Prince of Persia se po letech vrací v klasické skákačce. Připomínají se i nový Mortal Kombat a Baldur’s Gate 3

Alan Wake 2, strategie ze Star Treku, hororová hra Johna Carpentera, nový Sonic i Nicolas Cage... Zajímavostí a novinek na Summer Game Festu bylo nepočítaně.

Michal MančařMichal Mančař

prince-of-persia

Foto: Ubisoft

Více akce, více stylizace, více detailů. Ale nový Prince of Persia je přesto tak trochu návrat ke kořenům

0Zobrazit komentáře

Veleslavný videoherní veletrh E3 je mrtvý. Kdysi dost možná ta nejdůležitější akce digitální zábavy tradičně nutila vývojáře v předhánění se ve snaze zaujmout nejzajímavější hrou, screenshoty a trailerem. Už druhým rokem se ale bez ní studia i hráči museli obejít. A tak si herní průmysl hledá náhrady – jednou z těch nejzajímavějších je Summer Game Fest organizovaný respektovaným herním novinářem Geoffem Keighleym. Právě skončený ročník herního festival i tentokrát potěšil hromadou zajímavých ukázek.

Prince of Persia patří k nejmilovanějším oldschoolovým hrám. První pixelovaté dobrodružství titulního prince vyšlo už v roce 1989 a dalo vzniknout legendární úvodní trilogii, kterou následovala 3D série The Sands of Time, dále reboot celé značky, pak ještě další díl, do toho několik menších odboček pro různé platformy, film s Jakem Gyllenhaalem… Jenže tohle všechno je písky času zavátá minulost. Poslední velká hra (mobilní remaky nepočítejme), Prince of Persia: The Forgotten Sands, vyšla v roce 2010.

Návrat Prince z Persie

Po dlouhých letech se ale perský princ vrací – a to rovnou ke svým kořenům. Právě ohlášený Prince of Persia: The Lost Crown od Ubisoftu sice nabídne stylizovanou trojrozměrnou grafiku a mnohem větší dávku akce i fantasy prvků, herně se ale odehrává jen ve dvou rozměrech jako pradědečci celé série. Běhá, skáče a šermuje, nechybí ani zubatá ostří, na která opravdu nechcete spadnout. Jen místo princezny tentokrát zachraňujete prince. A nejlepší je, že do prokletého království se vydáte už v lednu.


Fatality! Mortal Kombat provádí restart série

Brutální akce Mortal Kombat, která loni na podzim oslavila třicítku, se vrací. A ukazuje první herní trailer. Už dvanáctý díl slavné série vyjde v září na PC i konzole. Podobně jako u Prince z Persie je nová kung-fu rubačka tak trochu návratem ke kořenům, dokonce tak trochu restartováním slavné značky. Ponese totiž jméno Mortal Kombat 1 a nebudou v něm chybět legendární bojovníci Liu Kang, Scorpion, Sub-Zero, Raiden nebo Johnny Cage.

(Kvůli věkovému omezení nelze vložit trailer do článku, dostanete se do něj proklikem přes obrázek.)


Lucius Malfoy v Baldur’s Gate

Summer Game Fest velkými návraty velkých jmen nešetřil. Vývoj Baldur’s Gate 3 tedy sice není novinkou, pokračování zbožňovaných her na hrdiny využívajících papírová pravidla slavných Dungeons & Dragons se ale na festivalu připomnělo novou videoukázkou. A v ní odhalilo, že svůj hlas jednomu ze záporáků dá i herec Jason Isaacs. Toho určitě znáte coby Lucia Malfoye z Harryho Pottera. Brány fantasy světa plného hrdinů, magie a monster se otevřou už letos v srpnu.


Nová hra ze světa Pána prstenů

Pán prstenů to má složité. Nedávno vydaná hra o Glumovi je naprosto tragický propadák. Seriálové Prsteny moci nemalou část fanoušků snad až iracionálně iritují. Ale přesto je to Pán prstenů, nejzářivější klenot fantasy. Nový trailer Lord of the Rings: Return to Moria tak musí fanoušky lákat. Hra, která má vyjít už na podzim, ukáže Středozem po Válce o prsten a bude z části procedurálně generovaným survivalem s prvky craftingu a podobných, lehce minecraftoidních prvků. To zní v pohodě, na co hrozného by se asi v Morii dalo narazit?


Strategie ze Star Treku od tvůrců Hearts of Iron

Star Trek se vydává tam, kam se dosud… zase tak často nevydával. Do kvadrantu strategických her. Společnost Paradox Interactive má s tímto žánrem gigantické zkušenosti, o titulech Crusader Kings, Hearts of Iron nebo Europa Universalis a Victoria jste nejspíš slyšeli. Tentokrát ale jimi zpracovávanou historii našeho světa vymění za správu galaktických aliancí ve Star Trek: Infinite. Krátký teaser hru neukáže, ale trekkies potěší. A třeba i vy ostatní budete asimilováni.


