Přežije Pietro Filipi? Po bankrotu Michala Mičky chce módní značku zachránit její bývalý ředitel, hlásí se i Zoot

Prodejna Pietro Filipi v pražských Štěrboholech

Foto: Pietro Filipi

Kolem Pietro Filipi začíná být živo. Zkrachovalá oděvní značka, za níž stál v posledních letech Michal Mička, by nakonec nemusela po necelých třiceti letech na trhu skončit v propadlišti dějin. O její restart se rozhodl pokusit Lukáš Uhl, který již před lety ve firmě působil a později jako krizový ředitel vyvedl z problémů módní e-shop Zoot. Okolo Pietro Filipi přitom krouží i několik dalších hráčů.

Pietro Filipi letos skončilo po 27 letech fungování v insolvenci poté, co se dostal do finančních problémů jeho majitel Michal Mička. Čtyřiatřicetiletý podnikatel postupně poslal do insolvence většinu svých společností včetně mateřské skupiny C2H, která mezi lety 2017 a 2019 módní značku koupila. Jen za Pietro Filipi zůstaly pohledávky za necelých 700 milionů korun, celkově skupina C2H dluží věřitelům kolem miliardy.

Lukáš Uhl teď ovšem uzavřel smlouvu s insolvenčním správcem a začíná rozprodávat zásoby Pietro Filipi s tím, že by rád značku udržel při životě. Na restartu spolupracuje se zakladatelkou módního e-shopu Tamsin.cz Lenkou O’Neill a hledá silného partnera, s nímž by mohl celý byznys oživit. „Moc se mi líbí myšlenka obnovit tvorbu kolekcí a výrobu a znovu otevřít pár prodejen,“ říká v Uhl v rozhovoru pro CzechCrunch, který si můžete přečíst níže.

V módním světě není čtyřicetiletý Lukáš Uhl nováčkem. V předchozích letech pomáhal jako krizový výkonný ředitel s restartem e-shopu Zoot, který se taktéž ocitl ve velkých finančních problémech, a když Michal Mička v roce 2017 přebíral právě Pietro Filipi, Uhl v něm následující rok působil jako provozní ředitel. Ještě předtím působil několik let jako šéf rozvozové služby Dáme jídlo. Při restartu Pietro Filipi by navíc mohla být i skupina Natland Tomáše Rašky, která již zachraňovala Zoot.

uhl

Lukáš Uhl, bývalý krizový ředitel Zootu

Foto: Archiv LU

Jak informoval deník E15, do hry o zkrachovalou značku se totiž přihlásil i právě Zoot, který vede Milan Polák a společně s Natlandem staví velkou módní skupinu. Nedávno tak za stovky milionů přikoupili obchody Bibloo a Urban Store, společně s Milanem Polákem do ní přišel i jeho e-shop Different a není vyloučeno, že se bude Tomáš Raška podílet i na záchraně Pietro Filipi. Ostatně společně se Zdeňkem Rinthem už pracuje na reorganizaci další značky Kara, která byla rovněž součástí Mičkovy zkrachovalé skupiny.

„Zájem společnosti Zoot je logický. Máme několik úspěšných privátních značek, které jsou jedním z růstových pilířů společnosti, na celkových tržbách se podílejí až patnácti procenty. Roční investice do nákupu se pohybuje v desítkách milionů korun,“ říká pro CzechCrunch Martin Šporcl, Head of Private Label společnosti Zoot. „Plány s private labely jsou ale ještě větší. I proto se domníváme, že jsme schopni se značkou Pietro Filipi dále významně pracovat,“ dodává.

V Zootu mají v plánu rozšiřovat své kolekce o nové kategorie, rozvíjet velkoobchodní divizi a výhledově jít se svými značkami do zahraničí. Na zimní sezonu se navíc tuzemský e-shop chystá uvést dostupnou prémiovou značku, kde vidí potenciální synergie právě s Pietro Filipi. „I proto bychom rádi zachovali tradiční značku s poměrně dlouhou historií, která má své zákazníky a potenciál. Jsme schopni s ní dále pracovat, vyrábět a využít synergií, které by propojení značek Pietro Filipi a Zoot mohlo přinést,“ říká Martin Šporcl.

Podle šéfa privátních značek Zootu každopádně platí to, co již firma uvedla v indikativní nabídce – celý prodej by bylo třeba realizovat do konce letošního září. Podle deníku E15 by se mohla cena pohybovat ve vyšších desítkách milionů korun, přičemž mezi zájemci mají být i původní zakladatel značky Petr Hendrych či slovenský podnikatel a bývalý partner skupiny Penta Jozef Špirko, jemuž patří textilka Ozeta. Jednání s ním už ostatně dříve potvrdil i Michal Mička, který pro CzechCrunch uvedl, že se nyní v restartu Pietro Filipi nijak neangažuje.

Ani Lukáš Uhl zatím nechce předjímat, s kým by mohl v reorganizaci pokračovat, ale prozatím se pustil do prodeje zásob, což je první krok k oživení značky. „Pietro Filipi má na skladě obrovské množství zboží, v nákladové hodnotě přes 100 milionů korun. Jeho rozprodejem se pokusíme pokrýt alespoň část pohledávek věřitelů,“ popisuje plány Uhl, který prý vidí ve značce dál potenciál, ale je třeba jednat rychle.

