Před rokem jste nafotili ruinu mobilem a obratem prodali. Ta doba je bohudík pryč, říká Jelínek
Šéf realitní sítě Century 21 Tomáš Jelínek o tom, co se děje na trhu a proč pro některé makléře bude problém, že už se neprodává tak lehce.
Tomáš Jelínek, šéf sítě realitních kanceláří Century 21
Ještě relativně nedávno bylo možné na realitním trhu prodat prakticky cokoliv, ať už šlo o nový domek, nebo vybydlený miniaturní byt. Navíc se prodávalo za ceny, kvůli kterým se nejednou protočily panenky. Ta doba je ale pryč. „A to je dobrá zpráva,“ říká Tomáš Jelínek. Šéf sítě realitních kanceláří Century 21 věří, že se díky tomu zlepší stav celého trhu, a sám se na to dobře připravil. Plácl si totiž s finančně-poradenskou společností 4FIN, se kterou se chtějí stát jedničkou v majetkovém poradenství.
Akvizici českého zastoupení světového realitního giganta Century 21 dokončil 4FIN letos v červnu. Tomáš Jelínek se tím se svými kolegy přesunul zpod křídel mnohamiliardového RSBC Roberta Schönfelda, kde neměl jeho byznys takovou prioritu, do vehiklu s dravou společností, která má ambici rozvířit tuzemské realitní vody. Primárně se sice Century 21 zaměřuje na starší nemovitosti, ale významně chce ve společném podniku šlápnout také do vlastního developmentu.
„Letos bychom měli v čistých příjmech, tedy koncové částce vybrané v rámci našich provizí, dosáhnout zhruba na 350 milionů korun,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Tomáš Jelínek, který v Century 21 působí od roku 2019 a předtím byl přes patnáct let v České spořitelně. Proč si podle něj nemovitosti v některých regionech zaslouží zlevnit, budou se dál prodávat starší byty dráž než novostavby a čím se chystá vyplnit díru na trhu?
Century 21 má být světovou jedničkou a lídrem na realitním trhu. V Česku ale zatím tak známá není. Co je dnes Century 21 v Česku a jak funguje?
V globálním měřítku jsme světová jednička v počtu zakázek a patříme mezi první realitní franšízové sítě na světě. Vloni jsme slavili padesát let a jsme tak například o dva roky starší než Remax. Celkově jsme v 88 zemích, ale v Česku naopak tak dlouho nepůsobíme. Celkem máme kolem 14,5 tisíce kanceláří a zhruba 140 tisíc makléřů. V Česku máme převážně ve větších městech 65 kanceláří a kolem 400 makléřů. Naším největším trhem je prodej takzvaných second hand nemovitostí (starší domy a byty – pozn. red.), ale díky naší mezinárodní síti již prodáváme také stovky nemovitostí v zahraničí, o které je stále větší zájem, protože ceny se postupně srovnávají. Nestojíme však na místě ani v oblasti nových nemovitostí a sami jsme rozjeli vlastní developerské projekty.
Česká pobočka Century 21 nyní přešla pod 4FIN Holding. Co to znamená pro vás a pro realitní trh?
V minulosti byla vlastníkem české master franšízy Century 21 investiční skupina RSBC Roberta Schönfelda. Pod jejími křídly jsme měli výhodu velkého finančního zázemí, ale jako součást mnohamiliardového portfolia jsme naráželi na konzervativní přístup ve směru k dynamickému vývoji. Hledali jsme tedy partnera, který by nám dokázal poskytnout nejen hypotéky, pojištění a další finanční služby, ale bude mít zápal a tah na branku. Po první schůzce s Tomášem Martinovským bylo jasné, že 4FIN bude ten správný partner. Ve 4FIN měli v té době vlastní realitní síť, kterou vložili jako franšízu do Century 21 a společně s developerskou společností High Standard Property Management (HSPM) vznikl 4FIN Holding. My jsme získali dravého partnera, který má ambici růst a stát se během několika let jedničkou na trhu majetkového poradenství.
Co znamená stát jedničkou v majetkovém poradenství?
Dnešní doba si žádá komplexní služby. Trh tlačí na kvalitu makléřů i finančních konzultantů. Budoucnost není tam, kde je makléř jen průvodce nákupem či prodejem, ale tam, kde makléř či finanční konzultant zajistí financování, správu majetku, investice a pojištění – zkrátka se stará o celý majetek klienta. Dosud byl na trhu u realitních makléřů zvyk, že prodali nemovitosti a pak už se o nic dál nestarali. Naším cílem je vytvořit celoživotní vztah a starat se o celkový majetek klienta.
Pověst trhu realitních makléřů historicky nebyla příliš dobrá. Lepší se kvality poskytovaných služeb?
Trh nebyl velice dlouho regulován, proto se na něm děly různé věci. Nový zákon měl přinést změnu, ale podle mne se to příliš nepovedlo. Očekávám, že se bude postupně dál přitvrzovat. Důležité v tomto ohledu je i dění za poslední dva roky, kdy se na trhu prodalo v podstatě všechno a za cokoliv a prostor pro neodbornou práci byl o to větší. Dnes se vrací situace, kdy makléř musí umět nemovitost velice dobře ocenit, připravit na prodej a poskytnout další služby, například se zájemci vymyslet financování, aby si vůbec mohl nákup dovolit. Vracíme se díky tomu k čisté makléřské práci, protože ještě před rokem stačilo nafotit nějakou ruinu mobilem a druhý den jste ji mohli prodávat za násobky původních očekávání majitele. Ta doba je bohudík pryč.
Jaké máte plány v rámci franšízového byznysu?
Aktuálně máme v Česku pětačtyřicet franšíz. Naším cílem je narůst zhruba o deset franšíz každý rok. Letos už máme otevřených pět nových. Každý rok zároveň chceme obnovit spolupráci se zhruba 100 až 150 makléři v naší síti. Letos bychom měli v čistých příjmech, tedy koncové částce vybrané v rámci našich provizí, dosáhnout zhruba na 350 milionů korun.