Proč je čtvrtý John Wick tak dlouhý? Tvůrci vysvětlují, co má jejich přístup společného s hudbou

Do kin vstoupil John Wick: Kapitola 4, který má témeř tři hodiny. První sestřih měl dokonce ke čtyřem. Režisér Chad Stahelski vysvětlil, proč tomu tak je.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

John Wick: Chapter 4

Foto: Vertical Entertainment

Keanu Reeves coby John Wick v novém filmu moc nemluví, ale o to víc za něj mluví jeho zbraně a pěsti

0Zobrazit komentáře

Některým divákům se zdá nový John Wick příliš dlouhý, jeho stopáž ale má svoje opodstatnění – tvůrci vysvětlili jaké. To a mnoho dalšího přináší nové vydání newsletteru Watch, kde shrnujeme nejzásadnější dění ve filmovém i televizním světě, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, co si pustit. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Kolega Michal Mančař v recenzi nebyl vůči čtvrtému Johnu Wickovi zvlášť vstřícný a kritizoval jeho přílišnou délku, kde se dost času tráví vysvětlováním detailů kriminálního světa. Se svým kritičtějším pohledem ale patří k relativní menšině, obecně se totiž čtvrtý film z oblíbené akční série dočkal vůbec nejlepších reakcí. Jeho tvůrci teď přiblížili svůj proces, který k téměř tříhodinové stopáži vedl. A co udělali pro to, aby John Wick: Kapitola 4 neměl čtyři hodiny.

„Abych byl upřímný, neměli jsme vůbec žádný plán,“ řekl režisér filmu Chad Stahelski serveru IndieWire. Jediným cílem bylo dát všem významným postavám akčního thrilleru o globální organizaci nájemných vrahů dostatek prostoru, aby celek fungoval. V první verzi sestřihu tím dospěli až ke stopáži tři a tři čtvrtě hodiny – to bylo samozřejmě příliš mnoho. Stahelski a hlavní střihač Nathan Orloff se proto museli pustit do náročného zkracování.

Jelikož snímek vypráví lineární příběh, celý proces byl o odstraňování informací, které nebyly stěžejní nebo se v jakékoliv formě opakovaly. I když se přitom zkrátilo třeba jen třicet vteřin, střihači se prý měli podívat na celý film. Jinak podle Stahelskiho hrozilo, že ztratí perspektivu a výsledek bude působit jako mnohem delší, než je – i kdyby měl jen dvě hodiny. Zároveň si režisér dával pozor na to, aby se spirála podsvětí a postav vždy vracela k hlavnímu hrdinovi a vznikla tak soudržná podívaná.

Stahelski svůj přístup k vyprávění Kapitoly 4 přirovnává k hudbě, jejímu rytmu a mantře „ticho mezi tóny je ještě důležitější než tóny samotné“. Film tak má příběhy nových postav (i té hlavní) využívat jako ono ticho, které několika způsoby ještě umocní velkolepé akční scény. Zaznívají proto přirovnání k legendárnímu westernu Hodný, zlý a ošklivý Sergia Leoneho, který pracuje s dlouhými, dějově prázdnými scénami a buduje tak napětí. Podobná taktika, jen využívající dialogy, ostatně není cizí třeba ani Quentinu Tarantinovi.


Co ukazují trailery

Láska a smrt

Tvůrce Sedmilhářek David E. Kelly a režisérka Městečka Twin Peaks či Šílenců z Manhattanu Lesli Linka Glatter se pustili do kriminální minisérie podle skutečných událostí. Hlavní hrdinkou s tváří Elizabeth Olsen je Candy, která je obviněná z brutální vraždy své kamarádky.

https://www.youtube.com/watch?v=uaONzquSJSI


Co hýbe světem filmu a televize

Seriály i filmy z produkce Marvelu bývají v poslední době čím dál častěji kritizovány kvůli nedotaženým vizuálním efektům. Ostatně jsme o tom i psali. Teď studio vyhodilo Victorii Alonso, která měla efekty na starost už od prvního Iron Mana a jejím úkolem bylo jak rozdělovat práci mezi jednotlivá studia, tak dohlížet na kvalitu jejich práce. Není jasné, proč dlouho vychvalovaná manažerka o práci přišla. Stejně tak je velkou otázkou, jaký to bude mít efekt, problémy Marvelu totiž vychází spíš z přepracovanosti VFX umělců než nutně z práce jednoho člověka.


Co si pustit

Zelený rytíř

HBO Max  |  Historický/Fantasy  |  2021 |  124 min.  |  ČSFD

the-green-knight-3

Reprofoto: Forum Film/YouTube

Film Zelený rytíř

Synovec krále Artuše a rytíř kulatého stolu Sir Gawain se vydává na dlouhou pouť za Zeleným rytířem, obrovským soupeřem opředeným legendami. Ještě než se mu ale postaví, musí překonat mnoho nástrah od zloděje přes duchy až po obry. Režisér Daniel Lowery látku pojal silně autorským způsobem, z klasického fantastického příběhu tak vytvořil psychedelickou, vizuálně podmanivou diváckou zkušenost.

Pro přehled dalších trailerů, novinek z filmového světa a tipů, co si o víkendu pustit, se podívejte na kompletní vydání newsletteru Watch a přihlaste se k jeho odběru zde či v boxu v úvodu článku.