Ovčí vlna táhne. Ovečkárna začala prodávat i přírodní doplňky do domácnosti a vyrostla na 187 milionů

Peter BrejčákPeter Brejčák

oveckarna-obchod-boxed

Foto: Ovečkárna.cz

Obchod e-shopu Ovečkárna

0Zobrazit komentáře

Martin Bernátek začal už v roce 2009 na tradiční trhy vozit produkty z ovčí vlny jako vlněné papuče, deky a vesty. S růstem počtu zákazníků i poptávky o dva roky později přesunul svůj byznys na internet. Takovým způsobem vznikl e-shop Ovečkárna.cz s cílem posílat huňaté zboží po celé zemi. Po deseti letech však už jde o mezinárodního hráče a jeho popularita mezi zákazníky nadále roste.

V loňském roce Ovečkárna utržila 187 milionů korun, což znamená meziroční nárůst o 96 procent. Podobným tempem rostl i počet objednávek hrdě zlínského e-shopu, a to o 81 procent na více než 192 tisíc. Původně vystudovaný automechanik Bernátek za růstem vidí několik hlavních faktorů – kromě zefektivnění komunikace na zákaznickém centru a vylepšení e-shopu jde o zrychlení expedice na 3 100 objednávek denně při jedné směně, úspěšnou komunikační strategii i rozšíření nabídky produktů.

„Na začátku roku jsme společně s celou firmou aktualizovali brand manuál, kam budeme cílit a o jaké nové produkty mají zákazníci zájem. Díky tomu nám vyšlo, kam se můžeme posunout a jaké nové produkty a kategorie přidat do sortimentu,“ popisuje Bernátek pro CzechCrunch.

Nabídka e-shopu se tak loni dle přání zákazníků rozšířila zejména o obuv a speciální spolupráci Ovečkárna uzavřela s legendární českou značkou Prestige, kdy představily huňatější provedení známých tenisek. Novou kategorii pak byl domov s produkty z přírodních materiálů do kuchyně a koupelny, které e-shop posouvají blíže k cílové skupině.

martin-bernatek

Foto: Ovečkárna.cz

Martin Bernátek, zakladatel e-shopu Ovečkárna.cz

Podobné plány má Ovečkárna i pro letošní rok, kdy zákazníci mohou očekávat novinky v sortimentu zejména v obuvi a pokračovat bude i rozšiřování sortimentu pro domácnost. Proměnou má projít také věrnostní program Ovčí klub.

„Zákazník tak může nakoupit vše pod jednou střechou a z dlouhodobého hlediska se stane Ovečkárna nejen místem s vlněnými produkty, ale i obchodem, kde člověk nakoupí vše přírodní na jednom místě pro sebe a své blízké,“ říká Bernátek a jako cílovou skupinu Ovečkárny označuje ženy ve věku 35 a víc, které pečují o rodinu. Samotná značka pak jako klíčové prezentuje tři pilíře – tradice, rodinu a péči, jež jsou vzájemně propojené a ovlivňují se.

Tyto hodnoty oslovují zákazníky i mezinárodně. I když je domácí Česká republika pro e-shop stále nejdůležitější a tvoří 55 procent všech tržeb s meziročním růstem o 114 procent, další čtvrtina pochází ze Slovenska (kde tržby meziročně vyrostly o sto procent) a zbylá část pak z Rumunska a Maďarska. V letošním roce plánuje Ovečkárna expandovat do Německa.

Rychlý růst tržeb v tuzemsku Bernátek vysvětluje investicemi do marketingu a podpory značky, kdy rozšiřuje mediální mix o nové kanály a více se zaměřuje na obsahový marketing. Letos chce Ovečkárna „vstoupit“ také do televizní reklamy, posílit tiskovou inzerci i spolupráci s influencery.

„Loňský rok jsme hodně zapracovali na značce a v rámci vánoční kampaně jsme se stali tradičním dárkem pod stromeček. Tento rok to chceme ještě posílit a stát se symbolem Vánoc, něco jako Coca-Cola a Plzeňský Prazdroj. Jednou z našich hodnot v rámci brand manuálu jsou tradice,“ přibližuje plány Bernátek.

Třicetiletému zakladateli Ovečkárny v naplňování cílů od loňského července pomáhají také strategičtí investoři. V transakci za stovky milionů korun do firmy Czech Wool Company, která e-shop provozuje, vstoupily dva fondy – deset procent v ní drží skupina eRockets, do jejíhož portfolia spadají například Vuch, Grizly.cz nebo Astratex, a 60 procent společnost Enterstore, ze níž stojí Hartenberg Holding bývalého premiéra Andreje Babiše s investicemi například také v Astratexu a SportObchod.cz.

_dsc1446

Foto: Ovečkárna

Ovečkárna spolu se značkou Prestige uvedla model nových „prestižek“

„Prodal jsem podíl ve firmě, abych získal silného partnera, kdy pro mne není rozhodující, kdo kolik má procent. Chci se aktivně podílet na vedení, rozvoji firmy a řízení společné vize společnosti a k tomu potřebuji pevnou půdu pod nohama. Strategickou roli nového partnera vnímám především při budování struktury firmy, využití skupinového know-how a v případě úspěchu v Německu vytvoření kvalitního zázemí pro další zahraniční expanzi,“ popisuje Bernátek.

„Ovečkárna má unikátní produkt na rostoucích trzích, stejně jako vlastní značku Vlnka, což z ní dělá ideálního kandidáta pro expanzi. Dnešní zákazníci požadují vysoce kvalitní přírodní produkty, které jsou vyrobeny lokálně a splňují vysoké standardy z pohledu etiky a udržitelnosti,“ uvedl ke vstupu do firmy investiční manažer Hartenberg Holdingu David Hort.