Přepravní startup Bolt chce znovu dobýt česká krajská města. Chystá se do Ostravy i Olomouce

Peter BrejčákPeter Brejčák

bolt-ostrava

Foto: Ostrava/Bolt/CzechCrunch

Přepravní aplikace Bolt se znovu chystá do Ostravy a dalších měst

0Zobrazit komentáře

Přepravní aplikace Bolt v České republice opět vyjíždí mimo Prahu do dalších krajských měst. Ještě pod názvem Taxify estonská firma převážela zákazníky také v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích, odkud se před necelými dvěma lety stáhla v reakci na rozhodnutí soudu o tom, že nemůže jezdit s řidiči bez licence.

Od té doby však došlo ke změně legislativy provozovatelů taxislužeb a Bolt se opět snaží využít příležitosti, teď už v souladu se zákony a s licencovanými řidiči. Jak společnost potvrdila pro CzechCrunch, aktuálně najímá řidiče v Ostravě a Olomouci, konkrétní termín spuštění služby pro zákazníky ani termíny expanze do dalších měst však zatím neprozradila.

„Bolt má zájem o spuštění své platformy ve všech českých a moravských městech, ve kterých eviduje poptávku jak ze strany řidičů, tak cestujících, a ve kterých rovněž vnímá, že jejich představitelé mají zájem o to, aby občané mohli tuto moderní službu při přesunech po městě využívat,“ uvedl pro CzechCrunch Roman Sysel, regionální manažer Boltu pro střední a východní Evropu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do krajských měst chce společnost zároveň expandovat i se svými dalšími službami, tedy rozvozem jídla Bolt Food a elektrickými koloběžkami, které už provozuje v Olomouci a také v jihomoravských Boskovicích. Na expanzi služeb plánuje v tuzemsku firma vynaložit více než 300 milionů korun a věří, že tím napomůže v regionech vytvořit tři tisíce pracovních míst.

„Partnerským řidičům, kteří se s námi rozhodnou spolupracovat, nabízíme možnost nadprůměrných výdělků a flexibilní pracovní dobu, která jim dovolí kombinovat jejich stávající zaměstnání s řízením pro aplikaci Bolt. Jednáme i s místními taxi společnostmi, kterým můžeme přinést zajímavé navýšení tržeb,“ říká Sysel.

Doba vodíková přichází i do Česka. Unipetrol v příštím roce spustí první veřejně dostupné vodíkové stanice

vodikove-stanice2

Foto: Unipetrol

Vizualizace vodíkové stanice Benzina

0Zobrazit komentáře

Provoz první veřejné vodíkové stanice byl u nás zahájen již v roce 2009, jenže od té doby je ticho po pěšině. Navíc označovat stanici, kterou provozuje společnost Veolia Transport, jako veřejnou, je lehce problematické. Vlastník vozu na vodík zde sice může tankovat, ovšem až po předchozí domluvě, což může být minimálně trochu otravné.

Tato situace by se však měla brzy změnit díky společnosti Unipetrol a skupině Bonett, které začnou s výstavbou skutečně veřejných vodíkových stanic. Ty řidiči naleznou u pump Benzina spadajících právě pod skupinu Unipetrol a první stojany označené charakteristickým symbolem H2 vzniknou při stanicích na pražském Barrandově a také v Litvínově.

Jejich výstavba by měla začít ještě letos a spuštění provozu započne v příštím roce. Ve stejném roce by se měla zpřístupnit také třetí vodíková stanice v Brně, konkrétně v Kaštanové ulici.

vodik1

Foto: Toyota

Toyota Mirai je jeden z průkopníků vodíkové technologie u osobních automobilů

Vodík, který budou do svých vozů zákazníci Benziny čerpat, bude pocházet z rafinérii Unipetrolu nacházejících se v Kralupech nad Vltavou a Litvínově. Vodík je zde získáván při zpracování ropy, ovšem společnost se chce zaměřit i na možnosti získávání tohoto paliva z alternativních zdrojů s nulovou uhlíkovou stopou.