Staronový Sonic sází na klasiku

Superrychlý ježek Sonic je naprosto nestárnoucí klasika. Ukázal to i na Summer Game Festu, kde Sega představila Sonic Superstars, sice graficky zmodernizovanou, ale v tom nejlepším slova smyslu klasickou ježčí skákačku. Tedy spíš běhačku. Kromě samotného hlavního hrdiny nechybí Tails, Knuckles nebo Dr. Eggman alias Robotnik. Na počítače i konzole Sonic přiběhne už na podzim.


Hororová akce od autora Věci a Útěku z New Yorku

John Carpenter je mistr hororu. Možná ho tak úplně neznáte, ale Věc s Kurtem Russellem už vám možná něco říká. Hektolitry inspirace z hororových a akčních filmů osmdesátých let si bere kooperativní střílečka Toxic Commando (už ten název by klidně nějaký krvák z roku 1987 mohl mít!), která už jen v traileru ukáže víc mutantních zombií, než do kolika umíme napočítat.


Alan Wake 2 ukazuje důležitost baterky

Když už je řeč o hororu, méně zombíků a více mrazivého strachu po vzoru Stephena Kinga hráčům přinesl povedený Alan Wake. Story o spisovateli, který se zaplete do temných a tajemných událostí, bude pokračovat letos na podzim ve druhém dílu. Premiérová ukázka ze hry potvrzuje, že ze své znepokojivé atmosféry o nic nepřišel. A že kromě pistole stále bude nejsilnější zbraní vašeho arzenálu baterka.


Novinek Summer Game Fest nabídl nespočet, trailer dostal například i druhý díl restartovaného japonského eposu Final Fantasy VII. Space Marine 2, řežba ze světa figurkového Warhammeru 40 000, v nové ukázce potvrdila kooperativní kampaň pro více vesmírných mariňáků. Vozidlově-destruktivní herní série Twisted Metal se promění na seriál a v prvním traileru se ukázal Anthony Mackie, kterého budete znát coby Falcona z marvelovek.

Došlo dokonce i na rozhovor s Nicolasem Cagem, který se objeví v přídavku pro hororový multiplayer Dead by Daylight. Už to je celkem kuriózní, podobně prazvláštní může leckomu připadat i spolupráce Porsche a Microsoftu, ze které vznikne… limitovaná edice Xboxu inspirovaná závodními auty a 75letou historií automobilové značky? Inu, proč ne, ale zajímavěji vypadá počin Under the Waves, který kombinuje podmořský průzkum s hluboce (ha) lidským příběhem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Blížící se pokračování skvělého Spider-Mana odhalilo datum vydání 20. října. Ke ztřeštěně zábavné značce Crash Bandicoot přibude Crash Team Rumble, akční a skákačkové online zápolení pro dva týmy po čtyřech hráčích. Chystanou konkurenci pro Diablo IV pak na herním festivalu připomnělo akční fantasy Path of Exile 2. A komu Summer Game Festu nestačil, může se už v neděli těšit na PC Gaming Show organizovanou známým magazínem PC Gamer.

Aniž bychom cokoliv prozrazovali, nenápadně naznačíme, že PC Gaming Show na sociálních sítích v posledních dnech párkrát připomínali brněnští vývojáři ze studia Ashborne Games. To je relativně mladá firma plná videoherních veteránů, která pracuje na stále ještě utajovaném projektu. Ví se jen to, že to má být historická strategie se solidním rozpočtem. A když jsme si její anonymizovanou verzi zahráli na brněnském Game Accessu, připadala nám velice povedená.

Dva středoškoláci z Ostravy vydali hru, která připomíná slavný Half-Life. Vezme vás do alternativního Česka

Kvark od Petra Pavlíka a Radovana Šťastného na první pohled vyvolává srovnání s Hrotem. Jenže mnohem víc se hraje jako legendární titul od Valve.

Michal MančařMichal Mančař

kvark-boxed

Foto: Latest Past / Perun Creative

Střílečka Kvark od dvou mladých autorů připomíná slavný Half-Life, ačkoliv rozpočtem se nemohou měřit

0Zobrazit komentáře

Jmenuje se Kvark. A je to retro akce z pohledu první osoby. Právě vyšla v předběžném přístupu na Steamu, tedy ve zcela hratelné, ale ještě neúplné verzi. Takových her je samozřejmě spousta, jenže tuhle mají na svědomí dva mladíci z Ostravy, kteří za sebou ještě ani nemají maturitu. Oba autory jsme pozvali k rozhovoru pro CzechCrunch – a jejich hru samozřejmě vyzkoušeli.

