Pro dobře nastavenou firemní kulturu jsou důležité symboly a lidé, co jdou příkladem, říká Tereza Macháčková z Creda

Petra FritschPetra Fritsch

onlajn-machackova

Foto: CzechCrunch

Tereza Macháčková na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

O firemní kultuře svého startupu přemýšlejí zakladatelé většinou ještě předtím, než oficiálně nová firma vznikne. V teoretické rovině se přitom téma může zdát poměrně lehce a přirozeně uchopitelné, v praxi se proto často v počátcích podnikání podceňuje. Když potom dojde na rozšiřování týmů nebo rovnou k expanzi celé firmy, chybí pevné základy, na kterých úspěch růstu stavět.

Požáry v podobě neexistujících struktur, procesů a hodnotového nastavení se pak hasí zpětně, což většinou brzdí firmu v mnohem větším a zdravějším rozletu. O tom, jak firemní kulturu a procesy pro škálování týmů nastavit, jsme se na konferenci CzechCrunch Onlajn bavili s Terezou Macháčkovou z Credo Ventures, která se rozvoji týmů dlouhodobě věnuje.

Zkušenosti sbírala například v tuzemském startupu Productboard, který má hlavní základny v San Francisku a v Praze, kde mu pomohla vyrůst z přibližně dvaceti na více než stovku zaměstnanců. Co to ale vlastně znamená dobře nastavená firemní kultura?

Macháčková přiznává, že je to otázka za milion a jí samotné se v průběhu času vnímání definice tohoto pojmu vyvíjí. Firemní kulturu v současnosti nevnímá jako stav, ale spíše jako proces. „Pokud firma roste a expanduje, tak se její kultura bude přirozeně měnit a vyvíjet. Už jen v důsledku toho, že expanduje do zahraničí a nováčci pochází z různých kultur – a to je na tom právě to dobrodružné a napínavé,“ říká.

tereza-machackova

Foto: Václav Jedlička

Tereza Macháčková, Talent Partner v Credo Ventures

„V každodenní praxi jsou pak pro dobře nastavenou firemní kulturu důležité symboly, rituály a tzv. role models, neboli někdo, kdo jde příkladem,“ doplňuje Macháčková a klade důraz na to, že jsou to právě lídři, kteří by měli být primárně ztělesněním firemních hodnot a v praxi tyto hodnoty každodenně proměňovat v konkrétní činy.

I když nejsou recepty na úspěšné škálování týmů stoprocentně přenositelné na každou firmu, existuje poměrně dost doporučení, na co by se měly firmy zaměřit nebo čeho se při expanzi vyvarovat. „Firmy musí mít nový trh samozřejmě předem dostatečně zanalyzovaný, to je samotný předpoklad expanze. Jinak vnímám z hlediska růstu týmů jako důležité tři oblasti,“ zmiňuje Tereza Macháčková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V první řadě je to důvěryhodný partner a zprostředkovatel legislativy na daném trhu, to se často liší v různých částech světa. Druhou oblastí je rozhodnutí, kdo bude první zaměstnanec, jakýsi kulturní a hodnotový evangelista, a první lidé kolem něj. A pak je tu třetí část, která se může zdát jako maličkost, ale ve skutečnosti je to velmi důležité, a to je přemýšlet o komunikaci a procesech tak, aby se všichni cítili zahrnutí,“ vypočítává.

Za jednu z nejčastějších chyb se dá podle Macháčkové považovat to, že zakladatelé delegují veškerou zodpovědnost na prvního zaměstnance, který má za úkol vést nově vzniklou pobočku. Naopak by mu měli věnovat co nejvíce času a sdílet s ním co nejvíce informací.

bednar-cc-onlajn

Přečtěte si takéZačít v USA je snazší, říká Jan Bednář. Se ShipMonkem míří do EvropyZačínat byznys v USA je snazší, říká Jan Bednář na CzechCrunch Onlajnu. Teď chce se ShipMonkem dobýt Evropu

Největším otazníkem je ale v současnosti nastavování firemní kultury při práci na dálku, kterou velká část firem právě zažívá, a to leckdy i poprvé za svou dosavadní existenci. Kromě pozitivního efektu, který spočívá v uvědomění, že ne vždy je nutné podmiňovat práci fyzickým pobytem v kanceláři, se objevují i faktory, které mohou oslabovat právě soudržnost jednotlivých týmů, firmy i její kultury, která se v online prostoru stává snad ještě více abstraktní.

Macháčková přiznává, že je při práci na dálku těžší nastavenou firemní kulturu udržet. „Všem nám chybí společné akce, obědy, večírky i výjezdy. Na pivu po práci se proberou zajímavější věci než na Zoomu. Proto je dobré mít nějaký program, který neformálnímu setkávání pomůže a firemní kulturu podpoří,“ dodává.

***

Na co by měli zakladatelé firmy myslet hned od prvního dne? Jak nastavit fungování ve firmě, aby byl příchod prvního zaměstnance ze zahraničí co nejhladší? Dává smysl mluvit od prvního dne anglicky? A jaké mají se škálováním týmů v zahraničí zkušenosti tuzemské startupy? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde mluvila i Tereza Macháčková z Credo Ventures.