Tisková zpráva se konkrétně zmiňuje o elektrolýze vody, která je sice extrémně náročná na množství spotřebované energie, pokud je ale použita čistá energie (získávaná například ze slunce), pak se skutečně jedná o takzvaný zelený vodík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O výstavbu samotné infrastruktury se postará skupina Bonett, která je jedním z největších dodavatelů alternativních paliv v Česku se zaměřením na distribuci CNG a LNG. Bonett vyhrál výběrové řízení vypsané v rámci programu Ministerstva dopravy, které hledalo toho nejlepšího dodavatele technologií pro nově vznikající infrastrukturu vodíkových čerpacích stanic v tuzemsku v rámci Operačního programu Doprava.

„Naše nabídka na vodíkové stanice byla vyhodnocena jako nejlepší a my si vážíme toho, že Bonett dodá první stanice na vodík nejen u nás, ale i v regionu, a bude v pozici generálního dodavatele u tohoto přelomového dopravního projektu,“ uvádí v tiskové zprávě Václav Holovčák, člen představenstva skupiny Bonett.

vodikove-stanice1

Foto: Unipetrol

Václav Holovčák (vlevo) a Tomasz Wiatrak při podpisu vzájemné smlouvy

Ona přelomovost projektu je ovšem trochu problematická. V Česku je aktuálně registrováno tolik vozů poháněných vodíkem, že by se daly sečíst na prstech jedné ruky. Důvodů je hned několik a nedostatečná infrastruktura je určitě jedním z těch největších. Zda ke změně tohoto stavu postačí „jen“ infrastrukturu rozšířit a nepřicházet s nejrůznějšími pobídkami, ukáže teprve čas.

Až 50 tisíc vodíkových vozů do 10 let

Stát je však v tomto ohledu poměrně odvážný a počítá s tím, že již za deset let bude na českých silnicích jezdit přibližně 50 tisíc vozů na vodíkový pohon. Otevírání vodíkových stavidel je totiž v zájmu celého Česka. A to i z toho důvodu, že se do roku 2050 zavázal dosáhnout klimatické neutrality schválené v rámci Národního akčního plánu čisté mobility.

„Věříme, že vodík postupem času doplní současnou bateriovou elektromobilitu a bude hrát stále významnější roli nejen v oblasti osobní mobility, ale především v oblasti hromadné dopravy a přepravních služeb. V této oblasti proto spolupracujeme s výrobci automobilů na vodíkový pohon, které chceme s jejich produkty přilákat do Česka. Zároveň jsme v kontaktu s orgány státní správy a místní samosprávy,“ dodává Tomasz Wiatrak, předseda představenstva skupiny Unipetrol.

airbus-zeroe4

Přečtěte si takéFuturistické křivky a pohon na vodík. Airbus představil letadla, se kterými chce změnit leteckou dopravuFuturistické křivky a pohon na vodík. Airbus představil letadla, se kterými chce změnit leteckou dopravu

copy-of-dejvice-catering

Přečtěte si takéSnaží se byznys skloubit s mateřstvím. Tady jsou její čtyři tipyVybudovala mentoringový byznys, teď se ho snaží skloubit s mateřstvím. Sepsala čtyři tipy, jak na to

Unipetrol proto nyní plánuje výstavbu dalších dvou vodíkových stanic, které by měly vyrůst v Plzni v Nepomucké ulici a také u Prahy na tahu D10 směrem na Mladou Boleslav. Okřídlený koník ve znaku Benziny však nebude jediným místem, pod kterým bude v budoucnu možno vodík tankovat.

Svou vodíkovou stanici připravuje také Dopravní podnik Ostrava a.s. Tu by měly využívat nejen autobusy podniku, ale bude nabízena k užívání i jiným přepravcům a také soukromým osobám. Stanice by měla být k dispozici v terminálu Hranečník.