Petr Pavlík hru programuje, Radovan Šťastný dělá grafiku. To je dvoumužné jádro týmu Latest Past, který tvoří novou českou hru Kvark. Dva mladé studenty z Ostravska doplňuje ještě Jakub Řehoř, zkušenější videoherní vývojář z týmu Perun Creative, který pracoval na simulátoru bezdomovce Hobo: Tough Life. Studentským spolupracovníkům pomáhá se zvukem.

„My máme na starosti vývoj hry, studio Perun Creative je v roli vydavatele a finančně nás podporuje. Stará se tedy hlavně o reklamu, testování, ale také nám půjčují motion capture studio na záznam pohybových animací,“ říká pro CzechCrunch Radovan Šťastný. Samozřejmě si do Perunu čas od času zajdou i pro další výpomoc a radu. Však jsou sami studenti, zatímco Perun má za sebou už úspěšné vydání hry.

Vydání, ačkoli zatím jen v takzvaném early accessu nabízejícím první kapitolu, se před pár dny dočkal i Kvark. K dostání je na Steamu s úvodní slevou za zhruba 330 korun. Zavede vás do alternativních 80. let, konkrétně do utajovaného výzkumného zařízení kdesi v Česku. Navíc se silně stylizovanou grafikou a s adrenalinovější hratelností známou ze starších akčních her. Že vám to připomíná nedávno debutující Hrot, povedenou variaci na Quake v kulisách socialistického Československa?

Nejste sami, ale o žádné středoškolské opisování nešlo. „Ze začátku nás srovnávání s Hrotem popravdě celkem překvapilo, protože jsme z našeho pohledu jasně věděli, že to jsou odlišné hry. Potom jsem si uvědomili, že když člověk vidí Česko a retro stylizaci, ale hru si ještě nezahrál, tak se to může zdát podobné,“ říkají Latest Past. A je nutné jim dát za pravdu. Na zrádný první pohled je podobností dost. Jenže při naší návštěvě brněnské herní konference Game Access jsme měli možnost si Kvark vyzkoušet.

A jak se hraje? Velmi příjemně. A velmi jako první Half-Life. Jistě, český titul je samozřejmě nízkorozpočtový a dílem dvou studentů, zatímco hra od společnosti Valve patří k tomu nejcennějšímu a nejvlivnějšímu v celém žánru stříleček z pohledu první osoby. Ale když se v Kvarku pohybujete podzemními laboratořemi a skladišťmi, v ruce máte hasák a vyběhnou na vás nepřátelé připomínající zombie, feeling hry je opravdu halflifeovský. I v takových drobnostech, jako je třeba načasování nepřátelských útoků. Nebo v tom, že na vás dotírají i létající drony.

Příští rok nás čeká maturita. To nám taky určitě při vývoji nepomůže.

Tento dojem navíc znásobí každý další prvek přidaný nad rámec samotných soubojů. Třeba když musíte vyřešit jednoduché hádanky (Dveře zamčené číselným kódem? Jestlipak si ho neopatrný výzkumník nepoznamenal někde ve své v kanceláři…) nebo si pomocí páky nastavit kontejner na jeřábu tak, abyste z ochozů mohli přeběhnout na opačnou stranu haly. I to je rozdíl oproti spíš akčněji a arénovitěji pojatém Hrotu.

„Sami bychom Hrot přirovnali třeba ke Quakeu nebo Doomu. Zato my si bereme inspiraci spíš z Half-Lifu nebo BioShocku a spousty dalších her. Máme toho nahráno fakt hodně, všechno nás nějak ovlivnilo. Na rozdíl od Hrotu také máme příběh, který hráč může odhalovat. A ještě vylepšování postavy,“ vyjmenovávají tvůrci. Navíc doplňují, že Hrot si sami zahráli. „Zkoušel jsem několik úrovní, líbil se mi. Hratelnostně je to ale hodně jiné než Kvark,“ dodává programátor Petr s úsměvem.

Kvark si vysloužil nominaci na nejlepší hru brněnské herní konference Game Access 2023

Ačkoliv úsměv trochu pohasíná s dodatkem, že plnou verzi Hrotu ještě nestihl dohrát. V poslední době totiž moc času na hraní nebylo. Tvořit hru při škole není jednoduchá záležitost. „Vývoj je dost náročný, ze školy se každý den vracíme až kolem třetí. A ještě se musíme učit,“ popisuje Radovan. „Ze začátku jsme s tím dost bojovali, než jsme si vytvořili efektivní postup, který nám sedí. Ale nakonec jsme to zvládli, stejně jako všechny problémy, co nás při vývoji potkali,“ vzpomíná.

