Prodejce koupelen jako ajťácká firma? Tomáš Vala mění ikonický rodinný podnik Siko a chce zlepšit celé Česko
Tomáš Vala, generální ředitel společnosti Siko
Udělat z offlinového prodejce vybavení do koupelen progresivní technologickou firmu může znít jako mission impossible. Jenže Tomáš Vala, spolumajitel a šéf vyhlášené rodinné firmy Siko, si před pár lety vzal do hlavy, že to zvládne. A teď hlásí, že uspěl. Loni Siko v tržbách atakovalo pět miliard korun, covid ho nijak nepoškodil a do roku 2022 prý jde silnější než kdy dřív. Navíc s mezinárodní působností, protože nakupovalo firmy na západě. A aby toho nebylo málo, chce Vala pomoct zlepšit celou českou společnost a vymýšlí, jak jí po letech tápání vdechnout nějakou vizi.
Při cestě na jih Čech, když zvolíte trasu kolem Příbrami, se Čimelicím nevyhnete, městečkem pár kilometrů před Pískem se obvykle vleče špalír aut. Za pár let ho už konečně obepne dálnice D4, do té doby jím budou den co den proudit stovky a tisíce řidičů, kterým se na kraji obce naskýtá nečekaný pohled – v převážně zemědělské krajině stojí rozsáhlý průmyslový komplex. Svou centrálu, velký showroom a sklad tam má prodejce vybavení do koupelen Siko. Ve vesničce dodnes bydlí i zakladatelka firmy Jaroslava Valová a její syn Tomáš, který miliardový podnik posledních sedm let řídí.
Siko, které loni oslavilo 30. narozeniny, patří mezi nejznámější rodinné firmy Česka. Kromě Tomáše v něm působí oba jeho sourozenci, starší bratr Vítězslav je předsedou představenstva, sestra Jana vede dozorčí radu. Společnost, jež loni utržila pět miliard korun, ale prochází zásadní proměnou, Tomáš Vala ji digitalizuje a expanduje s ní do světa. Valovi koupili většinu ve francouzském e-shopu Livea a získali také švýcarskou firmu Swiss Aqua Technologies, která drží patenty na mimořádně úsporné toalety. Kromě toho jsou aktivní i na realitním trhu, patří jim například funkcionalistický dům Radost na pražském Žižkově, který koupili od odborářů.
Dlouho byla hlavní tváří Sika i rodiny dnes čtyřiasedmdesátiletá zakladatelka firmy Jaroslava Valová. Ta se ovšem v roce 2015 stáhla do pozadí a byznys sice i nadále sleduje, ale víc času věnuje svým osmi vnoučatům. Do popředí tak vstoupil její prostřední syn Tomáš. V obsáhlém rozhovoru pro CzechCrunch popisuje nejen to, jaké má Siko plány pro rok 2022 a jak dopadl ten loňský, ale také vysvětluje chystanou expanzi firmy, strategii předávání dalším generacím nebo to, jak pohlíží na dění ve společnosti.
Jde o součást rozhovorového seriálu, v němž se CzechCrunch ptá význačných podnikatelek a podnikatelů, jak pohlíží na budoucnost nejen svého byznysu, ale celé země či Evropy.
Je to obligátní otázka, ale nemůžu jinak: s čím jdete do roku 2022?
S optimismem. Pokud tedy nepřijde nějaká opravdová černá labuť, za niž nepovažuji lockdown…
Počkejte, černou labuť tu máme poslední dva roky.
To ano, myslel jsem to spíš tak, že by se burzy propadly o 50 procent a nastala panika. Když k tomuto nedojde, tak rok 2022 pro nás jako pro firmu bude obrovsky úspěšný. Všechny kroky, které jsme posledních pět let dělali směrem k vyšší efektivitě, digitalizaci, stavění webu a lepšímu zákaznického zážitku, jsou už hotové. Budeme rychlejší, budeme umět mnohem lépe personalizovat, naplno se také rozjedou synergie s naším francouzským e-shopem Livea.
Budujete ze Sika technologickou firmu?
Vlastně to tak je. Nejde jen o Liveu, koupili jsme také švýcarskou firmu, která vlastní několik unikátních patentů na výrobu nejšetrnějších záchodů na světě. A to všechno mě naplňuje nadšením, baví mě to. Ale když vystoupím z ulity Sika a podívám se na všechno z většího nadhledu, tak už takový optimista nejsem a mám spíš obavy.
To mě přesně napadlo, jestli je ten optimismus na místě, když ceny energií letí vzhůru, řádí tu inflace, úrokové sazby stoupají, dodavatelské řetězce jsou nabourané…
Ano, to si uvědomuju. I proto jsem zmiňoval, že základní podmínkou jakéhokoli úspěchu je, že se nic zásadně nepokazí. Na týden zablokovaný Suezský průplav už beru jako normalitu vzhledem k tomu, co jsme loni zažili. Ostatně i proto podobně jako Alza přemýšlíme, že bychom si dodávky z Číny z bezpečnostních důvodů vozili do Evropy vlakem.
A jak vidíte Česko jako společnost?
Ta je na steroidech, pumpovaly se do ní několik let peníze, inflace je logickým důsledkem. Plánování byznysu je kvůli tomu celkem složité. A netýká se to jen Česka.
Přesto jste optimista? Není oprava koupelny to, co lidé snadno stopnou, když budou mít obavy?
To máte pravdu, ale díky tomu, co my děláme, jak jsme rozkročení a jak hodně jsme náš byznys diverzifikovali, máme dobře nachystanou půdu pro náraz, který sice přijde, ale nám by neměl moc ublížit.
Jaká byla vaše motivace k větší diverzifikaci? Abyste byli připraveni na krizi?
To ani ne. Přečetl jsem hodně knížek a hledal v nich otázky, co s firmou do budoucna. Tituly jako Globální samoobsluha o Amazonu, Štěstí doručeno od Tonyho Hsieha, životopis Steva Jobse… To všechno mi tehdy před sedmi i víc lety pomohlo pochopit, že se musíme posunout, že musíme jít s dobou, že musíme mít silnou digitální nohu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs