Proč jsme nešli do Polska? Je moc blízko Rusku. Ukrajinští vývojáři v českém azylu stvořili herní hit

„Od našeho přesunu do Prahy jsme byli svědky vaší neochvějné podpory a štědrosti. Děkujeme vám,“ vzkázalo Česku studio GSC Game World.

stalker-gsc-game-world-chornobyl
0Zobrazit komentáře

Když na Ukrajinu zaútočil ruský agresor, zasáhl tím životy nespočtu lidí. Včetně vývojářů ze studia GSC Game World, které hráči dobře znají díky hře S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Její velice očekávaný druhý díl právě vyšel – a za mimořádných okolností vznikal i v Praze. Tam totiž GSC našlo azyl před ruskou invazí. A to i díky zapojení zástupců českého herního průmyslu, jako jsou předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák nebo Roman Hladík, šéf studia 2K Czech. Jak na tehdejší události vzpomínají?

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Z prvního Stalkera se stal pro mnohé kultovní hit. Hra volně inspirovaná románem bratrů Strugackých Piknik u cesty (a jeho filmovou adaptací Stalker od Andreje Tarkovského) spojovala first person akci, prvky survivalu a sci-fi mystiku spojenou se zamořenou Zónou kolem černobylské elektrárny. Rozšířila se o oficiální přídavky a hromadu neoficiálního obsahu, celkem tahle značka prodala čtyři miliony kopií.

Jenže v únoru roku 2022 se všechno změnilo. Ruská invaze zasáhla Ukrajinu a šéfové GSC Game World se rozhodli k evakuaci z Kyjeva. Jejich destinace? Česko. Několik zástupců domácího videoherního průmyslu včetně brněnského Herního klastru a Asociace českých herních vývojářů (GDA) jim podalo pomocnou ruku.

„Ozvali se GDA ohledně možného přesunu. A my je propojili na státní kontakty, které máme a které mohly pomoci,“ říká pro CzechCrunch šéf GDA Pavel Barák. „Potřebovali vyřešit například to, že kromě ukrajinských pracovníků, kteří měli vstup do Česka usnadněný, měli také běloruské a ruské vývojáře. Jenže ti se najednou do země nemohli dostat,“ dodává. Kromě propojení na úřady zde GDA využila i kontakty s agenturou CzechInvest, jež má se zahraniční kooperací zkušenosti.

„Nepomáhali jsme jim přímo se stěhováním. Oni se sami chtěli přesunout, jen hledali vhodnou lokaci,“ přidává své vzpomínky Roman Hladík z organizace Herní klastr a ředitel studia 2K Czech. „Ptal jsem se jich, proč nezvolili třeba Polsko, mnohem větší zemi se silnějším herním průmyslem. A oni mi odpověděli, že Polsko je moc blízko Ukrajině. Že chtějí co nejdál od ruských hranic,“ popisuje.

„Se zástupkyní studia jsem se proto potkal, vysvětloval jí, jaká je u nás herní komunita, jak to tu funguje, domluvili jsme například i schůzku ohledně pracovněprávních otázek v Česku. Následně jsme se potkali osobně na konferenci Game Access v Brně, kde se mohla seznámit s domácími studii,“ dodává Hladík. Do moravské metropole, jinak mekky českého herního vývoje, ale GSC nezamířili.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ukrajinští vývojáři se svými rodinami zvolili Prahu. „I po přestěhování jsme s nimi zůstali v občasném kontaktu, například když jsme je zapojovali a stále zapojujeme do pražské herní konference Game Developers Session,“ popisuje Barák. Na akci v roce 2022 díky tomu přišly na dvě stovky ukrajinských herních tvůrců, většina právě z GSC. Objevit se v pozici přednášejících by se opět měli také na letošní Game Developers Session, která začne už 13. prosince.

Na Pankráci stalkerovští autoři každopádně působí dodnes – a právě vydali druhý díl své hry. S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl má už teď zaděláno na status herního hitu. Jeho technický stav není podle prvních dojmů úplně dobrý, ale jinak sklízí pozitivní recenze, může se spolehnout na silnou fanouškovskou základnu – a obecně platí za jeden z nejočekávanějších titulů současnosti. Však na něj hráči čekají přes dekádu…

Od našeho přesunu jsme byli svědky neochvějné podpory, štědrosti a odhodlání z české strany.

Navzdory už delšímu působení v Česku ale jeho tvůrci zůstávají spíš v ústraní. I po nepříjemných zkušenostech s odezvou Rusů po stažení první hry z tamějšího trhu. Své aktivity v Praze, kde už před válkou založili firmu s výhledem na možné otevření místní pobočky, příliš neprezentují. K českému státnímu svátku 28. září si ale přece jen připravili jeden vzkaz.

„Od našeho přesunu jsme byli svědky vaší neochvějné podpory, štědrosti a odhodlání. Poskytli jste našemu týmu i mnoha dalším Ukrajincům bezpečné útočiště v času nouze. Za vaši laskavost a solidaritu jsme vám hluboce zavázáni. Děkujeme vám,“ vzkázali GSC Game World českým pomocníkům.

Proč zvolili Prahu? A jak svou novinku S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl kvůli ruské invazi změnili a upravili? To se dozvíte v aktuálním vydání newsletteru Good Game. Přečtete si v něm třeba i o LEGO podobě robodinosauří akce Horizon. Anebo o výročí Unreal Tournamentu. M-m-m-m-monster kill! Pravidelný týdenní zpravodaj o herním průmyslu od CzechCrunche si přihlaste k odběru zde.

Novinky ze světa her

💸 Kamiony z Česka vydělávají. Tvůrci Euro Truck Simulatoru z SCS Software oznámili zisk půl miliardy korun. Ale kromě kamionů se daří i tankům. Pražská pobočka studia Wargaming za poslední fiskální rok utržila podobně jako v minulém období těsně pod 600 milionů korun. Firmě podepsané pod World of Tanks (a nejen tanks!) nicméně klesl zisk na 37 milionů.

🏆 Kontroverze kolem herních Oscarů. Prestižní ocenění The Game Awards proběhnou už 13. prosince – a všude možně na internetu se řeší, že hrou roku se bude moci stát „jen“ DLC. Konkrétně Shadow of the Erdtree, přídavek pro Elden Ring. Zatímco vynikající loňské rozšíření Phantom Liberty pro Cyberpunk 2077 se nominace na nej hru nedočkalo…

🥇 U herních cen ještě zůstaneme, ale v mnohem pozitivnějším duchu. Česká hra roku je zpět! Loni měl tenhle projekt oslavující domácí tvorbu pauzu, a tak 10. prosince oznámí nejlepší tituly za roky 2022 i 2023. A hlasovat můžete i vy.

💰 A když už byla řeč o Elden Ringu, Sony chce koupit mateřskou firmu jeho tvůrců. V japonském vydavatelství Kadokawa už Sony má minoritní podíl, stejně tak i v samotném FromSoftware.

2️⃣0️⃣ Vyšel už před 20 lety… a teď Half-Life 2 láme rekordy v počtu hráčů. Tedy takhle – při počítání od roku 2008, odkdy je server SteamDB sleduje. V památném roce 2004 ho určitě pařilo víc než 64 tisíc lidí najednou.

📉 Prodeje Embraceru klesají. Za poslední čtvrtletí o pětinu. Toho Embraceru, pod který patří třeba Warhorse Studios nebo Ashborne Games z Česka. Významným důvodem je odložení důležitých her jako Kingdom Come: Deliverance 2.

🥳 Klasické pecky Unreal a Unreal Tournament jsou zdarma. A to díky práci fanoušků a s požehnáním Epicu. Druhá jmenovaná hra navíc slaví hezké výročí, ale o tom píšeme v newsletteru.

✈️ Nový Flight Simulator je letecká katastrofa. Uživatelé hlásí strašlivý technický stav – tedy pokud hru vůbec spustí – a na Steamu zanechávají drtivě negativní recenze. Vypadá to na ještě dlouhý pobyt v hangárech Microsoftu.

Půl miliardy zisku pro českou hru s kamiony. Vývojáři Euro Truck Simulatoru zažili rekordní rok

Výroční zpráva za předloňský rok posouvá SCS Software ještě více směrem k úplné špičce českých herních studií, co se tržeb týče.

Michal MančařMichal Mančař

euro-truck-2

Foto: SCS Software

Jedna z nejúspěšnějších českých her: Euro Truck Simulator 2

0Zobrazit komentáře

Jsou to jedny z nejúspěšnějších českých videoher, ale mimo hráčský svět se o nich tolik nemluví. Série Euro Truck Simulator a American Truck Simulator svým vývojářům z SCS Software přitom vozí stamilionové tržby – a za rok 2023 takřka miliardové, jak ukazují právě zveřejněné finanční výsledky pražského studia.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Videoherní vývojáři z SCS Software ve výroční zprávě za rok 2023 oznámili rekordní čísla. Tvůrci vysoce výnosných simulátorů kamionů utržili 990,7 milionu korun, celkový čistý obrat firmy přesáhl 1,1 miliardy. Historicky nejvyšší byl i zisk pražského studia, který vyrostl na 531,8 milionu korun.

V případě tržeb to oproti roku 2022 znamená nárůst o zhruba 175 milionů korun, obrat se zvýšil o více než 200 milionů. V případě zisku jde o meziroční nárůst o 45 milionů korun – ale podobnému profitu jako v roce 2023 se SCS Software už přiblížilo předloni, kdy činil výsledek hospodaření 531 milionů korun.

Studio založili už v roce 1997 Pavel a Petr Šeborovi spolu s Martinem Českým, ve vedení firmy tato trojice zůstává dodnes. Jejich vlajkovým titulem je Euro Truck Simulator 2 s 15 miliony prodaných kopií. Hra o řízení kamionů po Evropě generuje příjmy především díky neustálým aktualizacím a obsahovým přídavkům. Počet prodaných balíčků s extra obsahem je v desítkách milionů kusů.

28-let-pote-03

Přečtěte si takéRecenze 28 let poté. Zombie apokalypsa je jako šílený drogový tripBizarní psycho apokalypsa. Nový díl série 28 let poté je úplně jiný, než byste podle traileru čekali

Další úspěšné tituly SCS Software jsou podobného ražení. American Truck Simulator prodal přes 4 miliony kusů, v minulosti čeští vývojáři kromě prvního dílu Euro Truck Simulatoru stvořili taktéž dopravní simulátor 18 Wheels of Steel nebo Scania Truck Driving Simulator. Kamionové videohry těží z extrémně silné fanouškovské základny, jejich komunitní portál má přes pět milionů uživatelů.

Zveřejněná zpráva za rok 2023 posouvá SCS Software ještě více směrem k úplné špičce českých herních studií, co se tržeb týče. Jedničkou mezi domácími herními tvůrci je Bohemia Interactive, tedy podle výsledků za rok 2022, kdy tvůrci vojenské série Arma vykázali tržby ve výši 1,15 miliardy korun. Čísla za loňský rok „Bohemka“ ještě nezveřejnila.