Před dvěma lety nečekaně skončil v Mallu a nebylo o něm slyšet. Oldřich Bajer teď radí e-shopům
Společně s Bajerem na E-commerce eventu CzechCrunche vystoupí také zástupci firem Heureka, Alza, Mall, Shoptet, Omnicado a BaseLinker. Jak využít nástup tržišť?
Oldřich Bajer spoluzakládal Centrum, byl investorem v Zootu a vedl Mall Group
Stál u zrodu portálu Centrum.cz, jako investor také u vzniku módního e-shopu Zoot a téměř dva roky vedl Mall Group. V létě 2020 však svou štaci v e-commerce skupině nečekaně rychle skončil. A to doslova dva týdny poté, co CzechCrunchi vyprávěl o velkých plánech. Od té doby o Oldřichu Bajerovi v podstatě nebylo slyšet. „Covidové roky jsem strávil v obytňáku na cestách po Evropě s rodinou,“ vysvětluje jednoduše s úsměvem.
Od začátku letošního roku se ale šestačtyřicetiletý matador tuzemské e-commerce scény pomalu vrací zpátky do pracovního režimu. Různým projektům poskytuje konzultace a zároveň k tomu rozbíhá několik vlastních – s bývalou kolegyní koupil jihlavskou továrnu Modeta, výrobce plavek a sportovńiho textilu, kterou chtějí dostat zpět na výsluní. Investoval také do startupu Campiri, již delší dobu má podíl ve festivalu Rock for People nebo v jeho nové odnoži Park 360.
Zkušeností tak má Bajer na rozdávání. A právě o své know-how se podělí na druhém e-commerce eventu z dílny CzechCrunche již ve středu 21. září od 17.30, kde se tematicky zaměříme na jeden z největších e-commerce trendů současnosti – nástup tržišť. Jak mají e-shopy různé marketplacy využít pro svůj prospěch?
Bajera v prostoru Spojka Events Karlín doplní i další významní mluvčí. Například šéf Shoptetu Samuel Huba, ředitel Heureka Group Tomáš Braverman, Head of Sales Marketplace z Mall Group Kateřina Peštuková, Head of Marketplace z Alza.cz Jan Pípal či partneři akce Radek Klouda z BaseLinker a Lukáš Huňka z Omnicado. Partnery dále doplňuje startup Tanganica. Součástí akce je i networking, kde si hosté mohou promluvit se všemi řečníky přímo.
„I když je Česko e-commerce velmoc s největším počtem e-shopů na obyvatele v Evropě, tak tady paradoxně asi do roku 2020 reálně žádný robustní marketplace nebyl a zákazníci na nich nebyli zvyklí nakupovat. Pořád se to učí. To znamená, že zdejší obchodníci i výrobci nejsou zvyklí tržiště využívat jako prodejní kanály,“ komentuje trh Bajer, pod jehož vedením spustila marketplace Mall Group.
„To, že máme největší množství e-shopů, je dáno tím, že máme nejmenší penetraci marketplaců. Protože ne každý, kdo chce prodávat digitálně, potřebuje vlastní e-shop. Například v Polsku je to opačně, protože tam Allegro jako tržiště funguje od začátku, takže jsou na tento model zvyklí. U nás se obchodníci, zákazníci i provozovatelé zatím učí. Patnáct až dvacet let zkušeností nedoženete za pár měsíců.“ vysvětluje Bajer.
Tržiště přitom považuje za poměrně bezrizikovou cestu, jak se obchodník může buď zbavovat přebytečných zásob, nebo jak strategicky hledat další trhy a přístup k novým zákazníkům. S takovými kroky má již Bajer praktické zkušenosti z několika projektů, kterým v poslední době pomáhal.
U jednoho z nich například nabídli přebytečné zásoby v nové zemi přes Amazon za nízké ceny, aby mohl obchodník získat potřebné prostředky a nezkazil si marži a zákaznickou základnu na vlastních trzích. Další část, prémiovější zboží, pak e-shop nabídl na prémiovém tržišti Farfetch, které je známé kvalitnějším zaměřením a bonitnější klientelou. Takový krok sloužil jako test možného rozšíření do nové cílové skupiny.