Před týdnem propustil pětinu firmy, teď končí i on. Jan Hanuš vydržel v čele startupu Woltair rok a půl
Nečekaná změna proběhla ve vedení českého topenářského startupu. Zkušeného krizového manažera nahradí dosavadní finanční ředitel firmy.
Jan Hanuš, výkonný ředitel startupu Woltair
Po úspěšné transformaci mise ukončena. Takovým způsobem oznámil topenářský startup Woltair, který montuje tepelná čerpadla a fotovoltaiky, nečekaný konec svého výkonného ředitele a jednatele Jana Hanuše. Ten přitom přesně před týdnem oznamoval restrukturalizaci firmy, která souvisela s propuštěním přibližně pětiny zaměstnanců z české i skupinové centrály, a popisoval, jaké má další plány. Ty už ale bude místo něj realizovat Vít Javůrek, dosavadní finanční ředitel Woltairu, který nyní firmu povede a má ji připravit na budoucí růst.
„Honza svými zkušenostmi dokázal zásadně proměnit Woltair do dnešní podoby,“ komentuje změny Vít Javůrek, který firmu poslední tři roky navnímával z pozice šéfa financí a teď ji bude řídit jako CEO. Brzy padesátiletý Jan Hanuš do Woltairu nastoupil před rokem a půl a přinesl s sebou velké zkušenosti jako krizový manažer, který kdysi pro Agrofert Andreje Babiše stavěl na nohy Kostelecké uzeniny, pro PPF pak srovnával do latě maďarského mobilního operátora Telenor a nakonec pro Petra Kellnera „uklízel“ e-commerce skupinu Mall Group, než se prodala polskému Allegru.
Pod Hanušovým vedením Woltair několikanásobně vyrostl. Zaměřuje se na montáže tepelných čerpadel a fotovoltaiky pro rodinné domy a příjmy z realizovaných zakázek mu loni vzrostly trojnásobně. Samotný objem prodaných služeb nicméně stagnoval a stejně jako rok předtím skončil kolem jedné miliardy korun. V Česku už měla firma podle Hanuše vykazovat ziskovost, ale jinak vzhledem k nákladné expanzi dál pálí velké množství peněz.
Minulý týden Woltair oznámil, že propustí několik desítek ze zhruba dvou stovek zaměstnanců. Jedním z důvodů měla být i povedená transformace firmy, která obnášela digitalizaci procesů nebo spuštění platformy pro techniky a topenáře třetích stran. „Díky efektivnímu vývoji se nám podařilo digitalizovat většinu rutinních procesů, což nám umožnilo zeštíhlit naši organizační strukturu a připravit firmu na další kapitolu jejího růstu. Díky Honzovi jsme dnes na to technologicky připraveni, stejně tak máme otestovanou strategii, jak toho dosáhnout,“ vysvětluje Vít Javůrek.
Po byznysové stránce ale Woltair zažil těžký rok. Jeho výsledky jsou totiž do značné míry závislé na dotacích pro zelené energie v zemích, kde působí, jelikož právě podpůrné programy ovlivňují, kolik lidí se rozhodne tepelné čerpadlo nebo fotovoltaiku pro svůj dům pořídit. Kromě Česka startup působí také v Polsku, Itálii a Německu. „Německý trh kvůli vypnutí dotací meziročně spadl o devadesát procent,“ komentoval dění na trhu Jan Hanuš v rozhovoru pro CzechCrunch, který vznikal teprve minulý týden. Tehdy ještě o tom, že za několik dní ve své funkci skončí, nepadla řeč.