Petr s Radkem se na střední škole skamarádili už v prváku. Dali se do řeči a zjistili, že by chtěli dělat videohry. Šťastnou náhodou to vyšlo tak, že jednomu chyběl programátor a druhému grafik: „Takže bylo jasné, že se spojíme a že vyzkoušíme udělat nějakou hru v týmu. Začali jsme na malém dvoutýdenním projektu, na kterém jsme se naučili, jak se nám pracuje v týmu. A protože nám to celkem pěkně šlo, tak jsme si řekli, že vyzkoušíme udělat něco většího. Tak začal vznikat nápad na Kvark.“

Jméno hra dostala kvůli zasazení, součástí podzemního komplexu je jaderná elektrárna. Tedy, původně se měla jmenovat Atom, jenže zrovna vyšla střílečka Atomic Heart. A tak se vzpomnělo na hodiny fyziky a šlo se hlouběji, ke kvarkům, z nichž se atomy skládají. Obecně ale platí – stejně jako u Hrotu –, že název chtěli mít autoři krátký a úderný, jak už to „boomer shootery“ mívají. Ať už je to Hrot, Dusk, nebo Doom. Mimochodem, samotný Kvark je prý zkratka, kterou ale vyluští jen pozorní hráči.

Od nápadu ale bylo k současné podobě hry ještě daleko. Nejprve se oba vývojáři museli shodnout na hratelnosti. „Petr chtěl spíš pomalejší s prvky plížení. Já zase co nejrychlejší, nejdynamičtější, se skákáním a tak. Nakonec jsme na půl cesty, máme rychlé části, ale je potřeba i zpomalit a vyřešit hádanky,“ říká Radek. Přes krátkou odbočku, kdy bylo vše v angličtině, se pak shodli i na zasazení do alternativní české historie osmdesátých let. Alternativní z jednoduchého důvodu, aby se do hry dostaly i nehistorické prvky. Třeba ony létající drony.

kvark-04

Foto: Latest Past / Perun Creative

Hromady nepřátel, tak akorát záludné hádanky, do toho české reálie. To je střílečka Kvark

V Kvarku jsou tak všudypřítomné české nápisy, plakáty, poznámky či obsah osobních počítačů v kancelářích (samozřejmě s obrovskými zažloutlými monitory). „Líbil se nám vizuální styl propagandistických materiálů té doby. Bereme inspiraci z dobových hesel, například o amerických agentech, jedno z vylepšení hráčské postavy má třeba název Pětiletka,“ vyjmenovává Radek.

Příští rok oba vývojáře čeká maturita. „To nám taky určitě při vývoji nepomůže,“ říkají nepřekvapivě. Kromě zkoušky dospělosti je totiž v plánu i zkouška vývojářská. Do roka by se měl Kvark prostřílet z early accessu. Kromě reakcí na zpětnou vazbu prvních hráčů v předběžném přístupu autorské duo v hlavách nosí nápady třeba i na rozšíření hry na konzole.

Naopak krátkodobějším cílem, respektive měřítkem úspěchu, má být zaplacení dosavadního vývoje, aby se mohli své hře bez problémů věnovat dál. S tím pomáhá v úvodu zmiňované studio Perun Creative. I díky němu – a díky úspěchu Hobo: Tough Life – mohl před pár dny Kvark vyjít v předběžném přístupu. Ostravské studio totiž se svou bezdomoveckou hrou hezky uspělo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Na všech platformách jsme prodali kolem půl milionu kusů. Celkový obrat přesahuje šest milionů dolarů, zhruba 130 milionů korun,“ říká pro CzechCrunch Jiří Vašica z Perunu. Studio tak mohlo investovat do vlastní akademie, která v Moravskoslezském kraji rozšiřuje povědomí o herním vývoji. A Petrovi s Radkem pomohla Perun Academy už v počátcích jejich projektu.

„Abychom neudělali stejné chyby jako oni,“ říkají brzy maturující vývojáři. Už samotná úvodní prezentace Kvarku byla prý totiž tak trochu, inu, školácká. A tak zkušenější borci z Perunu dvojici z Latest Past nasměrovali třeba k přípravě designového dokumentu, který vytyčuje důležité body hry. Od té doby probíhaly pravidelné schůzky, mentorování i občasná výpomoc – a výsledkem je Kvark.

Střílečka, která se připojila k trendu retro akcí navazujících na tituly z devadesátých let i na ty o pár let mladší. Která na první pohled může připomínat podobně pojatý Hrot, ale hraje se dost jinak. Víc jako Half-Life. Což neberte jako přímé srovnání a přehnané vychvalování. Poměřovat se s tak ikonickým titulem by nebylo na místě. Ale když se řekne, že Hrot je socialistický Quake, tak tomu hráči rozumí. A ve stejném duchu je pro přiblížení Kvarku nejjednodušší říct, že to je takový Half-Life po česku. Od dvou středoškoláků, které teprve čeká maturita.