Společně s Lenkou O’Neill začal prodávat skladové zásoby ve dvou pražských obchodech, na Národní třídě a v outletu Štěrboholy, přičemž přemýšlí o otevření další pobočky mimo hlavní město a také o online prodeji. Další podrobnosti o svých záchranných plánech prozradil Lukáš Uhl v rozhovoru pro CzechCrunch, který přinášíme níže.

Jaké jsou podmínky smlouvy uzavřené s insolvenčním správcem? Budou všechny výdělky z prodejů mířit na umoření pohledávek věřitelů Pietro Filipi?
Na základě smlouvy jsme převzali veškeré zboží do komise s pověřením je rozprodat. Prodej probíhá ve dvou bývalých obchodech Pietro – Národní třída v Praze a Štěrboholy. Plánujeme otevřít ještě další prodejnu mimo Prahu. Všichni počítají s tím, že zboží budeme prodávat postupně ve velkých slevách, aby se zlikvidovalo. Cílem je vytvořit prostředky, ze kterých budou věřitelé alespoň částečně uspokojeni. Je to nejvíc zodpovědná varianta jak vůči věřitelům, protože takto se vytvoří větší balík peněz než při prodeji „na kila“ nějakému překupníkovi, tak vůči tomu zboží a lidem, kteří je vyrobili.

Je to 120 tisíc kusů kvalitního a elegantního oblečení, do kterého šlo hodně peněz, snahy, kreativity, energie i očekávání. Nesmíme je nechat stárnout a degradovat na skladě, když může plnit svůj účel. I v té šetrnosti ke zboží, majetku, zdrojům je jistá udržitelnost a zodpovědnost vůči světu kolem.

Co se v posledních týdnech a měsících v Pietro Filipi přesně děje? Kdy jste se do dění ve firmě aktivně vložili?
Staré Pietro Filipi ukončilo provoz již na jaře. Všichni zaměstnanci byli propuštěni a zůstali hledět na situaci bez posledních výplat. I oni budou benefitovat z úspěšného prodeje zásob. Do dění jsme se vložili začátkem května, kdy jsme navrhli prodat zboží způsobem, který nyní realizujeme. Nyní probíhá konkurzní řízení, ve kterém se nabízí majetek k prodeji s tím, že výtěžek je určen pro věřitele.

Jste v kontaktu s Michalem Mičkou?
Ne. Nemluvili jsme již velmi dlouhou dobu.

pietro-filipi4

Prodejna Pietro Filipi v pražských Štěrboholech

Foto: Pietro Filipi

Plánujete prodej skladových zásob v několika kamenných pobočkách. Kde pro ně hledáte zaměstnance?
Prodej již probíhá tři týdny a výsledky jsou nad naše očekávání. Daří se velmi dobře. Když jsme řekli bývalým zaměstnancům Pietro, co plánujeme, tak se to rozkřiklo a plné obsazení dvou poboček proběhlo asi za týden. Nemohli jsme si přát lepší tým. Jsou to lidé, kteří pro tu značku dýchali, pracovali tam i 15 nebo 20 let, detailně znají produkt, servis zákazníkovi a mají velmi vůli a snahu něco dělat. Je to skvělé nastavení: vytvořili jsme lidem podmínky a šli jim z cesty, aby mohli dělat svou práci. Funguje to výborně.

Kolik je aktuálně za firmami stojícími za značkou Pietro Filipi pohledávek? Řešíte to, nebo byste chtěli získat jen značku?
Nemáme přehled po celém insolvenčním procesu bývalé skupiny C2H, která má snad osm firem a celkového dluhu přes miliardu. Ani teď neumím rozklíčovat, co kam spadá. Značku Pietro Filipi jsme nekoupili. Ta je zatím k dispozici a prodejní proces se rozbíhá. My teď řešíme jen zásoby. Plánujeme však i rozvoj do budoucna, až zásoby budou docházet a vypadá to dobře a smysluplně.

Máte představu, kolik by mohla samotná značka stát?
Mám svůj tajný tip, ale nebudu uvádět. Jednotlivé nabídky samozřejmě neznám.

Kolik aktuálně do celého projektu vkládáte peněz? Jde o vaše finance, nebo s někým spolupracujete?
Bylo potřeba zainvestovat do obnovy provozu, nájmů, kaucí, vybavení prodejen, personálu, skladu a logistiky, a tak dále. Financujeme z vlastních prostředků, bez investora.

Už jednáte s některými partnery, se kterými byste mohli Pietro Filipi oživit?
Ano, jednáme. Moc se mi líbí myšlenka obnovit tvorbu kolekcí a výrobu a znovu otevřít pár prodejen. Věřím, že to jde, když se vyřeší důvody, proč Pietro bylo v poslední době neúspěšné. Tento typ módy, hlavně v dámské kolekci, je unikátní a nemá tu příliš konkurenci. V pánské je nabídky dost, ale dámská móda, která je elegantní, nadčasová, stylová, která má šmrnc, tak ta v Česku moc není. Úspěšná právnička nebo auditorka, která jde na jednání, se může obléct v Pietru, ale jiné možnosti moc nemá.

Komunikujete například se Zootem, který má mít o Pietro Filipi také zájem? Přece jen ty vazby jsou tam z poslední doby dost úzké.
Konkrétní detaily, vazby a názory na jiné účastníky trhu nechceme nyní komentovat.

Kdy byste chtěli mít o budoucnosti a vašem zapojení v Pietro Filipi jasno?
Během podzimu. Nesmí se to moc vléct, jinak se restart ztěžuje a prodražuje.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.