Přichází Netflix pro éru TikToku. Mikrodramata jsou seriály na pár minut, které si pustíte už i v Česku
Mikrodramata jsou seriály s velmi krátkými epizodami, kde jedna sezóna má i stovku dílů. V Číně je to hit, diváky už nabírají i u nás.
Jakmile vyjde nová řada Hry na oliheň nebo Stranger Things, velká část diváků na několik hodin sedne k televizi nebo počítači a zhlédne všechny dostupné epizody najednou. V průběhu všedních dnů jsme ale zvyklí konzumovat obsah v mnohem kratším formátu na sociálních sítích, kde instagramová Reels nebo videa na TikToku většinou nepřesáhnou několik desítek vteřin. Právě takovým obsahem se inspiruje nový formát, který v posledních letech rychle roste na popularitě v Číně, ale také jinde ve světě. Mikrodramata jsou seriály pro éru okamžité zábavy.
S podobnou myšlenkou před šesti lety přišli v Hollywoodu, když někdejší ředitel Disney Jeffrey Katzenberg a podniková šéfka Hewlett-Packard Meg Whitman představili Quibi. Mělo jít o nový typ streamovací služby dostupné jen na mobilních zařízeních, která nabízí filmy či seriály hollywoodského formátu, ale rozdělené na krátké úseky do deseti minut. Quibi se podařilo získat investice v hodnotě 1,75 miliardy dolarů, katastrofálně ale selhalo, když streamovací služba spuštěná počátkem roku 2020 o půl roku později už nebyla ani dostupná. Možná přišli moc brzy, možná ale jejich koncept nebyl dostatečně radikální.
Stále totiž šlo o poměrně klasicky vyprávěné příběhy, které by klidně mohly vyjít na Netflixu. Jen byly rozdělené na délku průměrného videa na YouTube. Jedna epizoda mikrodramatu z Číny ovšem prakticky nepřesáhne dvě minuty, v sezóně jich bývá až sto a většina jich obsahuje nějaký cliffhanger, vybízející ke sledování dál. Nejbližším příbuzným takového formátu jsou právě krátká zábavná videa na TikToku nebo Reels na Instagramu, u nichž je snadné bezmyšlenkovitým procházením strávit desítky minut, možná více.
„Trh s mikrodramaty nesoupeří se streamovacími službami nebo televizními sítěmi, místo toho nabízí lepší vyprávění a diváckou zkušenost uživatelům TikToku nebo YouTube,“ řekl pro server Variety Ronan Wong, spoluzakladatel firmy zaměřené na produkci a distribuci nového formátu. Ten je, na rozdíl od obsahu na Quibi, skutečně zaměřený výhradně na mobilní zařízení a krátké interakce. Vyznačuje se třeba neustále vypjatými příběhy s řadou zvratů nebo orientací videa jen na výšku.
Mikrodramata se sledují ve speciálních aplikacích, které kombinují uživatelské prostředí a mechaniky streamovacích služeb, sociálních sítí i mobilních her. Například ReelShort, dostupná i v Česku, působí trochu jako kombinace Netflixu a internetového obchodu Shein s různými kategoriemi pořadů na jedné a blikajícími reklamami a speciálními slevami na druhé straně. Pro sledování se zde neplatí měsíční předplatné. Několik epizod vybraného pořadu většinou lze zhlédnout zdarma a až další lze pak odemknout získáváním bonusů nebo pomocí „herní měny“, nakoupené samozřejmě za skutečné peníze.
Většina dostupného obsahu pochází z asijských zemí s Čínou na prvním místě, kde se také mikrodramata v aktuální formě zrodila. Hlavními producenty zde jsou společnosti Kuaishou, která se dříve orientovala na obsah tvořený uživateli, a Douyin, spadající pod ByteDance – což je majitel TikToku. Server Variety zmiňuje, že firma Douyin nedávno najala například známého hongkongského režiséra Stephena Chowa (Kung-fu mela, Shaolin fotbal), aby mentoroval novou generaci tvůrců soustředících se na krátký formát.
„Čína toto publikum objevila jako první,“ řekla pro agenturu Reuters Layla Cao, čínská producentka působící v Los Angeles. „Hollywood si to zatím neuvědomil, ale do toho obsahu se už pustily všechny čínské společnosti,“ dodala. To ale neznamená, že mikrodramata cílí pouze na místní publikum – mnoho jich vzniká se západními herci pro západní trh a „doma“ nejsou ani dostupná.