Příběh o tom, jak startup na doručování potravin za 3 roky vyrostl na 47,8 miliard korun
Ještě v roce 2012, tedy přesně před 3 roky, by si 32letý CEO Matt Salzberg v duchu vůbec nepomyslel, že za tak krátkou dobu vybuduje společně se dvěma spoluzakladateli úspěšný food delivery startup, který byl v červnu tohoto roku ohodnocen na 2 miliardy dolarů, tedy zhruba 47,8 miliard korun.
Nyní tento projekt s názvem Blue Apron zaměstnává na 2 500 lidí a je jedním z předních startupů, který na základě pečlivě vybraných receptů doručuje zákazníkům potřebné ingredience k jejich přípravě. A podle slov Salzberga už od prvního týdnu věděl, že mají v ruce produkt, který bude v blízké nebo vzdálené budoucnosti fungovat.
Základ pro úspěch je trochu specifický. Místo toho, aby se generovaly náhodné recepty, jsou připravovány v malém množství (3-4 týdně) s ohledem na sezónnost potravin a ty pak doručovány z kvalitních zdrojů, včetně menších farem. Objednává se v rámci týdenního předplatného, které začíná na 9,99 dolarech na osobu, při dvou lidech a 3 doručených večeří týdně je cenovka základního plánu nastavena na 59,94 dolarů s dopravou zdarma.
Potřeby jsou specifické především s ohledem na americký trh, kde je zvykem, že se zkrátka nevaří denně a vaření vlastní večeře je speciální záležitostí.
Pár měsíců nejistoty a strmá cesta vzhůru
Když v srpnu 2012 začínali s prvními objednávkami na testovacích zákaznících, zkoušeli nejrůznější recepty, od ryby, přes hovězí až po vepřové maso. Protože jde o startup založený v New Yorku, první krabičky s jídlem byly doručovány pouze po Manhattanu a když se stalo, že náhodou došly ingredience, musel je jeden ze zakladatelů zajít dokoupit do místního obchodu.
To mělo skvělou výhodu v tom, že pokud měl zákazník nějaké specifické požadavky, vždy byli schopni je naplnit. Jakmile se ale po pár měsících zákaznická základna rozšiřovala, bylo s tím potřeba i netradiční úpravy zrušit. Už v té době ale Blue Apron zažíval boom, protože se o něm začalo mluvit na sociálních sítích a na přímé doporučení.
Zhruba tehdy navíc dokázali přesvědčit první investory a získat přes 3 miliony dolarů v investici od Bessemer Venture Partners. To jim pomohlo k vylepšení vztahů se stovkami lokálních dodavatelů, kteří jim dopomohli rozvinout to hlavní, o co jim šlo. K tomu už bylo jen potřeba vymyslet jednoduché rozhraní, přes které si zákazníci jednoduše dopředu naplánují, které týdny a dny chtějí vařit a kdy chtějí vynechat. Žádné závazky, ale week-to-week služba za jasnou cenu.
V listopadu 2014 už startup doručoval přes milion jídel měsíčně po celých Spojených státech.
Místo mezi miliardovými startupy
V průběhu tohoto léta už Blue Apron ohlásil 2 miliardovou valuaci, hned po tom co nabral investici ve výši 135 milionů dolarů, a tím se s přehledem zařadil do zvláštního seznamu – několika málo procent startupů, které mají hodnotu přes 1 miliardu dolarů.
Nyní už startup doručí měsíčně přes 5 milionů jídel a pokud vezmeme v potaz, že cena jednoho jídla je průměrně 9,99 dolarů, pohybuje se roční hrubý obrat mezi 600-700 miliony dolarů, v přepočtu asi 14,3 – 16,7 miliard korun. Blue Apron je tak na skvělé cestě k tomu, aby se stal největším startupem v tomto oboru v rámci USA, doplňuje BusinessInsider.
Foto: Presskit