Partnery čtvrtého CzechCrunch Onlajnu jsou společnost Geetoo, která se zaměřuje na cloudové technologie a poskytování cloudových služeb, K2 e-shop, což je komplexní e-commerce řešení od ostravské skupiny K2, startup Productboard tvořící platformu pro produktové manažery a také fintechový startup Twisto, který se svou aplikací přináší moderní způsob placení.

Roste tlak na efektivní cenotvorbu, hlásí Yieldigo. Po investici 55 milionů získalo ocenění od Gartnera a dále dobývá Evropu

Peter BrejčákPeter Brejčák

yieldigo-founders

Foto: Yieldigo

Zakladatelé Yieldiga Radim Dudek, David Klečka a Jiří Psota

0Zobrazit komentáře

Umělá inteligence, která obchodníkům pomáhá a radí s každodenními i strategickými rozhodnutími o cenotvorbě tak, aby si zboží kupovalo co nejvíce lidí a zároveň zůstávala co možná nejvyšší marže. Takto se dá ve zkratce popsat produkt tuzemského startupu Yieldigo, který v říjnu loňského roku vzbudil pozornost investicí ve výši necelých 55 milionů korun s cílem rychleji se prosadit ve světové konkurenci.

Teď startup ve svých expanzních plánech hlásí další posilu, a to ve formě prestižního ocenění globální společnosti Gartner. Ta Yieldigo označila jako doporučeného dodavatele, jehož řešení pro cenovou optimalizaci pomáhá retailerům v dosahování lepších výsledků. Startup k tomu využívá kombinaci technologií umělé inteligence, strojového učení a big data.

„Už před covidem jsme zaznamenali velkou poptávku od maloobchodních řetězců, která byla covidem v retailu ještě více podpořena. S tím, jak rostly prodeje přes několik kanálů, rostl také tlak na oddělení cenotvorby,“ popisuje CEO Yieldiga David Klečka s tím, že většina zákazníků společnosti jsou nadnárodní řetězce a supermarkety na trzích v Evropské unii a Rusku.

Co se týká konkrétních odvětví, tradiční rychloobrátkové zboží (tzv. FMCG, tedy potraviny či drogerie) a farmacii nově mezi klienty Yieldiga doplňují také poptávky z odvětví módy či sportovního vybavení.

david-klecka-yieldigo

Foto: Yieldigo

Spoluzakladatel startupu Yieldigo David Klečka

„Zároveň vidíme rozdíly v poptávce z různých regionů. Například v západní Evropě řetězce více zajímá možnost řízení, organizace, uspořádání a správné nastavení datových toků, a tím pádem vyšší efektivita a transparentnost. Z východní Evropy a Ruska zatím stále více zaznamenáváme tlak na profit a výnosnost,“ popisuje Klečka.

Třicetiletý ředitel Yieldigo zakládal v roce 2016 společně s Radimem Dudkem a Jiřím Psotou. Jako trojice matematiků se věnovali výzkumu v cenotvorbě letenek, své zkušenosti se pak rozhodli využít ve vlastním byznysu v oblasti maloobchodu. Na trhu se jim přitom daří, podle vyjádření firma naplnila své očekávání z loňského roku, kdy chtěla překonat tržby ve výši jednoho milionu eur.

„Investice na expanzi na evropské trhy a v Rusku nám výrazně pomohla. Mohli jsme tím pádem začít cíleně plánovat růst firmy,“ popisuje pro CzechCrunch marketingová manažerka Květa Kubota s tím, že Yieldigo již aktuálně mluví sedmi jazyky a pokrývá oblast od Portugalska po ruskou Kamčatku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Firma díky vytvoření nových business development a customer care týmů pracuje na onboardingu většího počtu nových klientů, k němuž Yieldigu mají pomoct také produktové novinky. Jako nejzásadnější vnímá vytvoření tzv. Customer Advisory Boardu, ve kterém na vývoji nových funkcionalit pracuje v přímé spolupráci se svými zákazníky.

„Ve Spojených státech je to běžná praxe, tady na evropských trzích to zase tak obvyklé není. My si tímto způsobem představujeme průnik do nových vertikál a zatím to vypadá velmi dobře,“ říká Kubota.

superman-james-gunn-01

Přečtěte si takéNový Superman funguje. Jak dokázal, že superhdinové pořád baví?Nový Superman funguje a lidé se na něj hrnou. Jak dokázal, že únava ze superhrdiny není skutečná?

Dále startup pracuje i na promotion modulu, který poskytuje transparentní přehled o kampaních a dopadu, jaký má snížení cen na jednotlivý druh zboží nebo jak ovlivňuje ostatní položky v nákupním košíku zákazníka. Díky tomu dokáže analyzovat a simulovat úspěšnost budoucích slevových akcí. Další funkcionalita je například tzv. bulk pricing, tedy princip „nakup více a zaplať méně“ – Yieldigo na základě transakčních dat dokáže tyto aktivity efektivně simulovat a řídit.

„Nově přicházíme s podporou selloutů, tedy řízených sezónních výprodejů, kdy obchodník potřebuje například vyprázdnit sklady před novou sezónou. Nejvýznamnější je tento postup ve fashion odvětví a sportovním vybavení, ale výprodeje jsou často využívány i jinde. V případě prodeje potravin je situace jiná, jelikož je navíc nutné řídit výprodej i podle data expirace zboží na regálech,“ dodává Kubota.