Jako Amazon po česku. V Praze vyrostla síť prodejen bez jakékoliv obsluhy, nákup nemusíte ani markovat
Otestovali jsme prodejny Minute Shop, kde se nesetkáte s žádnými lidmi. Zatím fungují čtyři v Praze, cílem je sto obchodů po celém Česku.
Částečně bezobslužné prodejny v Česku do provozu uvedl už například potravinářský řetězec Coop nebo chovatelské potřeby Super zoo a několik dalších, menších regionálních prodejen. Pražské podniky ale koncept obchodů, kde si vystačíte bez personálu, posouvají zase o něco dál a ve využití technologií předběhly i takového giganta, jako je Amazon. V Minute Shop není obsluha vůbec žádná – ani během dne – a zákazníci v nich jednotlivé položky nemusí ani markovat. Jak se v takovém obchodě nakupuje?
Už když přijdete před nejnovější obchůdek Minute Shop nedaleko Libeňského mostu, na první pohled je jasné, že je něco jinak. Skrz okna, jež se táhnou od podlahy až ke stropu, je totiž velmi dobře vidět, že i když se v prodejně nachází něco, co připomíná pokladní pás, nestojí u něj žádný člověk. Ostatně nikdo není ani v celém prostoru, přesně podle zamýšleného konceptu.
Prodejna funguje díky mobilní aplikaci, v níž je nutné se nejdřív registrovat a identifikovat občanským průkazem (na rozdíl od konkurence není potřeba využít Bankovní identitu). Následně si před prodejnou v aplikaci vyberete správnou lokaci a odemknou se vám dveře. Do připravené (nebo klidně i své) tašky pak vkládáte požadované zboží a na konci stačí celou tašku položit na pás. Nákup projde skenerem, v aplikaci se vám objeví seznam položek s možností pro případné opravy. Zaplatíte kartou, přes Apple Pay nebo Google Pay. A máte hotovo.
Zatímco u jiných prodejců, kteří již bezobslužné prodejny uvedli do praxe, zákazník svůj nákup musí markovat na samoobslužné pokladně, zde tento proces nahrazují RFID čipy. Ty své využití našly už například v průmyslových halách nebo logistických skladech, v případě Minute Shopu slouží pro identifikaci zboží, kdy se jeden čip na papíru nalepí na konkrétní artikl. Neviditelné antény na pásu pak nákup oskenují v průběhu pár sekund, podobný koncept možná znáte z prodejen sportovního Decathlonu, kdy nákup stačí vložit do speciální „vany“.
„Průměrný nákup u nás trvá kolem jedné minuty, proto jsme zvolili název Minute Shop,“ vysvětluje pro CzechCrunch během návštěvy obchodu Klára Murínová, tisková mluvčí společnosti Store Invent. Ta si na maloobchodním trhu vybudovala pozici zejména díky poskytování inventurních služeb, které využívalo například Tesco nebo Kaufland, pole působnosti se ale rozhodla rozšířit i do samotného retailu.
„Jsme skutečně první plně automatizovaná prodejna v Česku, na rozdíl od jiných prodejen nepřenášíme práci na zákazníka,“ pokračuje Murínová s narážkou právě na nutnost markovat zboží, jak tomu je v obchodech Coop či Super zoo, které zároveň fungují v hybridním režimu – přes den s klasickou obsluhou a v noci bez ní.
Prodejny Minute Shop – které oficiálně provozuje společnost Round the Clock – jsou aktuálně čtyři, kromě Libně také v Nuslích, Dejvicích a v Letňanech. Velikostí připomínají menší večerky a pojmou 350 až 450 položek trvanlivého sortimentu včetně alkoholu (díky registraci v aplikaci na občanku mohou nakupovat jen zákazníci starší než osmnáct let). V blízké době se ale má sortiment rozšířit třeba o pečivo, ovoce, zeleninu, balené šunky a časem také o maso.
Store Invent prodejny zásobuje přibližně dvakrát týdně z centrálního skladu v Jílovém u Prahy, kde zároveň tiskne a nalepuje čipy na jednotlivé kusy zboží. Díky přehledu o zásobách v reálném čase dokáže také okamžitě reagovat, pokud se některé artikly budou vyprodávat rychleji.