Ovčí vlna táhne. Ovečkárna začala prodávat i přírodní doplňky do domácnosti a vyrostla na 187 milionů
Martin Bernátek začal už v roce 2009 na tradiční trhy vozit produkty z ovčí vlny jako vlněné papuče, deky a vesty. S růstem počtu zákazníků i poptávky o dva roky později přesunul svůj byznys na internet. Takovým způsobem vznikl e-shop Ovečkárna.cz s cílem posílat huňaté zboží po celé zemi. Po deseti letech však už jde o mezinárodního hráče a jeho popularita mezi zákazníky nadále roste.
V loňském roce Ovečkárna utržila 187 milionů korun, což znamená meziroční nárůst o 96 procent. Podobným tempem rostl i počet objednávek hrdě zlínského e-shopu, a to o 81 procent na více než 192 tisíc. Původně vystudovaný automechanik Bernátek za růstem vidí několik hlavních faktorů – kromě zefektivnění komunikace na zákaznickém centru a vylepšení e-shopu jde o zrychlení expedice na 3 100 objednávek denně při jedné směně, úspěšnou komunikační strategii i rozšíření nabídky produktů.
„Na začátku roku jsme společně s celou firmou aktualizovali brand manuál, kam budeme cílit a o jaké nové produkty mají zákazníci zájem. Díky tomu nám vyšlo, kam se můžeme posunout a jaké nové produkty a kategorie přidat do sortimentu,“ popisuje Bernátek pro CzechCrunch.
Nabídka e-shopu se tak loni dle přání zákazníků rozšířila zejména o obuv a speciální spolupráci Ovečkárna uzavřela s legendární českou značkou Prestige, kdy představily huňatější provedení známých tenisek. Novou kategorii pak byl domov s produkty z přírodních materiálů do kuchyně a koupelny, které e-shop posouvají blíže k cílové skupině.
Podobné plány má Ovečkárna i pro letošní rok, kdy zákazníci mohou očekávat novinky v sortimentu zejména v obuvi a pokračovat bude i rozšiřování sortimentu pro domácnost. Proměnou má projít také věrnostní program Ovčí klub.
„Zákazník tak může nakoupit vše pod jednou střechou a z dlouhodobého hlediska se stane Ovečkárna nejen místem s vlněnými produkty, ale i obchodem, kde člověk nakoupí vše přírodní na jednom místě pro sebe a své blízké,“ říká Bernátek a jako cílovou skupinu Ovečkárny označuje ženy ve věku 35 a víc, které pečují o rodinu. Samotná značka pak jako klíčové prezentuje tři pilíře – tradice, rodinu a péči, jež jsou vzájemně propojené a ovlivňují se.
Tyto hodnoty oslovují zákazníky i mezinárodně. I když je domácí Česká republika pro e-shop stále nejdůležitější a tvoří 55 procent všech tržeb s meziročním růstem o 114 procent, další čtvrtina pochází ze Slovenska (kde tržby meziročně vyrostly o sto procent) a zbylá část pak z Rumunska a Maďarska. V letošním roce plánuje Ovečkárna expandovat do Německa.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsRychlý růst tržeb v tuzemsku Bernátek vysvětluje investicemi do marketingu a podpory značky, kdy rozšiřuje mediální mix o nové kanály a více se zaměřuje na obsahový marketing. Letos chce Ovečkárna „vstoupit“ také do televizní reklamy, posílit tiskovou inzerci i spolupráci s influencery.
„Loňský rok jsme hodně zapracovali na značce a v rámci vánoční kampaně jsme se stali tradičním dárkem pod stromeček. Tento rok to chceme ještě posílit a stát se symbolem Vánoc, něco jako Coca-Cola a Plzeňský Prazdroj. Jednou z našich hodnot v rámci brand manuálu jsou tradice,“ přibližuje plány Bernátek.
Třicetiletému zakladateli Ovečkárny v naplňování cílů od loňského července pomáhají také strategičtí investoři. V transakci za stovky milionů korun do firmy Czech Wool Company, která e-shop provozuje, vstoupily dva fondy – deset procent v ní drží skupina eRockets, do jejíhož portfolia spadají například Vuch, Grizly.cz nebo Astratex, a 60 procent společnost Enterstore, ze níž stojí Hartenberg Holding bývalého premiéra Andreje Babiše s investicemi například také v Astratexu a SportObchod.cz.
„Prodal jsem podíl ve firmě, abych získal silného partnera, kdy pro mne není rozhodující, kdo kolik má procent. Chci se aktivně podílet na vedení, rozvoji firmy a řízení společné vize společnosti a k tomu potřebuji pevnou půdu pod nohama. Strategickou roli nového partnera vnímám především při budování struktury firmy, využití skupinového know-how a v případě úspěchu v Německu vytvoření kvalitního zázemí pro další zahraniční expanzi,“ popisuje Bernátek.
„Ovečkárna má unikátní produkt na rostoucích trzích, stejně jako vlastní značku Vlnka, což z ní dělá ideálního kandidáta pro expanzi. Dnešní zákazníci požadují vysoce kvalitní přírodní produkty, které jsou vyrobeny lokálně a splňují vysoké standardy z pohledu etiky a udržitelnosti,“ uvedl ke vstupu do firmy investiční manažer Hartenberg Holdingu David Hort.