Před dvěma lety nečekaně skončil v Mallu a nebylo o něm slyšet. Oldřich Bajer teď radí e-shopům
Společně s Bajerem na E-commerce eventu CzechCrunche vystoupí také zástupci firem Heureka, Alza, Mall, Shoptet, Omnicado a BaseLinker. Jak využít nástup tržišť?
Oldřich Bajer spoluzakládal Centrum, byl investorem v Zootu a vedl Mall Group
Stál u zrodu portálu Centrum.cz, jako investor také u vzniku módního e-shopu Zoot a téměř dva roky vedl Mall Group. V létě 2020 však svou štaci v e-commerce skupině nečekaně rychle skončil. A to doslova dva týdny poté, co CzechCrunchi vyprávěl o velkých plánech. Od té doby o Oldřichu Bajerovi v podstatě nebylo slyšet. „Covidové roky jsem strávil v obytňáku na cestách po Evropě s rodinou,“ vysvětluje jednoduše s úsměvem.
Od začátku letošního roku se ale šestačtyřicetiletý matador tuzemské e-commerce scény pomalu vrací zpátky do pracovního režimu. Různým projektům poskytuje konzultace a zároveň k tomu rozbíhá několik vlastních – s bývalou kolegyní koupil jihlavskou továrnu Modeta, výrobce plavek a sportovńiho textilu, kterou chtějí dostat zpět na výsluní. Investoval také do startupu Campiri, již delší dobu má podíl ve festivalu Rock for People nebo v jeho nové odnoži Park 360.
Zkušeností tak má Bajer na rozdávání. A právě o své know-how se podělí na druhém e-commerce eventu z dílny CzechCrunche již ve středu 21. září od 17.30, kde se tematicky zaměříme na jeden z největších e-commerce trendů současnosti – nástup tržišť. Jak mají e-shopy různé marketplacy využít pro svůj prospěch?
Bajera v prostoru Spojka Events Karlín doplní i další významní mluvčí. Například šéf Shoptetu Samuel Huba, ředitel Heureka Group Tomáš Braverman, Head of Sales Marketplace z Mall Group Kateřina Peštuková, Head of Marketplace z Alza.cz Jan Pípal či partneři akce Radek Klouda z BaseLinker a Lukáš Huňka z Omnicado. Partnery dále doplňuje startup Tanganica. Součástí akce je i networking, kde si hosté mohou promluvit se všemi řečníky přímo.
„I když je Česko e-commerce velmoc s největším počtem e-shopů na obyvatele v Evropě, tak tady paradoxně asi do roku 2020 reálně žádný robustní marketplace nebyl a zákazníci na nich nebyli zvyklí nakupovat. Pořád se to učí. To znamená, že zdejší obchodníci i výrobci nejsou zvyklí tržiště využívat jako prodejní kanály,“ komentuje trh Bajer, pod jehož vedením spustila marketplace Mall Group.
„To, že máme největší množství e-shopů, je dáno tím, že máme nejmenší penetraci marketplaců. Protože ne každý, kdo chce prodávat digitálně, potřebuje vlastní e-shop. Například v Polsku je to opačně, protože tam Allegro jako tržiště funguje od začátku, takže jsou na tento model zvyklí. U nás se obchodníci, zákazníci i provozovatelé zatím učí. Patnáct až dvacet let zkušeností nedoženete za pár měsíců.“ vysvětluje Bajer.
Tržiště přitom považuje za poměrně bezrizikovou cestu, jak se obchodník může buď zbavovat přebytečných zásob, nebo jak strategicky hledat další trhy a přístup k novým zákazníkům. S takovými kroky má již Bajer praktické zkušenosti z několika projektů, kterým v poslední době pomáhal.
U jednoho z nich například nabídli přebytečné zásoby v nové zemi přes Amazon za nízké ceny, aby mohl obchodník získat potřebné prostředky a nezkazil si marži a zákaznickou základnu na vlastních trzích. Další část, prémiovější zboží, pak e-shop nabídl na prémiovém tržišti Farfetch, které je známé kvalitnějším zaměřením a bonitnější klientelou. Takový krok sloužil jako test možného rozšíření do nové cílové skupiny.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPodobných strategií je možné najít hodně, podle Bajera přitom tuzemští obchodníci zatím nevyužívají všechny možnosti. „Vertikální i B2B zaměřené marketplacy začínají být stále viditelnější. U nás jejich využití zatím není běžné, i když například Zalando pro módní hráče funguje velmi dobře,“ popisuje.
