Proč jsme nešli do Polska? Je moc blízko Rusku. Ukrajinští vývojáři v českém azylu stvořili herní hit
„Od našeho přesunu do Prahy jsme byli svědky vaší neochvějné podpory a štědrosti. Děkujeme vám,“ vzkázalo Česku studio GSC Game World.
Když na Ukrajinu zaútočil ruský agresor, zasáhl tím životy nespočtu lidí. Včetně vývojářů ze studia GSC Game World, které hráči dobře znají díky hře S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Její velice očekávaný druhý díl právě vyšel – a za mimořádných okolností vznikal i v Praze. Tam totiž GSC našlo azyl před ruskou invazí. A to i díky zapojení zástupců českého herního průmyslu, jako jsou předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák nebo Roman Hladík, šéf studia 2K Czech. Jak na tehdejší události vzpomínají?
Z prvního Stalkera se stal pro mnohé kultovní hit. Hra volně inspirovaná románem bratrů Strugackých Piknik u cesty (a jeho filmovou adaptací Stalker od Andreje Tarkovského) spojovala first person akci, prvky survivalu a sci-fi mystiku spojenou se zamořenou Zónou kolem černobylské elektrárny. Rozšířila se o oficiální přídavky a hromadu neoficiálního obsahu, celkem tahle značka prodala čtyři miliony kopií.
Jenže v únoru roku 2022 se všechno změnilo. Ruská invaze zasáhla Ukrajinu a šéfové GSC Game World se rozhodli k evakuaci z Kyjeva. Jejich destinace? Česko. Několik zástupců domácího videoherního průmyslu včetně brněnského Herního klastru a Asociace českých herních vývojářů (GDA) jim podalo pomocnou ruku.
„Ozvali se GDA ohledně možného přesunu. A my je propojili na státní kontakty, které máme a které mohly pomoci,“ říká pro CzechCrunch šéf GDA Pavel Barák. „Potřebovali vyřešit například to, že kromě ukrajinských pracovníků, kteří měli vstup do Česka usnadněný, měli také běloruské a ruské vývojáře. Jenže ti se najednou do země nemohli dostat,“ dodává. Kromě propojení na úřady zde GDA využila i kontakty s agenturou CzechInvest, jež má se zahraniční kooperací zkušenosti.
„Nepomáhali jsme jim přímo se stěhováním. Oni se sami chtěli přesunout, jen hledali vhodnou lokaci,“ přidává své vzpomínky Roman Hladík z organizace Herní klastr a ředitel studia 2K Czech. „Ptal jsem se jich, proč nezvolili třeba Polsko, mnohem větší zemi se silnějším herním průmyslem. A oni mi odpověděli, že Polsko je moc blízko Ukrajině. Že chtějí co nejdál od ruských hranic,“ popisuje.
„Se zástupkyní studia jsem se proto potkal, vysvětloval jí, jaká je u nás herní komunita, jak to tu funguje, domluvili jsme například i schůzku ohledně pracovněprávních otázek v Česku. Následně jsme se potkali osobně na konferenci Game Access v Brně, kde se mohla seznámit s domácími studii,“ dodává Hladík. Do moravské metropole, jinak mekky českého herního vývoje, ale GSC nezamířili.