Před lety roznášel v baru koktejly. Dnes z Plzně udává směr raketovým sportům v Decathlonu

Začínal v gastronomii, protože byl ale zapáleným sportovcem, chtěl práci a pohyb spojit dohromady. A to mu vyšlo.

Filip HouskaFilip Houska

nozicka-decathlon

Foto: Decathlon

Petr Nožička

Sportu se věnoval odmala, pak ale přišly roky dospělosti a klasické zaměstnání ho z pravidelného sportování tak trochu vytrhlo. Navíc pracoval v gastronomii, konkrétně v brněnském podniku, který přes den fungoval jako restaurace a večer se proměnil na bar. „Bylo to pestré a člověk se nenudil, ale nevyhovovala mi pracovní doba,“ říká. Proto se Petr Nožička rozhodl ke změně – talíře s jídlem, piva a koktejly vyměnil za sportovní náčiní a tým podobně naladěných lidí. A zkusil štěstí v jedné z nejznámějších sportovních firem v Evropě.

Decathlon si vybudoval pověst společnosti, ve které zákazníci najdou vše, co ke sportování potřebují. Ostatně to byla hlavní myšlenka, se kterou značka v sedmdesátých letech na severu Francie vznikla. Ať už měl totiž člověk v oblibě jakýkoliv sport, Decathlon mu zpravidla dokázal nabídnout náčiní, od kterého se mohl odpíchnout. Dnes má přes 1 600 prodejen a operuje v šedesáti zemích světa – a silné zastoupení má i v Česku, kde provozuje pětadvacet poboček.

Úspěšnou firmu s globálním přesahem ale nedefinuje sortiment, ale lidé, kteří v ní pracují a mají ambici ji posouvat kupředu. A to se nejlépe dělá, když má člověk i dostatek času na své zdraví, udržuje se v kondici a práce pro něj není pouhou povinností, ale i prostředkem k tomu, jak naplňovat své sportovní vášně. Decathlon tento přístup razí už dlouhé roky – a na českém trhu má i několik případů, kdy se vše dokázalo skloubit s rychlým kariérním růstem.

Své o tom ví i devětadvacetiletý Petr Nožička, který se stal součástí decathlonského týmu koncem roku 2016 a jak sám říká, už mu tam běží sedmá sezóna. „Protože jsem odmala hrál fotbal, tenis a lední hokej, měl jsem ke sportu jako takovému velmi blízko. Proto mě představa práce ve sportovní firmě lákala – věděl jsem, že se tam budu stále pohybovat v komunitě sportovců a lidí, kteří jsou stejně naladění jako já,“ zmiňuje pro CzechCrunch.

decathlon

Foto: Decathlon

Decathlonský tým

Nožička je nicméně také poměrně dobrým příkladem toho, jak Decathlon přistupuje k mladým lidem, kteří s oblastí retailu nemají tolik předchozích zkušeností. „Nastupoval jsem na pozici vedoucího oddělení raketových sportů na pobočce v brněnských Modřicích, která se později stala největší sportovní prodejnou v Česku. Za dva roky jsem se přesunul na cyklistiku, což už je podstatně větší oddělení,“ pokračuje ve svém kariérním příběhu.

Protože je cyklistika skoro českým národním hobby sportem, i Decathlon má mezi zákazníky celou řadu lidí, kteří se na něj obrací právě z důvodu výběru nového kola, cyklistického oblečení a všemožných doplňků. Pro Nožičku byl tento přestup zásadní v tom, že se najednou pohyboval ve větším týmu, což mu dalo přípravu na to, že by jednou byl schopen převzít pobočku jakožto lídr prodejny, respektive ředitel. A to se stalo předloni.

„Dostal jsem možnost přesunu na pobočku ve Zlíně, kde jsem strávil skoro dva úspěšné roky – dařilo se nám jak ekonomicky, tak po lidské stránce. Prodejně se dařilo, a tak na základě toho přišla další možnost se kariérně posunout. Přešel jsem na pobočku v Plzni, která je dvakrát větší než ta v rodišti Tomáše Bati a také je mnohem silnější, co se obratu týče,“ doplňuje Nožička.

Tím, že má Decathlon tak hluboký vztah ke sportu, nejsou pro něj cizí ani vyloženě sportovní pozice. Ne že by snad všichni zaměstnanci reprezentovali Česko v konkrétním sportu, ale mohou ovlivňovat to, jak se dané disciplíny profilují navenek. Od toho má ustanovené pozice pod zkratkou CSL alias Country Sport Leader – a lidé na těchto postech mají zodpovědnost za decathlonské značky, které si firma sama vyvíjí, pro jednotlivé sporty.

„Když dostanete možnost vykonávat misi CSL, můžete tvořit lokální projekty pro dané sporty a jejich cenovou politiku. Dále se staráte také o to, jakým způsobem je prezentován sport na prodejně. Já osobně mám na starosti oddělení raketových sportů, tedy tenis, badminton, squash, stolní tenis nebo třeba čím dál oblíbenější padel,“ uvádí Nožička, jeden z 1 900 zaměstnanců, které Decathlon v Česku má.

CSL pak může vykonávat prakticky jakýkoliv zaměstnanec – stačí jen, když má zápal pro konkrétní druh sportu a rozumí mu natolik, aby s ním dokázal pracovat na různých úrovních. Od komunikace s týmem po celém světě přes výběr produktů určených pro prodej až po skladovou dostupnost zboží, podílení se na kreativních marketingových kampaních nebo školení.

CC Premium

Partnerem článku je společnost Decathlon