Zároveň však upozorňuje, že zejména na západních tržištích je extrémně vysoká konkurence, na což české e-shopy nejsou zvyklé právě proto, že se u nás trend marketplaců zatím tak moc nerozšířil. Když se tak rozhodnou do některých z nich integrovat, musí se připravit na mnohem vyšší tlak.
„Cesta obchodníků na tržiště je podle mě důležitá a nutná pro balanc jejich digitálních prodejů. Na druhou stranu je to místo, kde jsou vystaveni ultimátní konkurenci, ať už z hlediska cen, šířky nabídky i služeb, jako jsou rychlost dopravy a tak dále. Marketplacy jsou pro obchodníky sakra velká příležitost jít ven, ale znamená to, že budou narážet na své možnosti. Někteří budou muset ladit nebo upravovat svůj operační model, aby byli konkurenceschopní v mezinárodním kontextu,“ dodává Bajer.
V případě marketplace jsou produkty vystaveny na místě, kde již zákazníci jsou a není třeba pracovat na jejich získání.
„Nezapomínejme, že kromě generalistů, tedy marketplaců prodávajících vše, je na trhu i množství vertikálních marketplaců – u nás například Zoot nebo Zalando a About You. Vertikální tržiště je vhodné pro velké množství kategorií od módy, domácnosti a zahrady po sport. I velký hráč jako Decathlon má svůj marketplace, zatím však nepůsobí u nás,“ přidává Lukáš Huňka, ředitel společnosti Omnicado a partner eventu.
Tržiště tak podle Huňky i díky tomu mohou být plnohodnotným prodejním kanálem, kterého se není třeba bát. Pokud již obchodník provozuje vlastní e-shop, je jen krok od toho, aby své zboží nabídl milionům zákazníků z celého regionu. Huňku na první dobrou nenapadá žádný prodejce, kterému by se vstup na marketplace nevyplatil.
„Pokud se e-shop či prodejce zamyslí nad náklady, které jsou běžně spojeny s propagací jeho produktů prostřednictvím výkonnostních kampaní a reklamy, tak v případě marketplace má jednoznačnou výhodu. Náklad přijde až v momentu úspěšně zrealizovaného prodeje, navíc jsou jeho produkty vystaveny na místě, kde již zákazníci jsou a není třeba pracovat na jejich získání,“ míní Huňka.
Jak ale dodává, obecně nebudou tržiště vhodným kanálem pro obchodníky s velice nízkou marží nebo specifickým sortimentem, který vyžaduje například konfigurátor na začátku objednávky – i to se však podle něj dá poměrně jednoduše vyřešit.
„Aby produkty nezapadly, je nutné stejně jako v offline světě zákazníka zaujmout či splnit jeho očekávání. Nejčastěji se zákazníci rozhodují podle ceny a důvěryhodnosti prodejce, ta je ve světě marketplace reprezentována zejména kvalitními produktovými daty. Dobré popisy a fotografie jsou nutností. S postupným budováním dobrého jména pak velmi pomáhají recenze spokojených zákazníků, které v produktové kartě nabízejí všichni velcí hráči, aby pomohli váhajícím zákazníkům dokončit nákup,“ sdílí zkušenosti Huňka.
Samotné Omnicado kromě integrace do různých marketplaců a souvisejících IT služeb svým klientům nabízí zejména expertizu a znalosti jednotlivých platforem. Pomáhá s visibilitou produktů, správným nastavením cen i doladěním finální produktové karty. „Naším společným cílem by mělo být, aby se internetová tržiště podílela na obratu klienta z 15 procent za prvních 12 měsíců,“ popisuje Huňka.
„V dlouhodobém horizontu hrozí, že si veškerou nabídku rozdělí několik hráčů a ti malí a střední jim budou jen obtížně konkurovat. My si to nemyslíme. Vnímáme, že na celém trhu je dostatek místa pro všechny a naopak se velice těšíme na adopci nových trendů v nakupování i zapojení současných sociálních sítí, například Instagramu, Facebooku nebo Tik Toku,“ uzavírá Huňka.