotlivé filmy byly připravené k premiéře s ročními rozestupy. Nemluvě o obrovském tlaku na tvůrce projektu, který ve své době z hlediska rozpočtu, rozsahu vyprávění i nutných technologických inovací prakticky neměl obdoby.
Vše ale nakonec vyšlo. A nejen to – trilogie Pána prstenů měla vzestupnou tendenci. Zatímco Společenstvo prstenu představilo složitý svět, celou řadu důležitých postav a existenciální hrozbu pro budoucnost Středozemě, Dvě věže v sérii bitev a rozdělením na několik podzápletek vše výrazně zkomplikovaly. Na Návrat krále pak zůstalo dějové i emoční vyvrcholení, které mělo představit střet principů dobra a zla v bezprecedentním, mytickém rozsahu.